Hvad er normal vægt?
Fra : Frandsen

Dato : 08-11-07 13:39

Hvad er "normal" vægt, og ud fra hvilke kriterer er den sat? Er den baseret
på videnskabelige undersøgelser, eller er den mere "kulturrelt æstetisk"
sat? Der findes en formel for BMI, men hvorledes er man kommet frem til den?

Jeg kom til at tænke på det pga. denne artikel:
http://fpn.dk/liv/krop_valvare/article1161001.ece

Amerikanske forskere er kommet frem at folk med moderat overvægt har en
mindre dødelighed end dem der er magre, har en "normal" vægt eller svært
overvægtige.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 08-11-07 17:48

Hej

Jeg mener at den bedste indikator for om man har en normal vægt må være,
at man selvfølgelig har det godt og føler sig sund og rask, samt at ens
vægt ikke begrænser én i dagligdagen, det være sig at man har så mange
ekstra kilo at man ikke kan udøve almindelige fysiske udfoldelser og
motion uden at føle sig besværet og ligeså at man ikke er så tynd at man
føler sig træt og energiforladt, så almindelig motion ikke er mulig
eller vanskelig at udføre.

Jeg ved ikke hvordan forskerne er kommet frem til BMI-formlen og jeg er
også ligeglad, for jeg synes at det drejer sig om kropsligt velvære og
det er jo bare et spørgsmål om at føle efter. Jeg synes at vi bruger alt
for meget energi på at gå rundt og have dårlig samvittighed, i stedet
for at mærke efter hvordan vores kroppe har det.

Jeg er dog klar over at mange mennesker mestrer selvbedrag ypperligt og
derfor vil påstå at deres krop har det fint, men inderst inde ved de
godt at de måske bliver nødt til at stoppe på alle reposerne på vej op
ad trapperne eller at de er kronisk trætte fordi de er over/undervægtige.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 08-11-07 19:49

> [...]
> at de måske bliver nødt til at stoppe på alle reposerne på vej op ad
> trapperne eller at de er kronisk trætte fordi de er over/undervægtige.

Eller bare har syge lunger

En normal vægt må være betegnelsen for den vægt, de fleste har. Det er så
ikke nødvendigvis det samme som en sund vægt.

Mvh Maria

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 08-11-07 21:36

Maria Frederiksen skrev:

> Eller bare har syge lunger

Jeg tror godt du ved hved jeg mente.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-11-07 21:47

Maria Frederiksen skrev den 08-11-2007 19:48:

> En normal vægt må være betegnelsen for den vægt, de fleste har. Det er så
> ikke nødvendigvis det samme som en sund vægt.

Nemmerlig!

Jeg vil helst ikke være "normal" i USA

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Sabina H.

Dato : 03-12-07 23:32

"Frandsen" <a@b.c> wrote in message
> [...]
>
> Amerikanske forskere er kommet frem at folk med moderat overvægt har en
> mindre dødelighed end dem der er magre, har en "normal" vægt eller svært

"normal" i denne sammenhæng må være det lægerne har en formel der kan
fortælle dem...
den mest gængse i dag er nu engang BMI, men da jeg for nogle år siden skulle
henvises til maveskindsoperation fik jeg at vide at jeg max måtte veje min
ideal vægt + 10%... hvilket i mit tilfælde betød 69 kg - med en højde på
164... fik at vide at min ideal vægt var ca 61 kg (beregningen holder ikke,
hvis man regner efter, gengiver blot hvad jeg fik at vide på vejle sygehus)

men BMI er nu engang en matematisk formel (
http://da.wikipedia.org/wiki/Body_Mass_Index ) som med garanti er blevet
lavet af et eller andet geni*G*

men i virkeligheden er det nok her du skal kigge nærmere:
http://en.wikipedia.org/wiki/Body_mass_index - der er en masse henvisninger
og dybdegående forklaringer ;)

men i bund og grund kan "normal vægt" ikke defineres så firkantet som BMI,
for BMI tager ikke højde for muskelmasse, koglestørrelse og lignende....

men derudover ;) fed artikel*G* ihhh hvor er jeg sund ;)
--
Knus,
Sabina