Fradrag for kørte kilometre
Fra : Jens Thomsen

Dato : 23-10-07 14:20

Jeg fandt desværre ikke svaret, da jeg søgte gamle indlæg igennem, men mit
spørgsmål er nok ikke nyt

Jeg er selvstændig og kommer til at køre 150 km hver dag ialt til og fra en
kunde.

Jeg har en fast timepris aftale med kunden og kørsel står jeg selv for.

Bilen er privatejet og min virksomhed er en enkeltmandsvirksomhed.

Hvor meget og hvad får jeg ud af det i praksis at trække benzinen fra?
Hvordan gør man? Er der ikke noget med en kilometerbog?

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-07 17:16

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvor meget og hvad får jeg ud af det i praksis at trække benzinen fra?
> Hvordan gør man? Er der ikke noget med en kilometerbog?

Hej,

Du kan ikke trække benzinen fra, men derimod kan du, hvis du bruger din
private bil i dit firma, trække 3,35kr. fra pr. kørte kilometer
erhversmæssigt...Men men! - Du kan kun køre til og fra den samme adresse 60
gange indenfor 2 år. Herefter er det statens takst på (~)1,67kr. pr
kilometer.. Husk at føre kørebog - Så har du gjort hvad du kan for at vise
et køreregnskab.

--
/HB

Fra : Leonard

Dato : 24-10-07 17:21

On Wed, 24 Oct 2007 18:16:25 +0200, HB wrote:

> Men men! - Du kan kun køre til og fra den samme adresse 60
> gange indenfor 2 år. Herefter er det statens takst på (~)1,67kr. pr
> kilometer..

Øh ... efter de 60 gange er det så ikke at betragte som en fast
arbejdsplads og dermed gælder reglerne for kørselsfradrag (noget med
ingenting for de første 24 km og en takst op til 100 km osv...) der
gælder?
Altså at man ikke længere kan få skattefri kørselsgodtgørelse.

De 60 ture på 2 år skal dog bare afbrydes af en pause på 3 mdr., så
begynder tælleren forfra på 0 og der er 60 ture igen.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-07 17:30

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> gælder?
> Altså at man ikke længere kan få skattefri kørselsgodtgørelse.

Jow nemlig ja!

> De 60 ture på 2 år skal dog bare afbrydes af en pause på 3 mdr., så
> begynder tælleren forfra på 0 og der er 60 ture igen.

Ok!

--
/HB

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-10-07 07:36

> Hej,
>
> Du kan ikke trække benzinen fra, men derimod kan du, hvis du bruger din
> private bil i dit firma, trække 3,35kr. fra pr. kørte kilometer
> erhversmæssigt...

Hmm ok, det går vel også op, men jeg har jo udgifterne til benzin nu og her,
hvor ofte får man kilometerpengene udbetalt?

> Husk at føre kørebog - Så har du gjort hvad du kan for at vise et
> køreregnskab.

Er det bare et Excel ark med dato, kilometertæller start og slut for hver
gang?

Tak for svaret.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-10-07 07:44

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message

> Hmm ok, det går vel også op, men jeg har jo udgifterne til benzin nu og
> her, hvor ofte får man kilometerpengene udbetalt?

Du får dem ikke udbetalt som sådan, men kan nøjes med at betale mindre i
skat ved årets udgang end ellers.

Eksempel:
10000 kr i indtægter
1000 kr i fradrag for 300 km
9000 kr til beskatning
4500 kr at betale i skat (rundt regnet)

Hilsen
Uffe

Fra : Leonard

Dato : 25-10-07 09:32

On Thu, 25 Oct 2007 08:43:58 +0200, Uffe Kousgaard wrote:

> Du får dem ikke udbetalt som sådan, men kan nøjes med at betale mindre i
> skat ved årets udgang end ellers.

Begrebsforvirring.

Hvis vi ser på virksomheden som en virksomhed og indehaveren af denne
som ansat, så udbetales kørselsgodtgørelse efter statens takster
skattefrit. Dette når der er tale om kørsel i firmaets tjeneste.

Er kørslen til og fra den almindelige arbejdsplads kan der bruges
kørselsfradrag, som fratrækkes i skatteberegningen af den personlige
indkomst.

I sidste ende giver det måske det samme, når virksomheden er personligt
ejet og al overskud betragtes som personlig indtægt, men jeg synes nu
det er begrebsforvirring at kalde kørselsgodtgørelse på 3,35 kr. pr. km.
for et fradrag.

Fra : Holst

Dato : 25-10-07 09:38

Leonard wrote:

> [...]
> ejet og al overskud betragtes som personlig indtægt, men jeg synes nu
> det er begrebsforvirring at kalde kørselsgodtgørelse på 3,35 kr. pr. km.

Ja, det er en udgiftspost i regnskabet ligesom når man køber en ny blyant.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-10-07 09:38

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> I sidste ende giver det måske det samme, når virksomheden er personligt
> ejet og al overskud betragtes som personlig indtægt

Det var netop det jeg tog udgangspunkt i.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-10-07 07:46

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message

> Er det bare et Excel ark med dato, kilometertæller start og slut for hver
> gang?

http://www.tax.dk/pjecer/koerebog.htm
http://www.skatteinform.dk/Koerebogen
og mange andre links.

Fra : Leonard

Dato : 25-10-07 09:33

On Thu, 25 Oct 2007 08:35:33 +0200, Jens Thomsen wrote:

> Hmm ok, det går vel også op, men jeg har jo udgifterne til benzin nu og her,
> hvor ofte får man kilometerpengene udbetalt?

Det er jo dit firma, så det bestememr du vel helt selv.

Fra : Holst

Dato : 25-10-07 09:41

Leonard wrote:

> Det er jo dit firma, så det bestememr du vel helt selv.

Det er nemlig det.

Personligt gør jeg det én gang i kvartalet, når jeg alligevel laver
momsregnskab (hvilket minder mig om, at jeg har et hængeparti, jeg skal
have lavet), men for mit vedkommende udgør beløbet vist også kun et par
tusinde højst i kvartalet.

Men når det er et enkeltmandsfirma, så er firmaets penge jo på mange
måder ens egne penge. Kørselspengene får derfor først rigtig betydning,
når man laver sig årsregnskab og slipper for at betale skat af disse penge.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 25-10-07 10:40

"Holst" <newsnov06@shelter.dk> skrev i en meddelelse news:47205681$0$2109

> Men når det er et enkeltmandsfirma, så er firmaets penge jo på mange måder
> ens egne penge.

.... forudsat at man ikke benytter virksomhedsskateordningen i sit
enkeltmandsfirma.