Overvejelser om 6 mdrs udstationering
Fra : Marianne

Dato : 10-10-07 23:38

Hej

Jeg overvejer at tage til England for at arbejde i et halvt år. Vores børn
er 8 og 10 år, og jeg overvejer seriøst at tage dem og deres far med også.
Både pga oplevelsen, men så sandelig også pga sproget.

Tanken er så, at børnene skal gå i skole og lære noget engelsk, men er det
overhovedet realistisk? Den 10-årige kan noget og vil nok hurtigt komme
efter det, men den 8-årige kan ingenting. Måske skal vi få fat i noget
privatundervisning til hende forinden?

Jeg har kolleger, der er rejst med børn på 12-14 år, og der er det gået uden
væsentlige problemer.

Planen ligger godt 1 år ude i fremtiden, så der er tid til at overveje og
forberede ... Faren vil have arbejde med, men vil arbejde 'hjemmefra' og
ikke fra en arbejdsplads.

mvh
marianne

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 08:20

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overhovedet realistisk? Den 10-årige kan noget og vil nok hurtigt komme
> efter det, men den 8-årige kan ingenting. Måske skal vi få fat i noget

I kan jo starte med, at snakke lidt engelsk derhjemme. Børn i den alder
fanger hurtigt sproget.

> Jeg har kolleger, der er rejst med børn på 12-14 år, og der er det gået
> uden væsentlige problemer.

Vi var i Australien i 5 mdr., da børnene var 8, 6 og 1 år og det gik fint.
De store forstod ikke meget engelsk dengang, men folk snakkede jo til dem
alligevel og de fik også et par gode kamerater.

> Planen ligger godt 1 år ude i fremtiden, så der er tid til at overveje og
> forberede ... Faren vil have arbejde med, men vil arbejde 'hjemmefra' og
> ikke fra en arbejdsplads.

Jamen, synes da, at i skal "go for it" og på et år, kan i da også sagtens få
lært den yngste engelsk til husbehov.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : C. Overgaard

Dato : 11-10-07 15:21

On 11 Okt., 00:38, "Marianne" <han...@fjerndettelundbak.dk> wrote:
> [...]
> forberede ... Faren vil have arbejde med, men vil arbejde 'hjemmefra' og

Jeg vil aldrig lade mig udstationere med børn i den skolesøgende
alder. Dertil er der ikke mange lande, som har bare tilnærmelsesvis
standard som den danske folkeskole, når de drejer sig om at tage
hensyn til individet og det sociale liv, som er vores
undervisningssektors fremmeligste egenskab. Ungerne risikerer at blive
sat tilbage og ikke være så hurtige i bemærkninger osv. Her er nogle
erfaringer fra ældre studerende.

http://www.chilinet.dk/default.asp?id=380&nid=169
http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elementer/Guide%20til/Portr%C3%A6tter.aspx?article_id=port-studerendeiudlandet

De engelske skoler er generelt nedslidte, maden er nærmest fastfood og
elendig (Jamie Oliver havde et program om skolemad. Det var
chokerende.) og så bærer ungerne uniform som om at de er indsatte i et
fængsel.

Sekundært så kan jeg med baggrund i en mor fra Finland også fremvise
resultater, som peger i retning af at alle andre sprog må kastes bort,
hvis man vil have succes her i landet. Jeg har betalt topskat i 15 år
og jeg kender måske 10 finske ord. Engelsk er dog mere udbredt, men
ikke mere end hvis vi møder en engelsk talende hot-line, så får
leverandøren besked på at skaffe en national eller også bliver
yngsteeleven sat til at lade sig nedværdige.

Mvh
C. Overgaard

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 11-10-07 17:14

C. Overgaard wrote:

> http://www.chilinet.dk/default.asp?id=380&nid=169

gaaab... en ensidig artikel...
der er masser af muligheder i USA - hvis det ikke lige er fordi man er så
forstokket og lukket overfor alt andet end dansk undervisning og
frikadeller...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Marianne

Dato : 11-10-07 17:46

> [...]
hensyn til individet og det sociale liv, som er vores
undervisningssektors fremmeligste egenskab.

Nej, men børn tager vel ikke skade af at se andre himmelstrøg end vore egne?
(Og ligefrem at kalde vores, danske folkeskole noget, der tilhører en særlig
(høj) standard - det er jeg ikke ganske enig i).

>Ungerne risikerer at blive
sat tilbage og ikke være så hurtige i bemærkninger osv. Her er nogle
> [...]

Ja, men de lærer vel noget engelsk?

> [...]
elendig (Jamie Oliver havde et program om skolemad. Det var
chokerende.) og så bærer ungerne uniform som om at de er indsatte i et

Nedslidte skoler er jo også et problem hertillands, maden er
ikke.eksisterende og skoleuniformer kan jeg ikke hidse mig op over.

>Sekundært så kan jeg med baggrund i en mor fra Finland også fremvise
resultater, som peger i retning af at alle andre sprog må kastes bort,
hvis man vil have succes her i landet.

Ja, måske finsk, men næppe engelsk. Og vi taler altså kun 1/2 år.

> [...]
leverandøren besked på at skaffe en national eller også bliver
yngsteeleven sat til at lade sig nedværdige.

Jeg vil benhård satse på, at mine børn kommer til at lære engelsk til et OK
husbehov. Det kan jeg ikke, og det er et dagligt slid. I øvrigt den eneste
ting i mit liv, jeg ville ønske havde været anderledes: 2-4 år i England i
ungdomsårene.

mvh
marianne

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-10-07 18:34

> [...]
> overhovedet realistisk? Den 10-årige kan noget og vil nok hurtigt komme
> efter det, men den 8-årige kan ingenting. Måske skal vi få fat i noget

Meget kan læres ind via computeren - der er helt sikkert begynderprogrammer
til den slags.
Faktisk kunne jeg godt forestille mig, at den yngste lærer det hurtigere end
den
ældste, fordi de leger det ind, hvorimod den ældste nok vil bruge mere tid

at sammenligne.
Mht. nedslidte skoler - ja, der har de andre skribenter en pointe, men
½ år kan vel gå an. Jeg ville gøre det i dit sted.
Mvh.Bodil.

Fra : C. Overgaard

Dato : 11-10-07 20:48

On 11 Okt., 18:45, "Marianne" <han...@lundbak.dk> wrote:

> [...]
> (Og ligefrem at kalde vores, danske folkeskole noget, der tilhører en særlig
> (høj) standard - det er jeg ikke ganske enig i).

Folkeskolen er kun så dårligt som vi selv gør den. Siger vi 1000 gange
at den er ringere end en skole i Uganda, så er der nok nogle som tror
på det. Vores skole skaber hele mennesker, som kan arbejde i kaos da
de har gået 9-10 års træning i det. Det er guld værd senere i livet -
faktisk langt vigtigere end faglighed.

> sat tilbage og ikke være så hurtige i bemærkninger osv. Her er nogle
> [...]

Når jeg i forbindelse med mit frivillige arbejde på www.fornits.com/wiki
og www.secretprisonsforteens.dk undskylder mit primitive sprog med en
undskyldning om at jeg kun har haft 7 års engelsk undervisning i
folkeskole og handelsskole, så får jeg at vide at jeg har et pænt
engelsk. Sidst jeg var i London var der mange steder, hvor at mit
mangelfulde Engelsk var på højde med lokalbefolkningen og det
forundrede mig.

> [...]
>
> Nedslidte skoler er jo også et problem hertillands, maden er
> ikke.eksisterende og skoleuniformer kan jeg ikke hidse mig op over.

Skoleuniformen er en straf, da den fratager personerne deres
individuelle identitet. Sekundært kommer I nok til at købe brugt, da
der er massive problemer med tøj-karteller jvf. BBC.

> [...]
> ting i mit liv, jeg ville ønske havde været anderledes: 2-4 år i England i

Blot tænk på en backup plan for børnene - for børnenes skyld. Er der
familiemedlemmer, som kan have ungerne boende, hvis det ikke går. Det
er ligesom med rådgivningen om efterskoler - en uge og er de ikke
faldet til, lad børnene tage hjem.

http://www.center-validering.dk/efterskole.htm

Der er iøvrigt grupper i England, som vil danskere det mindre godt. Se
eksempel 2:

http://www.center-validering.dk/NoJobAbroad.htm

Med den straf skulle han mindst have slået en ihjel efter danske og
civiliserede forhold.

Mvh
C.Overgaard

Fra : Marianne

Dato : 12-10-07 10:07

> [...]
familiemedlemmer, som kan have ungerne boende, hvis det ikke går. Det
er ligesom med rådgivningen om efterskoler - en uge og er de ikke

Ja, klart. Jeg ville ikke gøre det, hvis ikke 1) min mand har mulighed for
at tage sig ekstra af dem; 2) jeg kan tage hjem til DK med det samme, skulle
der vise sig problemer.

Faktisk er turen i udgangspunktet kun planlagt for mig. Ville da arbejde med
en 4 dages uge og pendle hjem i weekenderne. Det kan jeg fortsat gøre men
overvejer så, om ikke børnene også skal have oplevelsen.

Talte vi om USA ville jeg end ikke overveje at tage børnene med - også selv
om jeg ikke kan pendle derfra

Tak for respons

mvh
marianne