Betale så lidt i skat af sin aktiegevinst
Fra : Jlo

Dato : 09-10-07 21:13

Lad os rent hypotetisk antage, at jeg har tjent 100.000 kroner på aktier i
år som endnu _ikke_ er realiseret.

Hvis jeg gerne vil betale så lidt i skat af dette men gerne fortsætte i
aktiemarkedet, vil det så ikke være smarest, at realisére 28%-grænsen
(44.000 kroner) hvert år, indtil min fortjeneste er på 0 kroner (kan jo
gøres ved at sælge/købe samme dag den sidste børsdag inden nytår)?

Dermed kommer jeg vel "kun" til at betale 28% af den samlede fortjeneste på
100.000 (over flere år) istedet for at trække det hele ud på én gang og
betale 28-43% af det hele?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-10-07 22:03

Den 09-10-07 22.12 skrev Jlo følgende:

> [...]
> (44.000 kroner) hvert år, indtil min fortjeneste er på 0 kroner (kan jo
> gøres ved at sælge/købe samme dag den sidste børsdag inden nytår)?

Jeg skal ikke kunne afgøre, om det kan betale sig for dig at realisere
aktierne af skattemæssige hensyn. Men ovennævnte metode går ikke. Du
skal vente i hvert fald nogle dage, før du køber aktierne igen. Hvis der
ikke er en reel risiko/chance i forbindelse med salg/genkøb risikerer du
at handlen underkendes rent skattemæssigt af Skat.

Jeg har ikke lige nogen henvisninger, men jeg mener, det tidligere har
været oppe i gruppen, du kan prøve at søge lidt tilbage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-10-07 13:49

Jlo skrev den 09-10-2007 22:12:
> Lad os rent hypotetisk antage, at jeg har tjent 100.000 kroner på aktier i
> år som endnu _ikke_ er realiseret.

Nej, du har ikke tjent dem endnu.

Det er "teoretiske penge" dvs. aktiekursen mens du har haft aktien er
steget med en værdi 100k.
Din indtjening sker først den dag du realiserer aktien.

> [...]
> (44.000 kroner) hvert år, indtil min fortjeneste er på 0 kroner (kan jo
> gøres ved at sælge/købe samme dag den sidste børsdag inden nytår)?

Nej.

Det der sker med aktiebeskatning er, at man samligner den kurs du købte
til og den kurs du solgte til. Og så slutter den skattemæssige
beregning der. (jeg går ud fra, at du har købt aktierne siden den nye
aktiebeskatningslovgivning trådte i kraft. Der er særordninger for
aktier som er anskaffet under den gamle lovgivning)

At du så bagefter vælger at købe aktierne igen, jamen det gør du da bare.
Det ændrer jo ikke ved, at du lige har et mellemværende af din
realiserede gevinst i den aktiehandel.

> Dermed kommer jeg vel "kun" til at betale 28% af den samlede fortjeneste på
> 100.000 (over flere år) istedet for at trække det hele ud på én gang og
> betale 28-43% af det hele?

Hvis du gerne vil blive ved med at betale 28% i aktieskat, så nøjes med
at realisere det antal aktier der gør, at du kun skal beskattes med 28%.
De resterende aktier gemmer du til næste år og sælger igen så du
opfylder 28%-kriteriet. Beholder de resterende....og så videre.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Jlo

Dato : 10-10-07 17:21

> Nej, du har ikke tjent dem endnu.

Nej, det ved jeg godt men hvad vil du næsten ellers kalde det? Folk ved jo
nok hvad der menes, når jeg skriver, at de endnu ikke er realiseret.

> [...]
> De resterende aktier gemmer du til næste år og sælger igen så du opfylder
> 28%-kriteriet. Beholder de resterende....og så videre.

Det er jo også præcist det jeg skriver.

Men jeg kan forstå på det, at der skal gå et par dage imellem, at jeg sælger
og til jeg køber igen - bare for at være på den sikre side.

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-10-07 20:29

Jlo skrev den 10-10-2007 18:20:

> Nej, det ved jeg godt men hvad vil du næsten ellers kalde det?

fx at jeg kan tjene 100.000 ved at realisere min aktiebeholdning.

> Folk ved jo
> nok hvad der menes, når jeg skriver, at de endnu ikke er realiseret.
>

> Det er jo også præcist det jeg skriver.

Nej, du opstiller et sceanarie, hvor du også køber aktierne igen inden
handelsdagen er omme.
dvs. du binder pengene igen.

Jeg taler om, at du kun sælger en andel af dine aktier. Andelen skal så
kun have en størrelse, så du kun betaler 28% i aktieskat.
Den resterende beholdning beholder du næste kalenderår og gentager tricket.

> Men jeg kan forstå på det, at der skal gå et par dage imellem, at jeg sælger
> og til jeg køber igen - bare for at være på den sikre side.

Hvad glæde skulle du have af det?

Du får en kontantbeholdning, hvor af du skal betale 28% skat. Hvilket du
kan gøre på forskud eller i forbindelse med selvangivelsen.
Herefter vil du igen investere kontantbeholdningen i de samme aktier
dvs. du ingen* kontantbeholdning har, men du har en indbetaling til Skat
du skal forholde dig til.

I samme øjeblik Skat ser, at du realiserer en aktie, så skal du betale
skat af fortjenesten. Du vælger så at binde pengene igen, men så har
du ikke* penge til at betale aktieskatten (ok, du kan sælge aktier igen,
hvorved der igen opstår en hændelse som Skat har interesse i).

*: groft forenkelt....forhåbentlig har du en anden kontantbeholdning.

Fra : Jlo

Dato : 10-10-07 21:09

> [...]
> kun have en størrelse, så du kun betaler 28% i aktieskat.
> Den resterende beholdning beholder du næste kalenderår og gentager

Jeg tror, at vi skriver forbi hinanden for som jeg læser det, så siger vi
akkurat det samme.

> Hvad glæde skulle du have af det?

Jeg har ingen glæde ved at vente et par dage men måske er skattefar
formildet, det ved jeg ikke - det blev foreslået i en tidligere post:

Quote:
> [...]
risikerer du at handlen underkendes rent skattemæssigt af Skat."

> I samme øjeblik Skat ser, at du realiserer en aktie, så skal du betale

Ja, men kun 28% istedet for at hive dem alle sammen ud på én gang og dermed
skulle betale én samlet skat af 100.000 kroner.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-07 21:27

Den 10-10-07 22.08 skrev Jlo følgende:

> Ja, men kun 28% istedet for at hive dem alle sammen ud på én gang og dermed
> skulle betale én samlet skat af 100.000 kroner.

Hvis du sælger alle aktierne, så hiver du netop dem alle ud på én gang.

Skattevæsenet er fuldstændig ligeglad med, om du bruger pengene til at
købe de samme aktier igen[1], om du køber nogle andre aktier, om du
sætter pengene i banken, eller om du gemmer pengene under madrassen.

[1] Lige med det tidligere nævnte forbehold om ikke at sælge og købe de
samme aktier igen med det samme.

Fra : Jlo

Dato : 10-10-07 21:55

> Hvis du sælger alle aktierne, så hiver du netop dem alle ud på én gang.

Jeg sidder og hiver mig lidt i håret lige p.t. Jeg synes jeg skal
forklare lidt for meget, at jeg netop KUN realisérer indtil 28%-grænsen
hvert år... jeg quoter lige fra mit oprindelige indlæg:

"Hvis jeg gerne vil betale så lidt i skat af dette men gerne fortsætte i
aktiemarkedet, vil det så ikke være smarest, at realisére 28%-grænsen
(44.000 kroner) hvert år"
[CUT]

Dette betyder, at jeg sælger så mange aktier, at min samlede REALISEREDE
fortjeneste per år = kr. 44.000 = jeg skal betale 28% i skat.

Og ja, jeg skal så have penge andre steder, når jeg skal betale min
28%-skat, da jeg geninvestere de samme penge i de samme aktier et par dage
efter.

Jeg beklager, men det kan vel ikke være SÅ svært at forstå?
Næste gang må jeg i gang med en ASCII tegning af hvad jeg mener.

Fra : Leonard

Dato : 10-10-07 22:14

On Wed, 10 Oct 2007 22:54:57 +0200, Jlo wrote:

> "Hvis jeg gerne vil betale så lidt i skat af dette men gerne fortsætte i
> aktiemarkedet, vil det så ikke være smarest, at realisére 28%-grænsen
> (44.000 kroner) hvert år"

Jo, det lyder da rigtigt nok, men er ikke til at vide, for hvis du nu
beholder dine aktier i 10-20 år og reglerne bliver lavet om flere gange
i løbet af den tid, så er det ikke sikkert at det avr smartest.
Men hvis reglerne blver ved med at være som de er i dag, så ser det
rigtigt ud.

> Og ja, jeg skal så have penge andre steder, når jeg skal betale min
> 28%-skat, da jeg geninvestere de samme penge i de samme aktier et par dage
> efter.

Hvis du har mange penge i aktier, så har du dem vel i forskellige
aktier, og så behøver du vel ikke købe de samme aktier som du sælger.
Jeg ville vælge at sælge de aktier jeg tror mindst på i fremtiden og at
købe nogle andre, som jeg så tror mere på.
Det lyder som en god lejlighed til at pudse porteføljen af.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-10-07 22:21

Jlo skrev den 10-10-2007 22:54:

> [...]

> Dette betyder, at jeg sælger så mange aktier, at min samlede REALISEREDE
> fortjeneste per år = kr. 44.000 = jeg skal betale 28% i skat.

Ja, og hvis du tjener mere, så er satsen højere for fortjeneste over
44.000 kroner.
Det vil faktisk sige, at du skal have en ordentlig fortjeneste før du
kommer op på en total skat på 43%

> Og ja, jeg skal så have penge andre steder, når jeg skal betale min
> 28%-skat, da jeg geninvestere de samme penge i de samme aktier et par dage
> efter.

Ja og den dag engang ude i fremtiden skal du igen betale skat af en
fortjeneste.

Jeg har bare svært ved at se det smarte ved, at du i bund og grund lader
pengene blive i investeringen, men hvor hvert salg af aktier, så laver
du en skattehændelse.
Eller ved du noget om, at der ikke sker yderligere kurs-øgninger de
kommende år? I så fald, hvorfor investere pengene i den virksomhed
igen og derigennem faktisk bare lade have "pengene under hovedpuden" i
virksomheden. Hvorfor ikke lade dem arbejde i en anden virksomhed?

> Jeg beklager, men det kan vel ikke være SÅ svært at forstå?

jeg tror vi har forstået.

Der er bare ikke noget supersmart ved dit salg aktier, når du et par
dage senere køber dem igen (altså udover forskellige kursudsving dvs.
sælge dyrt og købe billigt).
Jeg kan forstå det, hvis du vil investere i andre aktier og derfor
bliver nød til at sælge dem du har i en virksomhed og vil sætte dem i en
anden virksomhed. men salg 28. december af aktie i selskab X og
genkøb af aktier i selskab X den 3. januar. Det giver ikke andet end
en skattehændelse og de omkostninger du har ved handlerne.
Igen, der kan naturligvis være en kursgevinst ved dyrt salg og billigt
køb, men kursgevinsten skal så være større end skatten og omkostningerne.

> Næste gang må jeg i gang med en ASCII tegning af hvad jeg mener.

Du er velkommen til at lave en affotografering af en tegning og sende
den mig pr. mail.

Fra : Leonard

Dato : 10-10-07 22:36

On Wed, 10 Oct 2007 23:21:14 +0200, Carsten Riis wrote:

> Ja og den dag engang ude i fremtiden skal du igen betale skat af en
> fortjeneste.

Men jo ikke af en fortjeneste, der er betalt skat af:

Købte aktie til kurs 100.
Solgte aktie til kurs 144. Betalte 25% i skat af 44.000.
Købte aktie til kurs 144, solgte til kurs 188, betale skat af 44.000
Købte til kurs 188, solgte til kurs 232, betalte skat af 44.000

Har ialt betalt 28% af 44.000 i skat 3 gange = 36.960 i skat.

Købe til kurs 100, vente 3 år og sælge til kurs 232, betale 43% i skat
af 132.000 = 56.760

Den første model giver da en skatebesparelse på 19.800

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-07 12:03

Leonard skrev den 10-10-2007 23:35:

> [...]
> af 132.000 = 56.760
>
> Den første model giver da en skatebesparelse på 19.800

Ligningsvejledningen:
---------
S.G.2.3.2 Salg og tilbagekøb
I en række tilfælde er der taget stilling til, om et aktiesalg med
tilbagekøb efter salget kan sidestilles med et egentligt salg.

Finder salget og genkøbet sted samme dag, vil salget typisk ikke kunne
tillægges skattemæssig virkning.Er der gået flere dage mellem salget og
tilbagekøbet, kræves der særlige grunde for at tilsidesætte salget. Det
afgørende vil være, om der i den mellemliggende periode har været en
reel mulighed for kurssvingninger. Der kan ved afgørelsen også lægges
vægt på, om salget er sket ad normale kanaler (bank eller vekselerer)
eller rent privat. Den omstændighed, at der er udfærdiget sædvanlig
børsnota, er ikke i sig selv tilstrækkeligt grundlag for at godkende
salget som et reelt salg. Se UfR 1965, 802 ØLD, LSRM 1966, 82 LSR, LSRM
1966, 83 LSR og LSRM 1984, 105 LSR, TfS 1992, 5 LSR samt SKM2003.221.ØLR.

I TfS 1999, 289 HRD fandt Højesteret at et salg med efterfølgende
tilbagekøb ikke kunne tilsidesættes. Et selskab overdrog i november en
post børsnoterede aktier til en hovedaktionær til børskursen. 2½ måned
senere tilbagesolgte hovedaktionæren aktierne til selskabet til
overkurs. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst havde selskabet
fratrukket det tab på aktierne, der blev realiseret ved salget.
Højesteret bemærkede, at der i perioden fra salget til tilbagekøbet var
reel mulighed for ændring i børskursen, som ikke ville være uden
betydning for parterne, selv om disse var interesseforbundne. Der var
herefter - uanset om salget og tilbagekøbet udelukkende eller
fortrinsvis måtte være begrundet i skattemæssige overvejelser - ikke
grundlag for at tilsidesætte salget.

Er der truffet aftale om salg af aktier, således at sælgeren har ret til
på et senere tidspunkt at tilbagekøbe aktierne til en bestemt pris, må
det vurderes, om der foreligger to adskilte aftaler, der skal behandles
efter reglerne i henholdsvis aktieavancebeskatningsloven og
kursgevinstloven.

Fra : Leonard

Dato : 11-10-07 12:13

On Thu, 11 Oct 2007 13:03:05 +0200, Carsten Riis wrote:

> [...]
> I en række tilfælde er der taget stilling til, om et aktiesalg med
> tilbagekøb efter salget kan sidestilles med et egentligt salg.

Du tager ikke stilling til om der faktisk er noget at spare, hvis
skattevæesnet godkender salget som et reelt salg?

Jeg går i min beregning udfra, at der er tale om reelle handler, som
SKAT også vil godkende, for ellers annulleres de og det bliver
beregningen i sidste eksempel, der kommer til at gælde.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-10-07 13:40

Leonard skrev den 11-10-2007 13:12:

> [...]
> SKAT også vil godkende, for ellers annulleres de og det bliver
> beregningen i sidste eksempel, der kommer til at gælde.

Hvis du lige kigger på det oprindelige indlæg, så vil kun en del af
aktierne blive hævet for at undgå grænsen.
Afhængig af hvor mange år Jlo har lyst til at lave tricket og hvor mange
portioner han skal sælge/købe før han skal starte forfra (dvs.
sælge/købe 2. gang med de aktier han første gang købte/solgte), så
kommer han på et tidspunkt til at afslutte sit engagement i virksomheden
og trække alle pengene ud. Og ja, så vil der være en stor portion penge
som skal beskattes med den høje procent.
Husk man bruger FIFO-princippet i skatteberegningen. FirstInFirstOut

Derudover bruger du kun den høje procent i din beregning. Du skal
huske, at beløbet under 44.000 kroner skal beskattes med 28% og kun
beløbet over 44.000 skal beskattes med de 43%.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-07 02:03

Den 10-10-07 22.54 skrev Jlo følgende:

> Jeg sidder og hiver mig lidt i håret lige p.t. Jeg synes jeg skal
> forklare lidt for meget, at jeg netop KUN realisérer indtil 28%-grænsen
> hvert år... jeg quoter lige fra mit oprindelige indlæg:

Jeg vil trøste mig med, at jeg ikke er den eneste, der ikke kunne finde
ud af at læse dit indlæg.

Jeg er enig med de andre mht. at du måske skulle overveje at investere i
noget andet i stedet. Du bør nok skele til, om aktien sandsynligvis
bliver på sit nuværende niveau, om den stiger mere, eller om den falder.
Sidstnævnte er jo ingenlunde en umulighed, og hvis det sker, risikerer
dit trinvise salg af skattehensyn at koste mere, end hvis du solgte alle
aktierne her og nu.

Må man spørge, hvilken aktie der er tale om?

Fra : Jlo

Dato : 11-10-07 20:27

> Jeg er enig med de andre mht. at du måske skulle overveje at investere i
> noget andet i stedet.

Ja, det vil jeg også, har jeg fundet ud af. Jeg vil istedet købe en anden
aktie og lade den stå nogle dage/uger hvorefter jeg så vil tage stilling til
om jeg vil fortsætte med min primære aktie eller lade dem stå i min
sekundære.

> Må man spørge, hvilken aktie der er tale om?

Lige p.t. er det Norden som primær og Vestas som sekundær.

Fra : Lou

Dato : 12-10-07 02:04

On Thu, 11 Oct 2007 21:27:26 +0200, Jlo wrote:

> [...]
> sekundære.

> Lige p.t. er det Norden som primær og Vestas som sekundær.

Hvis du ligger tungt i Norden, vil du nok kunne tjene mere på at beholde,
end det du kan spare i skat, hvis guldet bliver ved med at flyde som det
gør i øjeblikket

/ Lou