Halvpart ?
Fra : Towli

Dato : 04-10-07 15:36

Hej

Min kone (36) og datter (8 til november) har, i ca 8 mdr., haft halvpart på
min nieces hest "Nuggi" på "Strandgården - Amager/Dragør", der desværre
blev aflivet sidste uge, efter 2 indlæggelser på Landbohøjskolen
p.gr.af.gigt og dårligt ben.
Min kone var afsted 2 gange om ugen og havde min datter med den ene af
dagene. De blev vældig glade for det og vil godt fortsætte med at passe hest
og ride.
Min kone taler om selv at købe en hest... Hun er pædagog og har i forvejen
en masse møder og jeg frygter lidt at jeg vil komme til at se meget lidt til
hende, hvis hun påtager sig det store ansvar det er at have en hest. -Jeg
vil være ked af at bruge hele vores opsparing på en hest og efterfølgende
alle de udgifter, jeg kan fornemme der er, til opstaldning, dyrlæger osv.
(Vi skændtes lidt om netop det her til morgen).
Jeg kan imidlertid sagtens forstå at hun nyder at komme ud på landet et par
gange om ugen og min datter syntes også det er vældig hyggeligt (vi på på
Nørrebro).

Er der ikke en af jer herinde der kan give mig/os et råd? Er det ikke vildt
at springe ud i at købe egen hest? Hvad vil det koste udover selve hestens
pris og opstaldning?

Selv syntes jeg det optimale vil være en halvpart 2 dage om ugen (vi gav
650,-) ligseom hidtil, men umiddelbart ser det ud som om det er voldsomt
svært at finde sådan noget. -Hvor finder man iøvrigt en halvpart, hvis ikke
www.heste-nettet.dk ?

Jeg vil blive meget glad for lidt vejledning / gode råd..

Venligst
/Towli

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 05-10-07 09:55

Towli wrote:
> [...]
> min nieces hest "Nuggi" på "Strandgården - Amager/Dragør", der desværre
> blev aflivet sidste uge, efter 2 indlæggelser på Landbohøjskolen

Skal din niece ikke have en ny hest? Evt. kan din kone finde en anden
halvpart?

> [...]
> alle de udgifter, jeg kan fornemme der er, til opstaldning, dyrlæger osv.

Selvom at anskaffelsen umiddelbart er den store udgift så vil
opstaldning i gennem hestens levetid være en størrer udgift.

Lav et budget hvor det indgår. Husk at i kan også få lidt af
pengene ind igen ved at i selv har halvparter på hesten.

> Er der ikke en af jer herinde der kan give mig/os et råd? Er det ikke vildt
> at springe ud i at købe egen hest? Hvad vil det koste udover selve hestens
> pris og opstaldning?

Well, det kommer jo an på så mange forskellige ting. Nu skriver du
slet ikke hvilken slags ridning din kone laver, eller ønsker at lave.
Konkurrencer koster. Undervisning koster. Som udgangspunkt skal hesten
vaccineres hvert år, og så må du jo håbe at der ikke sker noget med
den. Den skal regelmæssigt ses efter af en smed, men hvor meget
afhænger af hesten og hvordan den bruges. Beskæring koster vel 300, +
500 mere hvis den skal have sko på.

Hvis i kan undgå at hesten skal have jernsko på er der en del af
spare. Hvis hesten ikke kan gå uden sko, så overvej "gummi" støvler
som trækkes på hesten hver gang den skal rides. Jeg har selv brugt dem
fra easycareinc.com, kaldet easyboot. Der er en anden herinde som
spurgte om dem fornylig, men vedkommende har stadig ikke meldt tilbage
hvordan de virkede for den person og dennes hest.

> [...]
> svært at finde sådan noget. -Hvor finder man iøvrigt en halvpart, hvis ikke

Lav et opslag på forskellige rideskoler. Husk at der er også en del
nord for københavn. Jeg bor selv på nørrebro og jeg havde[1] min hest
forskellige steder nord for københavn. Er transport et problem, så
overvej at melde jer ind i københavns delebiler.

Jeg har selv haft halvparter og jeg valgte bevist at undgå de alt for
unge piger. Jeg sagde altid ned hvis de var under 18. Jeg overvejede
18-nogen og tyve hvis de var gode til at ride. Men jeg foretrak så
afgjort nogen der var ældrer end mig, dvs. 30+. Jeg valgte således
fordi jeg forventede at de ældrer var mere ansvarlige, og jeg er da
heller ikke blevet skuffet, pånær en enkelt som viste sig at være
generelt uansvarlig.

Hvis din kone ikke er alt for rutineret/god til at ride vil det tælle
imod hende og så bliver det sværer at finde en god halvpart. Jeg synes
at 8 måneder er lige lidt nok til at være interessant som halvpart,
med mindre at din kone er exceptionel god til at ride og har gjort det
godt før, fx. dengang hun var teenager.

Regn med at det tager nogle måneder til 6 måneder at finde den rette.
Og nogle gange så vælger man bare forkert. Så vælg om. Det tager også
lang tid at finde den rette hest, og har du først købt hesten er det
meget sværer at slippe af med den uden et størrer tab hvis det skal
ske hurtigt. En halvpart er som regel bare en måneds opsigelse.

> Jeg vil blive meget glad for lidt vejledning / gode råd..

Lad din kone tage alene ud for at se på en halvpart. Lad datteren
blive hjemme, ivertfald i første omgang. Unge piger har det med at
forelske sig i den første og bedste hest de ser.

Tag evt. også selv med ud til hesten, det er en hyggelig sport. Hvis i
køber den rigtige slags hest så kan du måske endda begynde at køre
hestevogn, så kan du tage hele familien med.

JonB
1: min fik ringfod (slidgigt) og måtte få fred...

Fra : Towli

Dato : 07-10-07 16:55

Tak for input Jon.

Status er at de er gået igang med at kigge efter en anden hest sammen med
niecen...

/T

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-10-07 17:38

Towli wrote:
> Tak for input Jon.
>
> Status er at de er gået igang med at kigge efter en anden hest sammen med
> niecen...

Det lyder også som en god start. Jeg delte min hest sammen med min
lillesøster fra vi fik den i julegave af de gamle, en 1/2 hest hver,
og så indtil den måtte få fred. Det har sine fordele at man ikke er
helt alene om den, og at man kan deles.

JonB