Er modermælkserstatning ok?
Fra : Anders

Dato : 29-09-07 23:28

Hej

Vi har en søn på fire måneder der ikke har fået andet end bryst. Er det dumt
at suplere med modermælkserstatning?

Vi har hørt skræmmehistorier om at hvis man først begynder på
modermælkserstatning så øger man risikoen for at han bliver allergiker. Er
det helt hen i vejret, eller er der noget om snakken.

Det er egentlig mest fordi vi skal til at give ham skemad, og der skal man
åbenbart blande det op med modermælk eller modermælkserstatning...

Hvad er jeres holdning?

Mvh
Anders

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 30-09-07 07:13

Anders skrev:
> Hej
>
> Vi har en søn på fire måneder der ikke har fået andet end bryst. Er det
> dumt at suplere med modermælkserstatning?

Ja. Fuldstændig idiotisk.
Og hvorfor skal han dog have andet end modermælk, når han ikke er ældre?
Så vidt jeg husker, anbefaler Sundhedsstyrelsen fuld amning de første
seks måneder.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 08:17

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så vidt jeg husker, anbefaler Sundhedsstyrelsen fuld amning de første seks

Jeg synes ikke, at det er idiotisk, at lave noget skemad med MME. Det gjorde
vi også, da vores datter var 4 mdr., ved siden af amningen. Hun var temmelig
stor af sin alder og begyndte tidligt med den faste føde for, at blive mæt.
Drop dog MME i flaske. Det giver bare bøvl med maven.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Milla

Dato : 30-09-07 08:43

Anders skrev:

> Vi har en søn på fire måneder der ikke har fået andet end bryst. Er det
> dumt at suplere med modermælkserstatning?

Hvis han ikke tager på, når han bliver ammet, eller vågner hele tiden,
er det måske fordi han har brug for mere. Så er det så om man vil prøve
lidt endnu, for jo, det er jo da godt med modermælk. Men hvis prisen er
et træt og færdig mor, og et utilfreds barn, er det absolut ikke det værd.

> Vi har hørt skræmmehistorier om at hvis man først begynder på
> modermælkserstatning så øger man risikoen for at han bliver allergiker.
> Er det helt hen i vejret, eller er der noget om snakken.

Nej, det er ikke helt hen i vejret, men hvis man ikke selv er
allergidisponeret, så er det 4 mdr, der er vigtige mht komælk og
tilskud. Så faren er overstået. Hvis der er allergi, siger man vist 6
mdr, men er ikke helt sikker. Du kan læse mere på www.sst.dk

> Det er egentlig mest fordi vi skal til at give ham skemad, og der skal
> man åbenbart blande det op med modermælk eller modermælkserstatning...

Mine børn blev jeg selv nødt til at give skemad, da de nåede de 4 mdr.
De havde simpelthen en appetit uden lige Jeg elskede at amme, og det
gjorde ungerne også. Men det nytter jo ikke hvis ikke de får mad nok.

Der er vist noget med de små´s tungebevægelser man skal være opmærksom
på, men det kommer nok helt af sig selv

Og jeg har set alt for mange blive kørt i sænk, fordi sp sidder og
siger, at man SKAL amme til de er 6 mdr, fordi det er bedst... Og
hellere have en glad mor og få skemad, end at være "sund" en måned eller
2 længere, fordi det skal være sååå godt.

Her står mere om skemad
http://www.sst.dk/publ/Publ2006/CFF/Mad_8/Mad.pdf

God fornøjelse med skemaden!!

Mvh Milla

Fra : Iben Holst

Dato : 30-09-07 11:34

> Vi har en søn på fire måneder der ikke har fået andet end bryst. Er det
> dumt at suplere med modermælkserstatning?

Nej - hvis mor ikke har mælk nok til ham men mælk er nok for ham, så er det
ikke dumt.

> Vi har hørt skræmmehistorier om at hvis man først begynder på
> modermælkserstatning så øger man risikoen for at han bliver allergiker. Er
> det helt hen i vejret, eller er der noget om snakken.

Ikke når han har rundet de 4 mdr. Efter min søns operation da han kun var
små
6 uger gl. fik jeg efter et langt og rædsomt forløb en efterreaktion som
gjorde at
jeg mistede meget af mælken og derfor har han siden han var ca 2 mdr. fået
Nutramigen (fordi jeg har lidt astma). Men han er nu 5 mdr. og eneste grund
til
at han stadig får Nutramigen er fordi jeg skal have brugt lageret op af det,
for
der er intet belæg for at han skal fortsætte med erstatning for
allergidisponerede
efter de 4 mdr. Og derfor skulle der heller ikke være nogen risiko for jeres
søn.

> Det er egentlig mest fordi vi skal til at give ham skemad, og der skal man
> åbenbart blande det op med modermælk eller modermælkserstatning...
>
> Hvad er jeres holdning?

Gør da det - Men der er jo meget vigtigt at han er parat til det! Er han
ikke
det og er mælk alene ikke nok, så lav vælling i stedet.

Iben

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-07 17:50

Hej

Jeg ammede kun de første 4 mdr med min søn så havde jeg ikke ret meget mælk
til ham og han måtte suppleres med MME.
Han er den dejlig dreng og HELT uden nogen form for allergi.
SÅ det er helt op til jer selv, men det kan ske at søvn vanerne ændres når
maden ændres.

Bente