Køb af virksomhed
Fra : Ukendt

Dato : 19-09-07 09:50

Kan gruppen opklare følgende spørgsmål for mig:

Jeg er indehaver en af web-shop med eget CVR-nr. mv.
Jeg påtænker at købe en anden igangværende web-shop, som også har eget
CVR-nr. mv.

Kan jeg indtræde som ny ejer af den nye virksomhed - altså 'bare' overtage
det eksisterende CVR.nr., eller skal der oprettes et nyt CVR.nr.?

De 2 virksomheder skal køre uafhængige af hinanden mht til regnskab m.v.

//Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-09-07 10:09

KS skrev:
> [...]
> det eksisterende CVR.nr., eller skal der oprettes et nyt CVR.nr.?
>
> De 2 virksomheder skal køre uafhængige af hinanden mht til regnskab m.v.

Første relevante afklarende modspørgsmål er om de to virksomheder er
personligt ejede?
Svaret til dig vil afhænge her af.

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-07 11:03

> Første relevante afklarende modspørgsmål er om de to virksomheder er
> personligt ejede?
> Svaret til dig vil afhænge her af.

Mit allerede eksisterende firma, er personligt ejet af mig.
Det jeg påtænker at købe, er p.t. personligt ejet af den nuværende ejer, og
vil blive personligt ejet af mig.

//Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 19-09-07 11:13

KS skrev:

> Mit allerede eksisterende firma, er personligt ejet af mig.
> Det jeg påtænker at købe, er p.t. personligt ejet af den nuværende ejer, og
> vil blive personligt ejet af mig.

Så vil der være tale om ét CVR nummer. Når du overtager det andet vil
det altså blive lagt under dit eksisterende nummer.
Du kan naturligvis vedholde to forskellige navne og drive virksomhederne
seperat. Men nummeret knytter sig til din person (og dit CPR nummer),
derfor dækker det så at sige over al selvstændig erhvervsdrift der hører
under/til din person.

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-07 12:23

> [...]
> seperat. Men nummeret knytter sig til din person (og dit CPR nummer),
> derfor dækker det så at sige over al selvstændig erhvervsdrift der hører

Jeg siger mange tak for det helt klare og entydige svar.
//Knud

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 24-10-07 19:07

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> seperat. Men nummeret knytter sig til din person (og dit CPR nummer),
> derfor dækker det så at sige over al selvstændig erhvervsdrift der hører

Jeg har lært at det ofte er en god ide at lave et holdingselskab som ejer de
to underselskaber fordi man så kan overføre overskud o.s.v. mellem
selskaberne via holdingselskabet uden at blive beskattet af det og man
isolerer dem fra hinanden i tilfælde af at eet af dem går ned.

Men du skal nok spørge din revisor

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-09-07 19:25

"KS" <a9100µhotmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Mit allerede eksisterende firma, er personligt ejet af mig.
> Det jeg påtænker at købe, er p.t. personligt ejet af den nuværende ejer,
> og vil blive personligt ejet af mig.

CVR-nummeret i en personlig-ejet virksomhed er knyttet til ejerens
CPR-nummer, så det er ikke muligt at overdrage det til en anden.
Jeg oplevede det som et problem, da min kompangion valgte at trække sig ud
af vores fælles I/S. Det betød at det ikke længere var et I/S, men en
ekelemt mands virksomhed, så det krævede et nyt CVR-nummer (og tilbage til
kvartalsafregning af moms, lige som andre "nye" virksomheder, selv om
omsætningen dengang kun krævede havlårlig afregning).

Fra : alexbo

Dato : 19-09-07 10:04

"KS" skrev

> [...]
>
> Kan jeg indtræde som ny ejer af den nye virksomhed - altså 'bare' overtage
> det eksisterende CVR.nr., eller skal der oprettes et nyt CVR.nr.?

Man kan ikke personligt eje to CVR numre.

mvh
Alex Christensen