Internetudbyder i Odense - hvem?
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 27-09-07 16:22

Hej alle

Jeg er blevet spurgt om hvilken Internet-udbyder man skal vælge i Odense
C...

Min viden er temmelig forældet, da jeg for 3-4 år siden skiftede til
Internet hos min antenneforening og dét er der ikke mange der kan hamle
op med rent prismæssigt!

Desværre mener jeg at det kræver, at man også har kabel-tv eller
opkobling hos dem - uden dog at være 100% sikker?

Så har jeg også kigget på Fullrate (200 kr/md), som ser ud til at
tilbyde en udmærket billig service - specielt hvis man bor rimelig
centralt, hvilket er tilfældet her!

Er der andre muligheder som bør overvejes, når behovet hverken er spil
eller at downloade større mængder data - men primært at surfe på nettet
og sende lidt mail - dog skal det gå hurtigt når der surfes - ikke
tålmodighed til at sidde og vente på siderne mere end højst nødvendigt

Håber I kan gøre mig lidt klogere, så jeg ikke ender med at anbefale
noget som er helt ude i skoven

Mvh Tommy

Fra : Chano Andersen

Dato : 27-09-07 21:10

Tommy Ipsen wrote:
> Er der andre muligheder som bør overvejes, når behovet hverken er spil

Mange steder er der også fibernet, blandt andet er Energi Fyn igang
mange steder på Fyn, og ved at de ude i Vollsmose har fiber fra Dansk
Bredbånd.

Du skal altså undersøge om det er en mulighed også, samt overveje om det
kan betale sig at få lagt ind (Hvis du bor i hus kan det koste noget
gravearbejde), priserne på fiber kan mange steder slå ADSL og kabel TV
løsninger på prisen per kilobit, og man har den fordel at man sender og
modtager med samme høje hastighed, hvor man på ADSL og kabel TV ikke
sender med den høje hastighed (Maks på ADSL er 2 Mbit, mens det på kabel
TV vidst nok bestemmes af hvor mange kanaler man sætter af til upstream).

> Håber I kan gøre mig lidt klogere, så jeg ikke ender med at anbefale
> noget som er helt ude i skoven

Jeg benytter selv CyberCity, og bor i Odense S, det fungere fint.
Fullrate levere desværre ikke her, så jeg er nødt til at betale den lidt
dyrere pris hos CC.

MHT. kvaliteten af Fullrates forbindelser, så er der vidst efterhånden
lige mange gode og dårlige rapporter om forbindelserne.

Du skal dog være opmærksom på at Fullrate ikke tilbyder E-mail konto,
News Server eller andet tilbehør, som du normalt får med hos andre
udbydere, de tilbyder dog en SMTP server så du kan sende mails, men du
kan altså intet modtage på en konto hos Fullrate. News kan klares med
dotsrc.org (SunSite) til danske tekst grupper, eller en eller anden
betalings udbyder hvis du har et behov for binært.

Hvis du ikke har de store behov, og bor i nærheden af en af kommunens
info standere, så er der en gratis trådløs opkobling, jeg mener de
tilbyder 1-2 Mbit, men er ikke lige sikker på hastigheden. Dog er den
lukket ned, så der kun er adgang til web. Men det er gratis, så
prismæssigt kan ingen hamle op med det. ;)

- Chano Andersen.

Fra : Tommy Ipsen

Dato : 28-09-07 13:42

Hej Chano

Chano Andersen wrote:

> Mange steder er der også fibernet, blandt andet er Energi Fyn igang
> mange steder på Fyn, og ved at de ude i Vollsmose har fiber fra Dansk
> Bredbånd.

Jeg kan se at hastigheden hos Dansk Bredbånd er temmelig vild og prisen
ganske fornuftig i forhold til den - men overkill i dette tilfælde - jeg
ville dog gerne selv have sådan en forbindelse

Jeg kan dog ikke finde noget info om Energi Fyn, men har skrevet en mail
til dem for at høre nærmere om hvad de evt. kan tilbyde!

> [...]
> dotsrc.org (SunSite) til danske tekst grupper, eller en eller anden
> betalings udbyder hvis du har et behov for binært.

Nyhedsgrupper er ligegyldigt i dette tilfælde og en e-mail kan vel blot
oprettes hos Gmail eller noget i den retning - men tak fordi du gjorde
mig opmærksom på det - var ikke klar over at det var et problem!

> [...]
> lukket ned, så der kun er adgang til web. Men det er gratis, så
> prismæssigt kan ingen hamle op med det. ;)

Hehe - det var jo faktisk en smart idé - men desværre ikke nogen
info-stander i nærheden

Mvh Tommy

Fra : Chano Andersen

Dato : 30-09-07 23:09

Tommy Ipsen wrote:
> Jeg kan se at hastigheden hos Dansk Bredbånd er temmelig vild og prisen
> ganske fornuftig i forhold til den - men overkill i dette tilfælde - jeg
> ville dog gerne selv have sådan en forbindelse

Det kommer vel an på om man har planer om at se lidt video, eller har
teenage unger der skal bruge forbindelsen. Og så kan man jo altid
diskutere, om det ikke er det værd at betale mindre per Mbit, end med
f.eks. en ADSL på 512 Kbit til 2-300 kroner.

> Jeg kan dog ikke finde noget info om Energi Fyn, men har skrevet en mail
> til dem for at høre nærmere om hvad de evt. kan tilbyde!

Her er hvad jeg kan finde.
http://energifyn.dk/index.aspx?articleid=+1226+1226 De dækker
tilsyneladende endnu ikke Odense.

> mig opmærksom på det - var ikke klar over at det var et problem!

Om det er et problem afhænger vel af ens forventninger og behov? ;)

> Hehe - det var jo faktisk en smart idé - men desværre ikke nogen
> info-stander i nærheden

Nah, de har været lidt fedtet med dem, der er placeret på Klingenberg,
ved Teateret, i banegårdscenteret, ved Rådhuset/Turistinformationen og
ude i Center Øst i Vollsmose. Hvis jeg ikke husker helt galt og/eller
har glemt nogle.

- Chano Andersen.