Erfaringer med ADSL2 modem på Cybercity og~
Fra : aenkaa@gmail.com

Dato : 24-09-07 10:37

Hej,

jeg har en Cybercity Solo forbindelse med 2M/1M hastighed.

Den kører via en ZyXEL 660R-D1 router. Jeg har også en IP-telefoni/
router boks fra Unotel.

Jeg har i nogen tid forsøgt at få en stabil forbindelse på denne måde:

En ledning fra ZyXEL til Unotel. ZyXEL er justeret til altid at give
Unotel boxen samme IP nummer (DHCP). "Default server" på ZyXEL er sat
til Unotel boksens IP.

Alle andre enheder i huset er sat til via "PC" stikket på Unotel
boksen (via en Linksys WRT54G router med Linksys standard firmware).

Det ovenstående setup kører fint nok - i op til en uge. Så skal man
lave power cycle på enten Unotel boksen eller ZyXEL. Jeg kunne
konstatere en lille forbedring, da jeg satte antallet af samtidige
forbindelser per client op fra 512 til 1024 i ZyXEL boksen.

Derfor prøvede jeg at købe et ADSL2 modem (Netgear DM-111P). Det
virker fint med en WinXP PC sluttet direkte til, dog skal man selv
indtaste DNS servere, for CC oplyser ikke korrekt DNS server via DHCP.

Det virker også fint med en Linksys WRT54G router (igen med manuelt
valg af DNS servere).

Men det virker ikke med Unotel routeren. Og jeg har en teori om
hvorfor:

CC oplyser samme IP som gateway og en subnet maske på 255.255.255.255

Det ser ud til at give Unotel routeren "myrekryb" for dens routing
tabel bliver underlig.

Jeg har nu ændret mit setup til følgende:

ZyXEL -> Switch -> Unotelbox

Linksys

Unotel boksen får stadig al indkommende trafik (default server i
ZyXEL)

Og så har jeg slået "QoS" til i Linksys boksen, og derved manuelt
begrænset min Upload hastighed til 700 kbit/s (derved bliver der ca.
300 kbit/s til overs til IP trafik - praksis lidt mindre fordi
konvertering fra Ethernet til ATM giver spild i form af "padding").

Derved har jeg - håber jeg - sikret mig at Unotel boksen ikke løber
tør for antal forbindelser.

Mvh. Niels Kristian Jensen