Skærme
Fijala 3554
Billede brændt fast
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-09-07 19:34

Jeg troede, den slags hørte fortiden til, men tilsyneladende ikke. Min
Sony SDM-S204 har fået en tydelig skygge fra mit baggrundsbillede på
skærmen. Problemet er opstået, efter jeg har været væk fra computeren i
10 dage, hvor skærmen har stået tændt.

Kan jeg forvente, at skyggen forsvinder igen med tiden, eller kan jeg
gøre noget aktivt for at få den væk?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : SKOVTROLD99

Dato : 22-09-07 13:36

Det tror jeg ikke du kan fjerne
det er så heller ikke smart at ha
en skærm stå tændt i 10dage

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-09-07 13:47

> [...]
> dage, hvor skærmen har stået tændt.
>
> Kan jeg forvente, at skyggen forsvinder igen med tiden, eller kan jeg gøre

Du kan prøve at lave et helt hvidt billede og sætte det op.
Lad skærmen stå med det billede i længere tid og se om det hjælper.
Jeg har selv gjort det med succes, dog ikke på en 10 dage gammel
"indbrænding".

Mvh
Benjamin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-09-07 12:32

Kim Ludvigsen skriver:

> Kan jeg forvente, at skyggen forsvinder igen med tiden, eller kan jeg
> gøre noget aktivt for at få den væk?

på flatpanels.dk kan du hente nogle videosekvenser der kan bruges til at
"viske" sådanne indbrændinger ud. Det er da forsøget værd...

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-07 16:21

Den 23-09-07 13.31 skrev Klaus D. Mikkelsen følgende:
> Kim Ludvigsen skriver:

> på flatpanels.dk kan du hente nogle videosekvenser der kan bruges til at
> "viske" sådanne indbrændinger ud. Det er da forsøget værd...

Jeg har ikke lige kunnet finde de pågældende videosekvenser, men
indbrændingen er heldigvis fadet en del efter et par dage med
almindeligt brug, så mon ikke den forsvinder helt "af sig selv".

Men jeg er overrasket over, at den i det hele taget opstod. Det er mange
år siden, man fik at vide, at indbrændinger hørte fortiden til, og så
sker det på en skærm til 8.000 kroner, Hrmpf!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Fejlsikret tilstand, din ven i nøden.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-09-07 16:31

Kim Ludvigsen skriver:

> Jeg har ikke lige kunnet finde de pågældende videosekvenser,

Mon det er fordi jeg har husket forkert ???
http://recordere.dk/download/

> men
> indbrændingen er heldigvis fadet en del efter et par dage med
> almindeligt brug, så mon ikke den forsvinder helt "af sig selv".

Prøv at download en af de her "plasma burnin" filer og kør den i et
døgn.

> Men jeg er overrasket over, at den i det hele taget opstod. Det er mange
> år siden, man fik at vide, at indbrændinger hørte fortiden til, og så
> sker det på en skærm til 8.000 kroner, Hrmpf!

Det er mange år siden at folk trode at det var en saga blot, men tog
fejl - første gang.... Dit stunt er ikke nødvendigvis burn-in, men
memory effekt i krystallerne.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-07 17:16

Den 23-09-07 17.30 skrev Klaus D. Mikkelsen følgende:
> Kim Ludvigsen skriver:

> Mon det er fordi jeg har husket forkert ???
> http://recordere.dk/download/

Det kan ske for den bedste. Jeg prøver, tak!

> Det er mange år siden at folk trode at det var en saga blot, men tog
> fejl - første gang.... Dit stunt er ikke nødvendigvis burn-in, men
> memory effekt i krystallerne.

Ok, sidstnævnte betyder vel også, at effekten vil forsvinde igen, hvad
det pt. ser ud til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-09-07 17:43

Kim Ludvigsen skriver:

> Det kan ske for den bedste. Jeg prøver, tak!

Velbekom.

> Ok, sidstnævnte betyder vel også, at effekten vil forsvinde igen, hvad
> det pt. ser ud til.

Er du heldig forsvinder det helt....

Fra : Peter Holm

Dato : 24-09-07 21:04

> Ok, sidstnævnte betyder vel også, at effekten vil forsvinde igen, hvad
> det pt. ser ud til.

jeg har 2 gange haft problemet på en 19" Xerox.
Begge gange har jeg prøvet alle foreslåede tricks til selv at fjerne
problemet, men uden held.
Derfor røg skærmen til reperation og kom hurtigt retur med fejlen rettet.
Xerox (mag-monitors.dk) har ikke kunnet/villet oplyse hvordan jeg evt. selv
kunne fejlrette.
Da den for kort tid siden lavede nummeret 3. gang gad jeg ikke mere. Ud med
Xeros, ind med Eizo.
Om det så er bedre ved jeg først den dag screensaveren af en eller anden
grund (power-dvd i baggrunden måske) ikke går igang.
'Indbrændingen' på min skærm opstod på under 4 timer.

Mvh
Peter

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-09-07 16:41

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> crashed Echelon writing

> Kan jeg forvente, at skyggen forsvinder igen med tiden, eller kan jeg
> gøre noget aktivt for at få den væk?

Vi har en overvågningsskærm på jobbet som dette sker for. Bare smid få
noget aktivt på skærmen og lad det køre døgns tid, så forsvinder det. Noget
aktivt kan fx være tv-billede, videosekvens, 3Dmark eller lign.

--
Bjarke Andersen