Hvor finder jeg databasefilerne ved MySQL
Fra : Kurt G

Dato : 27-09-07 22:21

Jeg har fået konverteret en database fra Access til MySQL ved hjælp af MySQL
Migration Toolkit.
Nu vil jeg gerne have oveført databasen til min hjemmeside.

Imidlertid er jeg ikke klar over
1 Hvor lander den nye fil, som er dannet af programmet?
2 hvilken ext. har en MySQL-database?

Mvh Kurt

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-09-07 06:53

> Imidlertid er jeg ikke klar over
> 1 Hvor lander den nye fil, som er dannet af programmet?
> 2 hvilken ext. har en MySQL-database?

Du ved formentlig, hvor de ligger på din egen PC - f.eks. c:\mysql\data
I denne mappe er der så én mappe pr. database. Disse mapper hedder det samme
som dine databaser.
Her er der så 3 filer pr. tabel med extentions: .frm .MYD og .MYI

MEN:
Mig bekendt kan man ikke umiddelbart uploade dette via FTP.
Du logger derimod ind på kontrolpanelet hos din udbyder. Hvis de tilbyder
MySQL, tilbyder de sikkert også adgang til phpMyAdmin.

Du skal lave et tekstdump af din database - formentlig har du allerede disse
tekstfiler liggende fra da du eksporterede fra Access.
I så fald skal du bare lige oprette tabellerne ude på nettet for så derefter
at importere filerne til tabellerne.
I mit phpMyAdmin sker det ved at scrolle ned på siden med tabellens
struktur, hvor der står noget med "Eller tekstfilens placering".

Så skulle dén være hjemme.

Jeg kan ikke huske, hvordan man lavede komplet dump (med tabelstruktur også)
med MySQL Querybrowser (går ud fra, at det er dén, du kører med lokalt).

Fra : Kurt G

Dato : 28-09-07 18:40

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme som dine databaser.
> Her er der så 3 filer pr. tabel med extentions: .frm .MYD og .MYI
....Klippet...
Der er godt nok et dir. med databasenavnet, og der er er fil med ext. .frm
for hver tabel. Desuden er der en fil db.opt.
Men hvor den oprindelige database var på over 1MB, er alle filerne i dette
dir. kun på 85KB.

Der var ingen fejlmeldinger ved konverteringen og når jeg bruger
Querybrowser kommer der de rigtige data frem.
> [...]
>
> Du skal lave et tekstdump af din database - formentlig har du allerede
> disse tekstfiler liggende fra da du eksporterede fra Access.
....klip...
Nej, det var en konvertering direkte fra Access til MySQL.
Men der er ingen problemer med at lave dem.

> Jeg kan ikke huske, hvordan man lavede komplet dump (med tabelstruktur
> også) med MySQL Querybrowser (går ud fra, at det er dén, du kører med
> lokalt).

JA!

Mvh Kurt

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-09-07 00:22

On Fri, 28 Sep 2007 19:39:30 +0200, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>Men hvor den oprindelige database var på over 1MB, er alle filerne i dette
>dir. kun på 85KB.

Efter at du har komprimeret den oprindelige (Access) database?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 29-09-07 06:42

Så skulle det være lige til at importere tekstfilerne, som er kommet ud af
Access-databasen, ude på selve serveren via deres phpMyAdmin.

> Men hvor den oprindelige database var på over 1MB, er alle filerne i dette
> dir. kun på 85KB.

Det lyder lige i overkanten, selv om jeg går ud fra, at det var
access-databasen, der fyldte 1 MB, og MySQL-databasen, der fylder 85KB.
Du tæller alle filer i mappen med?

Det skal dog lige siges, at jeg selv oplevede at få samme database til at
fylde under 1/3 af den gamle størelse ved blot at konvertere fra Access til
MySQL i foråret (fra 84 MB til 26 MB). - Vel at mærke med præcis samme
indhold i tabellerne!

Fra : Kurt G

Dato : 29-09-07 09:49

> Så skulle det være lige til at importere tekstfilerne, som er kommet ud af
> Access-databasen, ude på selve serveren via deres phpMyAdmin.

Ja, det har jeg faktisk fået til at virke vha PHPMyAdmin, så jeg har
egentlig ikke behov for at køre lokalt mere!

> Det lyder lige i overkanten, selv om jeg går ud fra, at det var
> access-databasen, der fyldte 1 MB, og MySQL-databasen, der fylder 85KB.
> Du tæller alle filer i mappen med?

Efter at have kikket efter endnu en gang og komprimeret, fandt jeg ud af, at
den oprindelige database faktisk fyldte 3,3MB.
Og ja, alle filer er talt med.
Jeg ved ikke, om der mangler noget, som ligger et andet sted, men som sagt
ovenfor har jeg heller ikke behovet mere.
Men det undrer mig alligevel, det er en alt for markant forskel til, at det
lyder sandsynligt.

Tak til alle for hjælp.

Kurt

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-10-07 21:21

Kurt G wrote:

> Men det undrer mig alligevel, det er en alt for markant forskel til,
> at det lyder sandsynligt.

Alt efter hvordan felterne var erklæret i Access så kan der være et
betragteligt overhead ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-10-07 02:21

> Alt efter hvordan felterne var erklæret i Access så kan der være et
> betragteligt overhead ...

Nu du siger det, så kan jeg godt huske, at jeg af og til kopierede
tabellernes struktur og data over i nye databaser nu og da for at få samme
mængde data til at fylde mindre. Ting som med MySQL kan klares ved 2-3
museklik: Marker tabeller med overhead -> Optimer de markerede tabeller. Man
kunne sikkert også lave et script, der gjorde det samme med
access-databaser, da det bare er en SQL-sætning, der køres

Jeg kørte gerne operationen på tabeller, hvor der jævnligt blev slettet
(f.eks. chat og breve).

Fra : Martin

Dato : 04-10-07 03:29

Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> tabeller. Man kunne sikkert også lave et script, der gjorde det samme
> med access-databaser, da det bare er en SQL-sætning, der køres

SQL sætningen lyder således
OPTIMIZE TABLE [table],[table],...

For innodb tabeller i mysql der skal denne køres
ALTER TABLE [table] TYPE=innodb

> Jeg kørte gerne operationen på tabeller, hvor der jævnligt blev slettet
> (f.eks. chat og breve).

Ja, overhead fylder ganske meget - fandt for leden en tabel med 45 mb
overhead :)

Fra : Gert Krabsen

Dato : 04-10-07 07:12

Philip Nunnegaard skrev:
> [...]

Overheaden i Access opstår hovedsagelig ved afvikling af sql'er, idet
den plads, der anvendes til casching, jo indgår i .MDB-filen.

> [...]
> tabeller. Man kunne sikkert også lave et script, der gjorde det samme
> med access-databaser, da det bare er en SQL-sætning, der køres

Ligger som en menufunktion i Access: Komprimer database