Drejning af ellipse og parabel
Fra : Leon Hulstroem

Dato : 24-09-07 15:27

Hej Ng,

Er der nogen der lige har en formel eller evt. et NC-program eksempel, med
en formel til drejning af ellipse og parabel ??

--
Med venlig hilsen

Leon Hulstrøm

Fra : JB

Dato : 24-09-07 19:42

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der lige har en formel eller evt. et NC-program eksempel, med
> en formel til drejning af ellipse og parabel ??

Du skriver ikke hvilken styring så her er mit bud med OKUMA

$TEST.MIN%
N1V1=0.02 (FACONPARAMETER)
N2V2=2 (FACONPARAMETER)
N3V3=0 (FACONPARAMETER)
N4V5=2 (STEP)
N5V6=48
N6V8=4 (SPÅNDYBDE 4MM DIAMETER)
N7G0X300.Z300
N8G96S160T0101
N9G0X54.Z0. M03
N10G1X-0.8F0.2
N11Z2.
N12CALLO1000
N13G1Z-125
N14U2
N15G0X300.Z300
N16M30

O1000
N1V6=[V6-V8]
N2V3=0
N3G0XV6Z2.
N4CALLO1001
N5IF[V4GT108]GOTO9
N6G1U2
N7G0Z2.
N8IF[V6GT0]GOTO1
N9RTS

O1001
N1V4=[V1*[V3*V3]+V2]
N2V4=V4*2
N3V4=V4-4
N4V7=V3+V6
N5G1X=V7Z=-V4F0.3
N6V3=V3+V5
N7IF[V7GT50]GOTO9
N8IF[V4LT109]GOTO1
N9RTS

Mvh
JB

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 24-09-07 20:51

Hejsa....

Det var da rart med lidt klar-tekst okuma er lige mit "sprog", dvs jeg
har lavet et del macro'er til OSP7000 fræser.

Gi' mig en 4akset palette Okuma, en Mazak Variaxis 5x eller noget
Fanuc/Yasnac, så er jeg på hjemmebane.

Men jeg skal lige forstå dine variabler korrekt, for jeg er ikke en haj til
at dreje, jeg fatter faktisk "minus".
Og dette skal gerne køre som ISO på en Mazak Integrex.

Du kører i X0 Z0

V1 = ?
V2 = ?
V3 = ?
V5 = step (2=2mm=skrub / 0.02=.02=slet) ??
V6 = størrste diameter ?
V8 = ..denne er jeg ikke lige med på

**** V4 er Z !!! dvs 108 er z dybden ?

> N6G1U2
> N7G0Z2.
> N8IF[V6GT0]GOTO1
> N9RTS
>
> O1001
> N1V4=[V1*[V3*V3]+V2]
> N2V4=V4*2
> N3V4=V4-4
> N4V7=V3+V6
> N5G1X=V7Z=-V4F0.3
> N6V3=V3+V5
> N7IF[V7GT50]GOTO9
> N8IF[V4LT109]GOTO1

*** V7 er noget diameter og V4 noget mere Z noget... ??

> N9RTS

--------

Her er lidt fræser macro hvis i syntes det ser brugbart ud, så tager jeg
lige en frisk kopi fra maskinen, da dette ikke er nyeste version.
I nyeste version er Q lavet til en tæller og dermed får man fuldstændig
flydende og kontinurlige bevægelser, dvs man kan fræse gevind.
Med COPYE får man et "micro-stop" på hver rundtur.

$OG113.SSB %
OG113 (G113 CALL)
()
(-------------- LEON HULSTROEM --------------)
(--------------- WWW.PAKMA.DK ---------------)
(----------- SHAREWARE VERSION ----------)
(PRIS - RØDVIN)
()
(180207)
(REV.003)
()
(TESTET PÅ OSP5000M OG 7000M)
()
(-------------- MAKRO BESKRIVELSE --------------)
()
(MAKROEN KRAEVER USER TASK II OPTION)
(INT.POL.HELICAL)
()
(CIRKEL IN)
(CIRKEL RUNDT 360GR. MED ELLER UDEN HELICAL)
(RYD BUND ELLER EJ)
(CIRKEL UD)
()
(MAKROEN HAR VARIABEL FINDES-KONTROL)
(SAMMEN MED VARIABEL VAERDI-KONTROL)
(OG ALARM FUNKTION MED BL0DT STOP - M00)
()
(OBS HAARDE ALARMER KAN OPNAAS VED)
(VUACM OG VDOUT)
()
(-----------------------------------------------------------------)
()
(POSITIONER I CENTER AF HUL)
(I Z0 - ENME OVERFLADE VED HELICAL)
(ELLER I Z-XX VED PZ=0)
(**** OBS ****)
(DENNE MAKRO BORER IKKE)
()
(----------------------OPKALD: ----------------------)
()
(G56 H5 D5 S2700 X0 Y0 Z5)
(G1 Z0 F1200)
(INT.POL.HELICAL)
(G113 R100 Q5 Z-5)
(G0 Z5.)
(X400 Y250)
(G1 Z-10)
(BL0DT IND OG UD)
(G113 R100 Q1 Z0)
(*** OBS *** VED Q2 KØRER MAN 2 GANGE RUNDT I HULLET)
(G0 Z5)
()
(-------------------- INFO -------------------------------)
()
(PR=HUL RADIUS)
(PQ=GENTAGELSER)
(SKAL VAERE 1 ELLER ST0RRE)
(PZ=INCREMENTEL Z FOR HELICAL)
(SKAL VAERE 0 ELLER MINDRE)
()
(------------------------------------------------------------)
()
VC1=VDCOD (HENT D-NUMMER)
VC4=VFCOD (HENT FEED)
()
(KONTROL INDSKRIVNING VIA NULPUNKTMAKRO - HVIS I HAR SAADAN EN)
(G111 H50 VC1=VC1 VC2=VC2 VC3=VC3)
()
(--- VARIABEL KONTROL FINDES ELLER EJ ---)
()
IF [PR EQ EMPTY] NALM1
IF [PQ EQ EMPTY] NALM2
IF [PZ EQ EMPTY] NALM3
IF [VC1 EQ EMPTY] NALM4
IF [VC1 EQ 0] NALM4
IF [VC4 EQ EMPTY] NALM5
IF [VC4 EQ 0] NALM5
()
VC2=VTOFD[VC1] (HENT VKT.RADIUS I VKT.LISTE)
VC3=PR-VC2 (RADIUS KOMP)
()
(--- VARIABEL VAERDI KONTROL - KAN DET LADE SIG G0RE ---)
()
IF [PR LE 0] NALM6 (RADIUS <= 0 SAA ALARM)
IF [PQ LT 1] NALM7 (Q < 1 SAA ALARM)
IF [PZ GT 0] NALM8 (Z > 0 SA ALARM)
IF [VC3 LE 0] NALM9 (HUL-RADIUS MINUS R-KOMP <= 0 SAA ALARM)
()
(--- MASKIN BEVAEGELSER ---)
()
G40 G91 G3 X0 Y=VC3 J=VC3/2 (CIRKEL IND)
COPY Q=PQ (GENTAGE XX GANGE)
G3 J=-VC3 Z=PZ (HULLET RUNDT EVT. MED HELICAL)
COPYE (GENTAGE SLUT)
IF [PZ EQ 0] N10 (HVIS EJ HELICAL GAA TIL)
G3 J=-VC3 (RYD BUND NAAR HELICAL)
N10 G3 X0 Y=-VC3 J=-VC3/2 (CIRKEL UD)
GOTO NEND (GAA TIL SLUT)
()
(----- ALARMER MED BL0DT STOP - M00 -----)
()
NALM1 (ALARM "R" MANGLER)
VNCOM[1]=1
MSG(ALARM "R" HUL RADIUS MANGLER I G113)
M00
NMSG
VNCOM[1]=0
GOTO NEND
()
NALM2 (ALARM "Q" GENTAGELSE MANGLER)
VNCOM[1]=1
MSG(ALARM "Q" GENTAGELSE MANGLER I G113)
M00
NMSG
VNCOM[1]=0
GOTO NEND
()
NALM3 (ALARM "Z" MANGLER)
VNCOM[1]=1
MSG(ALARM "Z" MANGLER I G113)
M00
NMSG
VNCOM[1]=0
GOTO NEND
()
NALM4 (ALARM "D" MANGLER)
VNCOM[1]=1
MSG(ALARM "D" MANGLER)
M00
NMSG
VNCOM[1]=0
GOTO NEND
()
NALM5 (ALARM "F" MANGLER)
VNCOM[1]=1
MSG(ALARM "F" MANGLER)
M00
NMSG
VNCOM[1]=0
GOTO NEND
()
NALM6 (ALARM "R" ER FOR LILLE)
VNCOM[1]=1
MSG(ALARM "R" ER FOR LILLE)
M00
NMSG
VNCOM[1]=0
GOTO NEND
()
NALM7 (ALARM "Q" GENTAGELSE SKAL VAERE 1 ELLER ST0RRE)
VNCOM[1]=1
MSG(ALARM "Q" GENTAGELSE SKAL VAERE 1 ELLER ST0RRE)
M00
NMSG
VNCOM[1]=0
GOTO NEND
()
NALM8 (ALARM "Z" SKAL VAERE 0 ELLER MINUS)
VNCOM[1]=1
MSG(ALARM "Z" SKAL VAERE 0 ELLER MINUS)
M00
NMSG
VNCOM[1]=0
GOTO NEND
()
NALM9 (ALARM FRAESER ER FOR STOR TIL HUL)
VNCOM[1]=1
MSG(ALARM FRAESER ER FOR STOR TIL HUL)
M00
NMSG
VNCOM[1]=0
GOTO NEND
()
NEND G90
RTS
%

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-09-07 08:29

Hej Ng,

Her er så emnet.

Største diameter 58.05
Længde 47.00

Buekontur formel:

(X+30/77)^1.803 + (Z/32.44)^1.803 = 1

Jeg har ikke noget der kan tegne den bue og jeg har vist heller ikke gået
længe nok i skole til, at kunne indsætte den i en makro.

Mvh
Leon

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-09-07 09:42

Hvis man ikke prøver så lærer man intet
Giver dette mening ?

O100()
(SOERSTE DIAMETER 58.05)
(LAENGDE 47.00)
(KONTUR-FORMEL)
([X+30/77]SQRT1.803 + [Z/32.44]SQRT1.803 = 1)
()
G90 X0 Z0
()
N1
#1=(AKTUEL X-KORRD. SE UDLAESNING AF PARAMETER)
#2=(AKTUEL Z-KORRD. SE UDLAESNING AF PARAMETER)
#3=58.05 (SLUT X)
#4=0.02 (STEP)
#5=0 (X STEP TAELLER)
#6=0.02 (FEED)
()
WHILE[#5LE#3]DO1
N10
(**** X ****)
#10=#1+#4+30
#11=#10/77
#12=#11*SQRT[1.803]
N20
(**** Z ****)
#20=#2/32.44
#21=#20*SQRT[1.803]
(BEVAEGELSE)
G1 X#12 Z-#21 F#6
#5=#5+#4
END1
M99

Fra : JB

Dato : 25-09-07 16:01

> Hvis man ikke prøver så lærer man intet
> Giver dette mening ?
>
> O100()
> (SOERSTE DIAMETER 58.05)
> (LAENGDE 47.00)
> (KONTUR-FORMEL)
> ([X+30/77]SQRT1.803 + [Z/32.44]SQRT1.803 = 1)
> ()
> G90 X0 Z0
> ()
> N1
> #1=(AKTUEL X-KORRD. SE UDLAESNING AF PARAMETER)
> #2=(AKTUEL Z-KORRD. SE UDLAESNING AF PARAMETER)
> [...]
Hej
Din ISO kode ligner Fanuc macro b. Du skal kontruere en andengrads ligning i
dit program.

Den hjælp jeg kan give dig er et par skærmdump fra en simulering af
programmet, her kan du måske lure lidt af.
http://www.dancam.dk/pictures/parabel.jpg
http://www.dancam.dk/pictures/parabelsolid.jpg

Som du kan se på billederne skrubber programmet en parabel
Da jeg lever af konsulentarbejde kan du hyre mig hvis denne hjælp ikke er
tilstrækkelig.

Mvh
JB

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 25-09-07 16:38

<snip>

> Hej
> Din ISO kode ligner Fanuc macro b.

Ja det har du ret i, det er det eneste Mazak fatter.

> Du skal kontruere en andengrads ligning i dit program.

Ja det kan jeg entligt godt se logikken i, for ellers får man ikke korrekt
X/Z vandring.
Men det skulle ikke være nødvendigt.

> [...]
> http://www.dancam.dk/pictures/parabelsolid.jpg
>
> Som du kan se på billederne skrubber programmet en parabel

Ja det ser fint ud

> Da jeg lever af konsulentarbejde kan du hyre mig hvis denne hjælp ikke er
> tilstrækkelig.

ja det kan jeg da... men jeg tror nu, at jeg får Edgecam til at spytte et
program ud. Det kan sikkert ikke være i maskinen, men den kan da kører
dripfeed

Mvh
Leon