Join specielt
Fra : Kurt G

Dato : 14-09-07 14:03

Undskyld titlen, men jeg kunne ikke finde på noget mere dækkende!

Jeg har to tabeller, Artikler og Register.
De eindeholder bl.a. følgende felter:
Artikler: Forfatter, Titel, År, Nr og Side
og
Register: Sted, EmneTekst, KortSide, MarkeringPåKort, Emne og Tidsalder

For at samle de to tabeller til en tabel bruger jeg følgende SQL-sætning.

SELECT Artikler.Forfatter, Artikler.Titel, Artikler.År, Artikler.Nr,
Artikler.Side, Register.Sted, Register.EmneTekst, Register.KortSide,
Register.MarkeringPåKort, Register.Emne, Register.Tidsalder INTO
SamletRegister
FROM Artikler INNER JOIN Register ON (Artikler.Side=Register.Side) AND
(Artikler.År=Register.År) AND (Artikler.Nr=Register.Nr);

Det virker fint, men i tabellen Register går År, Side og Nr kun til og med
1990.
I tabellen Artikler findes der en del poster, hvor År, Side og Nr befinder
sig efter 1990, og de kommer jo ikke med i tabellen SamletRegister.

Hvordan får jeg også disse poster med? Kan det gøres i samme forespørgsel
eller skal der en ny til?
Selvfølgelig bliver alle felterne fra Register tomme, men det er OK.

Mvh Kurt

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 14-09-07 16:11

Prøv med noget RIGHT JOIN.

/Sjang

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-09-07 04:01

Kurt G wrote:

[snip]
> FROM Artikler INNER JOIN Register ON (Artikler.Side=Register.Side) AND

Her skal du bruge LEFT OUTER JOIN i stedet for INNER JOIN

> Hvordan får jeg også disse poster med?

Stig Johansen

Fra : Kurt G

Dato : 15-09-07 07:21

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kurt G wrote:
>
> [snip]
>
> Her skal du bruge LEFT OUTER JOIN i stedet for INNER JOIN

> [...]

Der skal altså opbygges en ny forespørgsel for at få de sidste med?
Mvh Kurt

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-09-07 15:20

Kurt G wrote:

> "Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:46eb4b40$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

> Der skal altså opbygges en ny forespørgsel for at få de sidste med?

Jeg er ikke sikker på hvad du mener her - du skal rette SQL'en.
Du skal bruge denne her SQL:

[...]
FROM Artikler LEFT OUTER JOIN Register ON (Artikler.Side=Register.Side) AND
(Artikler.År=Register.År) AND (Artikler.Nr=Register.Nr);

hvor INNER JOIN er udskiftet med LEFT OUTER JOIN

Den skuile gerne give dig det ønskede.
Men der er ingen WHERE klausul, så du får samtlige artikler med tilhørende
register.

Stig Johansen

Fra : Kurt G

Dato : 15-09-07 22:17

"Stig Johansen" <stig_johansen_it_at_=(@)hotmail.com> skrev
KLIPPET

> Jeg er ikke sikker på hvad du mener her - du skal rette SQL'en.
> Du skal bruge denne her SQL:

Jeg troede, at der skulle laves en helt ny forespørgsel, der lavede et nyt
udtræk fra den dannede SamletRegister og Artikler. Altså således, at de
sidste efter 1990 blev tilføjet til SamletRegister!

> [...]
>
> Den skuile gerne give dig det ønskede.
> Men der er ingen WHERE klausul, så du får samtlige artikler med tilhørende

Det er også det, som jeg ønsker. Og jeg havde også prøvet med outer join,
men må have skrevet noget forkert, for jeg fik omkring 4.000.000 poster!!
Men ved at kopiere dit svar virker det, som det skal. Jeg forstår ikke helt
funktionen, så jeg skal have læst noget mere om JOIN!
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Tak for hjælpen til jer alle.