Sikkerhed i forbindelse med ekstern MySQL
Fra : news@dement.dk

Dato : 11-09-07 14:46

Jeg skal have udbygget en applikation jeg tidligere har lavet, til at
kunne køre op imod en central databaseserver via internettet.
Planen er at benytte MySQL. Dels fordi den nuværende løsning er lavet
med MySQL og dels fordi der er en masse fordele i MySQL som jeg ser
det.
I midlertid er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg kan sikre
forbindelsen fra klient til server. En mulighed er en VPN forbindelse,
men hvis der findes mere brugervenlige løsninger vil det være at
foretrække. Kan jeg kryptere dataudvekslingen til og også gerne fra
serveren på nogen måde?

Thomas Demant [5700/4990]

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-09-07 22:21

news@dement.dk writes:

> foretrække. Kan jeg kryptere dataudvekslingen til og også gerne fra
> serveren på nogen måde?

En oplagt mulighed er at have en ssh-forbindelse fra maskinen til
MySQL-serveren (især hvis det er en linux), og så lave
port-forwarding. Herved får du præcis det du ønsker, og ssh kan endda
komprimere datastrømmen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-09-07 11:05

On Tue, 11 Sep 2007 06:45:38 -0700, news@dement.dk wrote:

> [...]
>men hvis der findes mere brugervenlige løsninger vil det være at
>foretrække. Kan jeg kryptere dataudvekslingen til og også gerne fra

MySQL kan benytte sig af SSL-certifikater og på den måde sikre
trafikken imellem klient og server:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/secure-connections.html
Du kan også tvinge brugere til at logge ind med SSL-connections.

I samme afsnit er der også nævnt lidt om SSH-tunneling, men ikke noget
ud over det "velkendte".

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : news@dement.dk

Dato : 13-09-07 10:46

> MySQL kan benytte sig af SSL-certifikater og på den måde sikre
> trafikken imellem klient og server:http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/secure-connections.html

Tak for svarene til jer begge.
Jeg anede slet ikke at MySQL kunne køre med SSL. Så det bliver nok
løsningen.

--
Thomas [5700]