MySQL - kopiere kolonne fra en tabel til a~
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 06-09-07 17:50

Jeg skal have kopieret en kolonne fra tabel-2 til tabel-1.

I begge tabeller er der en kolonne med "navn".

Tabel-1 indeholder nogle "navn" som ikke er i tabel-2

Før jeg smadrer begge tabeller vil jeg lige høre den estimerede gruppe
om nedenstående er måden at gøre det på?

UPDATE tabel-1
SET kolonne.tabel-1 = kolonne.tabel-2
WHERE navn.tabel-1 = navn.tabel-2;

/Bjarne

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-09-07 18:09

On Thu, 06 Sep 2007 18:49:54 +0200, Bjarne Jensen
<bjarne.b.jensen@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Før jeg smadrer begge tabeller vil jeg lige høre den estimerede gruppe
>om nedenstående er måden at gøre det på?

Næsten. Du skal nævne begge tabeller i UPDATE, fx, og så skal
tabel-navnet før felt-navnet. Og hvis det er kolonnen, som er ens, og
navnet, som skal sættes, så skal det gøres som følger:

UPDATE tabel-1, tabel-2
SET tabel-2.navn = tabel-1.navn
WHERE tabel-1.kolonne = tabel-2.kolonne

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 06-09-07 19:03

Det funker bare så jeg takker og bukker!

Mvh / Bjarne

PS: Hvorfor skal man skive "UPDATE tabel-1, tabel-2" ?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 06-09-07 19:45

On Thu, 06 Sep 2007 20:02:50 +0200, Bjarne Jensen
<bjarne.b.jensen@gmail.com> wrote:

>PS: Hvorfor skal man skive "UPDATE tabel-1, tabel-2" ?

Fordi det er her, du refererer til hvilke tabeller, der i første
omgang skal kigges på. Det tilsvarer omtrent FROM .. i en SELECT.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet