P/E
Fra : Disney

Dato : 06-09-07 21:27

Hej

Jeg er en nybegynder i denne verden og har et par spørgsmål.
Men bær over med mig hvis de ikke er for "kloge"
P/E ved jeg godt hvad betyder, men kan man selv regne P/E ud??
P/E skal være lav, men hvor høj er for højt, jeg ved godt man ikke kun
bruger P/E men aligevel??

MVH
Jens

Fra : KT

Dato : 07-09-07 06:31

Det er jo en ganske almindelig division, så mon ikke du med lidt viden fra
4. klasse kan udføre den?

Knud

Fra : Disney

Dato : 07-09-07 07:42

Jo det kan jeg da godt, men hvilken tal???
Det lærte jeg ikke i 4. klasse. jeg var nok syg den dag.....

Fra : KT

Dato : 07-09-07 14:18

Du kunne jo gætte på, hvad værdierne P hhv. E står for.
Ved du ikke det er det jo alligevel et fuldstændigt nonsensregnestykke du
går igang med.

Fra : Disney

Dato : 07-09-07 19:17

Ja og jeg som troede at man kunne få svar på spørgsmål her. Men jeg blev
klogere.....

I steden for bliver der trådt på en.....

Tak for det!!!!!

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-09-07 19:29

Disney wrote:
> Ja og jeg som troede at man kunne få svar på spørgsmål her. Men jeg blev
> klogere.....
>
> I steden for bliver der trådt på en.....

P/E står for price/earnings. Så vidt jeg ved betyder det at P/E = <pris
pr. aktie> / <fortjeneste pr. aktie pr. år>.

Jeg ved ikke hvorfor KT mener at du selv skal gætte dig til det, men til
gengæld vil jeg gerne bede dig om at læse dette her:

Mvh. Michael.

Fra : Disney

Dato : 07-09-07 19:34

> [...]
>
> Jeg ved ikke hvorfor KT mener at du selv skal gætte dig til det, men til
> gengæld vil jeg gerne bede dig om at læse dette her:

Takker for svaret.

MVH
Jens

Fra : alexbo

Dato : 07-09-07 23:16

"Disney" skrev

> P/E ved jeg godt hvad betyder, men kan man selv regne P/E ud??

På dansk er det pris/ udbytte.

Så hvis du giver 88 kr. for aktien/dimsen og den indtjener 11kr om året, så
er P/E 88/11 = 8.
Det er bedre end en aktie/dims til 36kr der indtjener 3kr. 36/3 = 12

En højrentekonto giver ca 4% d.v.s P/E på 100/4 =25, så hvis man køber noget
med højere P/E er det fordi man ikke ser på den nuværende P/E, men tror på
fremtiden for indkøbet.

De svære er at forudse hvilken indtjening aktien, dimsen, sommerhuset giver.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter

Dato : 10-09-07 07:32

> [...]
> fremtiden for indkøbet.
>
> De svære er at forudse hvilken indtjening aktien, dimsen, sommerhuset

Har fulgt tråden, det er da rart der er en som kan give et klart svar
istedet for al den mudderkastning.

Tak til Axelbo , jeg blev også klogere (selvom jeg kan regne)