Lovpligtigt i cykeltrailer?
Fra : Iben Holst

Dato : 07-09-07 11:42

Hej,

Jeg har anskaffet mig en cykeltrailer/jogger så jeg både kan undgå at starte
bilen og samtidig
kan få noget motion, når min datter skal i børnehave. Vi er ikke begyndt
endnu, men skal da
meget snart til det, men nu hvor den er anskaffet er jeg begyndt at se meget
efter disse
cykeltrailere på vejene. Ikke alle, men nok de fleste jeg ser, har børnene
cykelhjelme på i traileren
og det kan jeg da godt se det fornuftige i. Men er det lovpligtigt?

Iben

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 07-09-07 11:51

"Iben Holst" <iben@holst.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cykelhjelme på i traileren
> og det kan jeg da godt se det fornuftige i. Men er det lovpligtigt?

Cykelhjelme er ikke lovpligtige uanset om barnet sidder på cykel, cykelstol
eller i anhænger. Man er (med god grund baseret på udenlandske erfaringer)
bange for:

1) At folk vælger bilen
2) At der opstår et marked for brugte og delvis defekte hjelme.

Jeg vil anbefale at bruge hjelm. Jeg bruger selv hjelm for at sætte det god
eksempel og så kører jeg så stærkt at det kan overraske nogle og det har
medført den første smadrede cykelhjelm.

Carsten Overgaard
http://www.secretprisonsforteens.dk (hemmelige fængsler for børn)
http://www.retsreformnu.dk (Nytænkning for landets skyld)
http://blog.myspace.com/covergaard3650

Fra : Iben Holst

Dato : 07-09-07 11:56

> [...]
> god
> eksempel og så kører jeg så stærkt at det kan overraske nogle og det har

Dejligt hurtigt svar - Tak!

Både jeg selv om mine børn bruger altid hjelm og jeg havde egentlig også
tænkt mig at min datter skal have den på i traileren. Men faktisk tænker jeg
mere
på min søn på 4 mdr som også skal med i traileren. Han skal selvfølgelig
sidde
i en babyskål, men kan jeg overhovedet få så lille en hjelm som tilmed er
behagelig nok for ham at have på når han faktisk ligger mere end han sidder?

Iben

Fra : Anders Majland

Dato : 10-10-07 15:10

> Men faktisk tænker jeg mere på min søn på 4 mdr som også skal med i
> traileren. Han skal selvfølgelig sidde i en babyskål

En cykelhjelm skal primært beskytte mod slag på siden af hovedet - der hvor
man typisk rammer når man falder og der er kraniet meget sårbart. I en
"indkøbskurv" (som jeg kalder de små autotole til 0-13kgs gruppen) eller
babylift med liftnet ligger barnet også beskyttet på siderne af hovedet.
Desuden er det spændt fast (og kurven/liften skal være spændt fast.)

Der ville jeg ikke forsøge at bruge hjelm - men regne med sikkerheden fra
"indkøbskurven."

/A - men

Fra : André Høstrup

Dato : 27-09-07 20:39

Har selv en trailer, den som de har solgt i netto for nogen år siden.

Hvis ungerne skal sidde ordentligt med fuld rygstøtte, så kan de ikke
samtidigt have hjelm på, da de så skulle sidde med hovedet foroverbøjet.

Det er jo lige det med sikkerhed/komfort, men det kan jo afgøres meget nemt,
man skal ikke udsætte sine unger for noget man ikke selv ville udsættes
for..

Et godt eksempel er de forældre som har ungerne i en cykelstol bag på
cyklen, mange af dem giver ungerne hjelm på og det er også fint nok, men så
knækker filmen når de tager den store ryksæk på som barnet får kastet lige
op i femørem.

Det er minus komfort for barnet og de ville aldrig selv sidde på samme måde.

Mvh. André