Skal der stå "Forenklet faktura" eller bar~
Fra : Morten

Dato : 05-09-07 16:29

Hej

Når man udsteder en forenklet faktura - må der så godt bare stå "Faktura" på
den (som man plejer) eller skal der desideret stå "Forenklet faktura" ?

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 05-09-07 21:50

Morten wrote:
> Hej
>
> Når man udsteder en forenklet faktura - må der så godt bare stå
> "Faktura" på den (som man plejer) eller skal der desideret stå
> "Forenklet faktura" ?

Hvorfor dog det?

Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd,
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)

Fra : Morten

Dato : 06-09-07 13:26

"Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor dog det?

Hvorfor dog hvad? ...
Altså grunden til at jeg spørger er at jeg skal udstede forenklede fakturaer

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=171720&vId=201535&search=forenklet¤faktura

jeg er bare ikke klar over om der disideret skal stå "forenklet faktura" på,
eller det bare er et internt begreb og man så godt bare må skrive "faktura"
på den...

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 06-09-07 14:37

Morten wrote:
> [...]
>
> jeg er bare ikke klar over om der disideret skal stå "forenklet
> faktura" på, eller det bare er et internt begreb og man så godt bare

Der er for så vidt ikke noget, man kan kalde en forenklet faktura, da en
sådan stadig skal indeholde de samme oplysninger som en almindelig faktura.

Der, hvor det forenklede kommer ind, er f.eks. en kassebon - eller det, vi i
gamle dage kaldte en dags-dato kvittering ved kontant afregning (ikke
nødvendigvis kontantsalg). Man anvendte også blokbøger med kopi, hvor
beløbet så skulle slås ind på et kasseapparat, hvor man samtidig lagde en
kopi af notaen i kassen.

I det omfang man alligevel har en normal faktura i sit bogholderisystem, er
der svjks ikke "sparet" noget ved at anvende en såkaldt folrenklet faktura.

Fra : Morten

Dato : 06-09-07 16:23

> [...]
>
> Der er for så vidt ikke noget, man kan kalde en forenklet faktura, da en
> sådan stadig skal indeholde de samme oplysninger som en almindelig

Den skal f.eks. ikke indeholde købers oplysninger, forfaldsdato osv.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 06-09-07 20:16

Morten wrote:

> Den skal f.eks. ikke indeholde købers oplysninger, forfaldsdato osv.

Det må vel også svare til en kassebon eller et kassebilag som brugt i gamle
dage, hvor der kun var én strimmel i kasseapparatet. Udviklinge4n var altså
ikke nået videre den gang i begyndelsen af 60'erne.

I øvrigt, at så køber selv skrev sit firmanavn på som betaler og trak det
fra i sdit bogholderi er en anden sag. Det krævede blot, at sælger satte sit
stempel som sælger.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 06-09-07 14:42

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> jeg er bare ikke klar over om der disideret skal stå "forenklet faktura"
> på, eller det bare er et internt begreb og man så godt bare må skrive

Den af SKAT nævnte "forenklet faktura" må bl.a. iflg. SKAT's oplysninger kun
bruges ved salg under kr. 750,-, glemte jeg lige at nævne.

Fra : Morten

Dato : 06-09-07 16:24

"Karsten H. (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> Den af SKAT nævnte "forenklet faktura" må bl.a. iflg. SKAT's oplysninger
> kun bruges ved salg under kr. 750,-, glemte jeg lige at nævne.

Citat fra den URL jeg postede:

"Der skal dog udstedes en alm. faktura ved salg af ydelser til private, hvis
fakturabeløbet inkl. afgift overstiger 5.000 kr., jf. bekendtgørelsens § 43,
stk. 5"

Jeg tror du tænker på det med, at en virksomhed skal have en "rigtig"
faktura, hvis de køber for over 750,- - vores salg er kun til private.

Fra : Karsten H. \(7870\)

Dato : 06-09-07 20:20

Morten wrote:
> [...]
>
> Jeg tror du tænker på det med, at en virksomhed skal have en "rigtig"
> faktura, hvis de køber for over 750,- - vores salg er kun til private.

Det var lige netop den med de kr. 750, jeg fik med i farten.

Nu leverer vi faktisk kun til momsregistrerede virksomheder, så problemet
forenkelt faktura er sådan set ikke relevant for os.

Fra : Jeroen

Dato : 06-09-07 13:42

Hej Morten

Jeg tror ikke det er nødvendigt. Jeg har ikke erfaring med det, men kan
simpelthen bare ikke huske at jeg nogensinde har modtaget noget kaldt for en
"Forenklet faktura".

Men hvis du vil være helt sikker på det, hvorfor så ikke bare ringe til
skattevæsnet? De plejer at være meget hjælpsomme.

Vh
Jeroen