Indskyder til Børneopsparing - ikke beslæg~
Fra : Spang

Dato : 04-09-07 17:02

Har surfet lidt rundt på nettet, og er blevet lidt frustreret.

Jeg vil gerne være indskyder på en børneopsparing, men jeg vil
også være medbestemmende om betingelserne, der kun skal
kunne ændres med min accept.

Har læst på

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/6511.html

og set at, i dette tilfælde moderen, frit kan ændre betingelserne
som det passer hende uden jeg skal spørges, enig ?

Derudover kan jeg også forstå, at der ikke længere er noget
fradrag for indskud uanset om man er slægtning eller ej, right?

Vel vidende at moderen formentlig aldrig vil blive resoucestærk,
og har en rygrad som en regnorm, ville det så ikke være smartest
af mig at lave min egen konto og lave en lang opsigelse på den
for at få så høje renter som muligt, selvom jeg godt ved at renterne
formentlig aldrig vil nærme sig op til de 6.25 % jeg har set nogle
får (www.mybanker.dk).

Når barnet så har brug for pengene, kan jeg hæve dem og aflevere
hele beløbet i en kuvert, eller udbetale dem løbende efter behov.

Tanken med sidstnævnte løsning er, at forhindre at moderen på
nogen måde kan få nogen som helst kontrol eller råderet over det
indbetalte beløb og udbetalingen samt sikre at barnet har dem til
rådighed når hun fylder 18 år.

Vil sidstnævnte løsning gi' nogle skattemæssige problemer for
barnet eller mig ?

Pyha, den blev lang og jeg har formentlig formuleret mig lidt
kluntet hist og pist, men i burde kunne forstå hvad det er jeg vil
frem til

Spang

Fra : KT

Dato : 05-09-07 06:53

Du kan da godt lave en 'privat' opsparing til pågældende barn - men et barn
kan kun have 1 børneopsparing, så hvis moderen har oprettet en sådan konto
(uanset hun indbetaler på den eller ej) så er der lukket.
Intet forhindrer dig i at have en konto du styrer, men så er det tvivlsomt
om du kan opnå de gode renter, som børneopsparing typisk giver.

Knud

Fra : Lave

Dato : 05-09-07 20:59

Hvis du indskyder på en konto i dit eget navn skal du være opmæksom på
beskatning af gaver, det er for 2007 ca. 50 tkr., se nærmere på skat.dk.,
når du til sin tid overfører beløbet til dit barn.

Det er nok den bedste måde hvis moderen ikke skal have tilgang til pengene.

hilsen

Lave

Fra : Spang

Dato : 05-09-07 21:03

"Lave" <lave_5@hotmail.com> skrev i

> når du til sin tid overfører beløbet til dit barn.
>
> Det er nok den bedste måde hvis moderen ikke skal have tilgang til
> pengene.

Det er ikke mit barn, det skrev jeg tydeligt.

Men tak for svaret alligevel.

Spang

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-09-07 07:48

Lave wrote:
> Hvis du indskyder på en konto i dit eget navn skal du være opmæksom på
> beskatning af gaver, det er for 2007 ca. 50 tkr., se nærmere på skat.dk.,
> når du til sin tid overfører beløbet til dit barn.

Hvis vi antager at beløbsgrænsen ikke hæves i de kommende år, så kan
Spang da bare give de første kr 50'000 til personen når hun fylder 18
år, yderligere kr 50'000 når hun fylder 19, og så videre, indtil alle
pengene er afleveret (og det tager næppe mere end 3-4 år).

Som jeg har forstået det, så er en af de store fordele ved en
børneopsparing at man får en eller anden skattefordel, og det er så det
Spang må undvære.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Poul Christensen

Dato : 06-09-07 19:36

"Lave" <lave_5@hotmail.com> wrote in

> [...]
> skat.dk., når du til sin tid overfører beløbet til dit barn.
>
> Det er nok den bedste måde hvis moderen ikke skal have tilgang til

Når gaven kommer fra en helt ubeslægtet er hele gaven alm.
indkomstskattepligtig.

mvh poul christensen