Lommepenge
Fra : Juul

Dato : 03-09-07 07:53

Hvad er rimeligt at give børn i lommepenge?
Hvad skal de lave for at få lommepengene?

Jeg har 2 piger på hhv. 9 og 2 år, samt 1 dreng på 7 år der får 20 kr om
ugen i lommepenge, for det skal de skiftes til at tømme opvaskemaskine,
dække bord, rydde af bord og tømme skraldespand

Mvh. Juul

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-09-07 08:25

Juul wrote:
> [...]
> om ugen i lommepenge, for det skal de skiftes til at tømme
> opvaskemaskine, dække bord, rydde af bord og tømme skraldespand

Jeg hae altid syntes, ar kombinationen lommepenge/husarbejde var et problem.
Hvis man knytter de to ting for fast sammen, risikerer man at ende i den
situation, at børnene forventer kontant afregning, hver gang de skal have
hænderne op af lommen for at hjælpe til.

På den anden side synes jeg, det er rimeligt, dels at børn får et vist fast
beløb, så de kan lære at administrere penge (så de fx. ikke brænder det hele
af på slik den første dag, men også finder ud af, at det kan være sjovt at
spare sammen), dels at visse større arbejdsopgaver ud over, hvad man med
rimelighed kan forlange, belønnes kontant.

Men det er en grænse, der er svær at trække, og jeg vil ikke påstå, jeg har
fundet De Vises Sten i den sag.

Per V.

--
Nu har den sure, gamle mand sørme skrevet en roman til! Læs om den her:
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Thomas Corell

Dato : 03-09-07 08:46

Per Vadmand wrote:

> [...]
> situation, at børnene forventer kontant afregning, hver gang de skal have
> hænderne op af lommen for at hjælpe til.

Enig. Der er også problemet med, at hvis man siger nej-tak til sine
lommepenge, så kan man ikke slippe for de pligter der bliver sat som
betingelese (i lommepenge-for-huslige-pligter systemet). Børn er gode
til at vende ting til deres fordel.

--
Don't waste space

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-09-07 10:43

"Juul" <juul160404@yahoo.dk> wrote in news:46dbaf5c$0$4173$ba624c82
@nntp02.dk.telia.net:

> Hvad er rimeligt at give børn i lommepenge?

Man skal holde for øje hvorfor man giver lommepenge. Her i huset skal
lommepenge bidrage til at give vores børn en forståelse for penge og
deres værdi. Derfor får de bevidst for lidt lommepenge i forhold til hvad
vi fornemmer egentlig er deres behov.

På den måde tvinger vi dem til at lave valg og evt. til at spare op.

Alting bør gøres på en alderssvarende måde, så børnene rent faktisk
oplever den fordel der f.eks. er ved at spare op. Derfor agerer jeg i
øjeblikket "bank" for vores 10 årige søn.

Banken kræver øjeblikkelig opsparing men giver til gengæld gode renter.
Så når lommepengene udbetales, eller han modtager en pengegave, skal der
meget hurtigt laves en beslutning om hvad pengene skal bruges til.

I øjeblikket sparer han op til sin egen mobiltelefon. Banken giver 25% i
renter hver måned.

Han får 20 kr om ugen i lommepenge. For de penge skal han være storebror
(det er blot en titel, der ligger ikke egentlige pligter såsom pasning i
det). Ved siden af har han pligter i familien, som er ulønnet. Det er ham
der dækker bord om aftenen, og så beder vi ham ofte om at hjælpe med
f.eks. at stege frikadeller, rydde lidt op, gå ned med skrald eller
lignende men altsammen opgaver der er tilpasset hans formåen. Det handler
om at bidrage til familien.

> [...]

beder vi ham ofte om at hjælpe med f.eks. at stege frikadeller, rydde
lidt op, gå ned med skrald eller lignende men altsammen opgaver der er
tilpasset hans formåen. Det handler om at bidrage til familien og hjælpe
hinanden.

> Jeg har 2 piger på hhv. 9 og 2 år, samt 1 dreng på 7 år der får 20 kr
> om ugen i lommepenge

Vores datter på 3 år har ingen forståelse for penge og deres værdi (andet
end at når hun finder nogen derhjemme så er det fars!), så hun får ingen
lommepenge. Vores søn begyndte først at få lommepenge da han var 9. Vi
prøvede da han var 8, men han var slet ikke klar.

> for det skal de skiftes til at tømme opvaskemaskine,
> dække bord, rydde af bord og tømme skraldespand

Som Per også er inde på, så kan det være farligt at betale børnene for
noget de egentlig burde gøre alene fordi de er en del af familien.

Dels risikerer du at de siger nej tak til lommepengene fordi de så
slipper for pligterne, dels risikerer du at børnene aldrig vil hjælpe med
noget uden at få betaling for det.

For mig var det skræmmende at opleve en 12-14 årig dreng i Bilka, hvis
mor spurgte om han ikke ville hjælpe med at bære varer ud til bilen.
Svaret var "hvad får jeg for det?".

Jeg havde mest lyst til at råbe "DU FÅR AFTENSMAD OG EN VARM SENG AT SOVE
I!", men det er naturligvis forældrenes valg hvordan de vil opdrage deres
børn.

Vi roser altid vores børn når de hjælper andre, især når det er
uopfordret. Det er utroligt hvad det gør ved deres selvværd og lyst til
at hjælpe.

Her er "lommepenge" et konstant diskussionsemne. Sålænge i hele tiden
holder for øje HVAD i vil opnå, og kritisk undrer jer over beslutninger
inden de føres ud i livet, så skal i nok finde en løsning der passer jer.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-09-07 19:48

Kent Oldhøj wrote:
> I øjeblikket sparer han op til sin egen mobiltelefon. Banken giver
> 25% i renter hver måned.

Da jeg var barn havde vi et dobbelt-op system for ting jeg sparede op
til, men jeg synes jeres system lyder rigtig spændende. Der er så bare
lige det... Hvor længe tror du der går, før knægten opdager at 100
kroner bliver til 300.000 på 3 år? Efter 4 kan han købe en stort hus.

Nej, okay, ikke mere drilleri. Det går selvfølgelig kun op til det han
har meldt ud. Det er en fin måde at få ham til at vente en måned
ekstra, for at få den rigtig lækre model.

> [...]
> hun får ingen lommepenge. Vores søn begyndte først at få
> lommepenge da han var 9. Vi prøvede da han var 8, men han var slet

Vores datter på 6 får 10 kroner om ugen. Det kører egentlig ret godt.
Vi bilder os ind at hun har forstået det der med vente og så købe noget
større. Det har også taget en del af plagerierne, i hvert fald for de
ting der er inden for hendes økonomiske rækkevidde.

Vores søn på 3 mener at penge han finder er hans, specielt når han
finder dem under påpladssætning af indkøbsvogne. Jeg tror han har en
svaghed for de guldfarvede. At de bruges til at købe ting for er hidtil
forbigået hans opmærksomhed.

> Som Per også er inde på, så kan det være farligt at betale børnene
> for noget de egentlig burde gøre alene fordi de er en del af
> familien.

Jeg er ganske enig og vil i den forbindelse gerne pege på tråden
"Lommepenge" fra den 22. august, hvor emnet også var oppe at vende.
Det er ikke alle der deler samme holdning.

I min barndom udløste sneskovling en ekstra skilling, men ellers var
alle pligter en del af det at bo sammen. Jeg forsøgte mig en gang eller
to med at presse penge ud af mine forældre for at gøre et eller andet,
men blev mødt med en prædiken om aftensmad og varm seng [Smiley]. Du er
ikke min far i forklædning, vel?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Marianne

Dato : 03-09-07 22:21

> [...]
> ugen i lommepenge, for det skal de skiftes til at tømme opvaskemaskine,
> dække bord, rydde af bord og tømme skraldespand

Vores 7-årige får 25.- og vores 10-årige 50 kr om ugen. De laver ikke noget
for pengene - hvilket IKKE er det samme som at sige, at de ikke hjælper til
hjemme. Blot er der ingen kobling mellem lommepenge og pligter. Deres eneste
mulighed for at tjene ekstra er at aflevere familiens tomme flasker passende
steder. Den, der gør det, indkasserer gevinsten.

De bruger stort set ikke pengene til andet end loppemarkeder. Så er der
fest!

Beløbet kan synes lidt højt. Med i overvejelserne er, at vi stort set ingen
familie har, og dermed ingen mulighed for ekstra tilskud fra mormor etc.,
som mange kammerater får. Heller ikke til fødselsdage og jul.

mvh
Marianne

Fra : Peter

Dato : 15-09-07 10:27

hjemme hos os får de ej heller lommepenge i "den" forstand.. De får
lommepenge, men det er ikke afsat uge for uge eller gerning for gerning..
Pluselig kan de få 100 kr hver, eller også en tyver. Og der kan godt gå
uger/mdr i mellem. Så får de tilgengæld at vide, at deres tøj koster, at de
får til fredagskage eller får et legetøj/olivia blad el.lign. Mht gerninger
så skal de hjælpe uanset hvad (og så må de blive lidt sure over det, men
min erfaring er, at det hjælper bedst i det lange løb) og så de er mere
"medgørlige" over for at hjælpe igen (eller andre)

pete