Skærme
Fijala 3554
Ældre spil på 16:9 skærm ?
Fra : Bufferzz

Dato : 02-09-07 16:28

Hej

Overvejer at anskaffe en 16:9 skærm.

Jeg spiller mange spil - nye og gamle.

Mit spørgsmål:
Hvordan ser spil - der ikke understøtter 16:9 opløsninger - ud på en 16:9
skærm ?

Bliver billedet strukket ud ?
Eller kommer der sorte bjælker i venstre og højre side ?

En der evt. har et billede/illustation af det ?

/Buf

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-09-07 16:46

Bufferzz skriver:

> [...]
>
> Bliver billedet strukket ud ?
> Eller kommer der sorte bjælker i venstre og højre side ?
>
> En der evt. har et billede/illustation af det ?

Det kommer i høj grad an på spille tog skærmen.

Nogel spil kan køre i "vinduer", nogle skærme bruger bare midten af
skærmen og strækker ikek billedet, men efterlader sorte kanter, ved
opløsninger mindre end panelets.

(forstod du ovenstående, ellers skal jeg prøve at uddybe).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Esben

Dato : 02-09-07 23:53

> Det kommer i høj grad an på spille tog skærmen.

For nogle grafikkort (nVidia) kan indstillingen også foretages i driveren.

--
Esben

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-09-07 03:29

On Sun, 2 Sep 2007 17:27:43 +0200, "Bufferzz" <no.sp@m.2.me> wrote:

>Hej
>
>Overvejer at anskaffe en 16:9 skærm.
>
>Jeg spiller mange spil - nye og gamle.

Jeg har ikke selv widescreen så jeg kan faktisk ikke svare på dine
spørgsmål tilfredsstillende :)

Men jeg fandt på et tidspunkt tilfældigvis siden:
http://www.widescreengamingforum.com/

Det kan være du skal studere den og se om dine spil er understøttede i
widescreen eller om de kan blive det.

Fra : Bufferzz

Dato : 05-09-07 14:09

I får alle tak - skal da klart have en widescreen :D

/Buf

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-09-07 15:44

Bufferzz skriver:

> I får alle tak - skal da klart have en widescreen :D

Hvorfor ?

Fra : Bufferzz

Dato : 05-09-07 19:21

> Hvorfor ?

Fordi jeg vil gerne have stører skrivebord, se dvd film i 16:9 og spille
spil i 16:9

/Buf

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 05-09-07 19:31

Bufferzz wrote:

> Fordi jeg vil gerne have stører skrivebord

Skrivebordet bliver ikke større i bredformat.

> se dvd film i 16:9 og spille spil i 16:9

Det er så ok.

Alt andet du laver på pc'en vil lide under skærmens ringe højde.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bufferzz

Dato : 05-09-07 22:17

> Skrivebordet bliver ikke større i bredformat.

Bredformat 1680 x 1050 = 1.764.000
Min nuværende LCD 1280 x 1024 =1.310.720

Forklar venligst.

> Alt andet du laver på pc'en vil lide under skærmens ringe højde.

Bredskærmen er 26 pixel højere.. en den 'gamle' lcd jeg har.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-09-07 05:27

Bufferzz skriver:

> Bredformat 1680 x 1050 = 1.764.000

Ved "lavhøjdeskærme" fra 20 til 22"

> Min nuværende LCD 1280 x 1024 =1.310.720

17" ?

Jeg har tidligere på arbejde brugt 19" Dell med 1600x1200.

> Bredskærmen er 26 pixel højere.. en den 'gamle' lcd jeg har.

Da jeg skiftede min 17" CRT ud, fik jeg også en "lavhøjdeskærm", men
mest på grund af at en 20-21" 4:3 LCD rent fysisk ikke kan være i
"hullet" på mit computerbord.

Så jeg "nøjes" med "lavhøjde" og er da godt tilfreda, har fået ½
skrivbord mere i bredden. Men skulle jeg have været gået efter maksimal
skrivbordsstørrelse, skulle det have været en 4:3 skærm.....

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-09-07 09:19

Bufferzz wrote:

> Bredformat 1680 x 1050 = 1.764.000
> Min nuværende LCD 1280 x 1024 =1.310.720
>
> Forklar venligst.

Alternativet er en 4:3-skærm med samme diagonalstørrelse som den
påtænkte bredformatskærm og en opløsning på 1600 x 1200 pixels =
1.920.000.

> Bredskærmen er 26 pixel højere.. en den 'gamle' lcd jeg har.

Og en 4:3-skærm med samme diagonalstørrelse som den påtænkte
bredformatskærm og en opløsning på 1600 x 1200 pixels vil være 176
pixels højere end din gamle lcd-skærm.

Når du sammenligner skærme som ovenfor, skal du sammenligne skærme af
samme diagonalstørrelse.

Fra : Esben

Dato : 06-09-07 09:48

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Når du sammenligner skærme som ovenfor, skal du sammenligne skærme af
> samme diagonalstørrelse.

Hvis man udelukkende bruger diagonalmålet til at sammenligne skærme med
forskelligt højd/bredde forhold, så er man jo på herrens mark.

--
Esben

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-09-07 12:48

Esben wrote:

> Hvis man udelukkende bruger diagonalmålet til at sammenligne skærme
> med forskelligt højd/bredde forhold, så er man jo på herrens mark.

Nej, man er på herrens mark når man køber en lavformatskærm.

Fra : Hans

Dato : 06-09-07 13:19

Erik Olsen DK wrote:

> Nej, man er på herrens mark når man køber en lavformatskærm.

Næh - Den skal bære være bred nok, f.eks. 1920 pixels.

Hans

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 06-09-07 13:37

Hans wrote:

> Næh - Den skal bære være bred nok, f.eks. 1920 pixels.

Ja, så bliver man både duknakket og skeløjet.

Fra : Hans

Dato : 06-09-07 13:59

Erik Olsen DK wrote:

> Ja, så bliver man både duknakket og skeløjet.

Sådan fungerer vores øjne slet ikke på den afstand en skærm normalt står, da
det alligevel er et begrænset udsnit vi kan stille skarpt, og så er det
ligemeget om vi taler om 4:3 eller 16:9 formatet.

Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-09-07 21:03

Bufferzz skriver:

> Fordi jeg vil gerne have stører skrivebord,

Er det skrivebordsplads du kangler er "lavhøjdeskærm" ikke det optimale,
her får du kun mere med i "siden". køber du en halvstor 4:3 skærm
udvider du også pladsen opad

> se dvd film i 16:9 og spille
> spil i 16:9

Det vil så blive lidt kedeligt med sorte striber på en 4:3 skærm

For øvrigt er de fleste "lavhøjde" skærme i 16:10, min eksempelvis er
1680x1050 i opløsning.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-09-07 21:09

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Er det skrivebordsplads du kangler er "lavhøjdeskærm" ikke det optimale,
> her får du kun mere med i "siden". køber du en halvstor 4:3 skærm
> udvider du også pladsen opad

Hov, glemte lige:

Sammenlign billedareal på diverse størrelser.
http://home6.inet.tele.dk/moppe/billed.html