Forbindelse til database på nettet
Fra : Kurt G

Dato : 01-09-07 13:58

Jeg har lavet et program med udstrakt brug af en database; det er egentlig
lavet som enkeltbrugerprogram.
Jeg vil nu gerne have det til at fungere med flere brugere og samtidig kan
jeg se fordelen ved at databasen så ligger på en hjemmeside på nettet.
Det giver mig to opgaver, men jeg vil gerne starte lidt blødt, derfor vil
jeg gerne løse opgaverne eet ad gangen.

Hvilken opgave er det bedst at begynde med?

Og jeg kender ikke noget til, hvordan man får forbindelse med en database
via internet.
Er der hjælp at hente, helst på dansk?

Mvh Kurt

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-09-07 15:33

Er det en desktop-applikation eller en browser-applikation du har i
tankerne?

Har du adgang til en server med netforbindelse, hvor du kan installere en
database og evt. også afvikle din browser-applikation?

Jeg har f.eks. en DBISAM 3 server kørende på min server. Den bliver så
tilgået af mig og en bruger mere via en desktop applikation. På samme server
er der dog også en web-applikation, som læser og skriver i databasen. Den er
langt enklere og har en meget begrænset funktionalitet og her er der også
mange flere brugere.

Det er ikke en lille opgave, du har i tankerne, hvis det hele er nyt for
dig.

Hilsen
Uffe

Fra : Kurt G

Dato : 01-09-07 16:07

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> Er det en desktop-applikation eller en browser-applikation du har i
> tankerne?

Jeg har egentlig regnet med en desktop, da det i forvejen er lavet (men med
en lokal database).

> Har du adgang til en server med netforbindelse, hvor du kan installere en
> database og evt. også afvikle din browser-applikation?

Jeg har en konto med hjemmeside hos en udbyder hvor jeg i forvejen har en
access database.

> [...]
> og her er der også mange flere brugere.
>
> Det er ikke en lille opgave, du har i tankerne, hvis det hele er nyt for

Det var nok det, jeg frygtede.
Er der ikke noget færdigt til at tilgå en database på nettet, som man 'lige'
kan sætte ind, altså en mere eller mindre skjult transportvej?

> Hilsen
> Uffe

Men jeg har før lavet noget med databaser i ASP til en af mine hjemmesider,
¨så måske er det alligevel nemmest at laver brugerfladen om til en browser.

Mvh Kurt

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-09-07 16:21

> Jeg har en konto med hjemmeside hos en udbyder hvor jeg i forvejen har en
> access database.

Access er normalt en lokal database, som dine desktop klienter ikke kan få
forbindelse til.

> Er der ikke noget færdigt til at tilgå en database på nettet, som man
> 'lige' kan sætte ind, altså en mere eller mindre skjult transportvej?

Jo, DBISAM er ret nemt at anvende, men det kræver at du selv har kontrol
over en server med fast IP adresse og en åben port i firewallen. Det får du
næppe med en "10 kr/md" hjemmeside.

> Men jeg har før lavet noget med databaser i ASP til en af mine
> hjemmesider, så måske er det alligevel nemmest at laver brugerfladen om
> til en browser.

Jeps.

Fra : Kurt G

Dato : 01-09-07 16:46