Skærme
Fijala 3554
Skærm der kan gengive sideværts og/eller d~
Fra : Ole Geisler

Dato : 29-08-07 22:15

Er der nogen der kender en moderne LCD monitor 17-21" der er i stand
til at gengive sideværts og/eller diagonalt scrollende billeder uden
at "hakke" synligt ?
Dem jeg lige har set laver 5-10mm "hakker" ved diagonalt scroll (på en
19")

og inden nogen får gode ideer:Det er med sikkerhed IKKE PCens
grafikkort der er problemet, en 19" CRT har overhovedet ikke
problemet.

Signalet leveres i 600x800, 1024x768 eller 1280x1024 - 60Hz

Prisen er sekundær. CRT er ikke en option pga. størrelse/vægt.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 29-08-07 23:32

"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> og inden nogen får gode ideer:Det er med sikkerhed IKKE PCens
> grafikkort der er problemet, en 19" CRT har overhovedet ikke

1) Har grafikkortet ORDENTLIGE (originale DirectX-certificerede,
chip-producentdesignede) drivere installeret?

2) Bruger du en mus med "scroll"-hjul?

I så fald er visse mus (herunder dèn Logitech MX1000, undertegnede selv
bruger) faktisk instillet til at scrolle hele 3 linjer pr. følbar
"bevægelsesenhed" på pågældende musehjul, hvilket dog kan finindstilles i
SetPoint-softwaren.

> Signalet leveres i 600x800, 1024x768 eller 1280x1024 - 60Hz
>
> Prisen er sekundær. CRT er ikke en option pga. størrelse/vægt.

Tjek din software!

Med et blot nogenlunde habilt grafikkort med over 32 MB RAM (om det så end
skulle være på gammeldaws PCI-port!) BURDE det sagtens kunne gengive
almindelig 2D-grafik fuldstændigt flydende...

Anders Peter Johnsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-08-07 08:26

Anders Peter Johnsen wrote:
> Med et blot nogenlunde habilt grafikkort med over 32 MB RAM (om det
> så end skulle være på gammeldaws PCI-port!) BURDE det sagtens kunne
> gengive almindelig 2D-grafik fuldstændigt flydende...

Hvis du nu læser efter, så er grafikkortet netop ikke problemet, når det
virker perfekt på en CRT-skærm...

Jesper Poulsen

Fra : Ole Geisler

Dato : 30-08-07 20:21

On Thu, 30 Aug 2007 09:26:22 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Hvis du nu læser efter, så er grafikkortet netop ikke problemet, når det
>virker perfekt på en CRT-skærm...

Netop. Og det synlige fænomæn er netp horisontale forskydninger, de
forekommer fra få pixels til mange, kan være adskillige millimter
(19")

Sjovt nok har jeg en ældre HP 15" 1024x768 der IKKE har problemet!
Men den er for lille, og er udgået for længst.

Fra : Rune Zedeler

Dato : 31-08-07 10:31

Ole Geisler skrev:
> Er der nogen der kender en moderne LCD monitor 17-21" der er i stand
> til at gengive sideværts og/eller diagonalt scrollende billeder uden
> at "hakke" synligt ?

Samsung SyncMaster 203B gengiver fra 56Hz til 75Hz korrekt.
Desværre er den 1440*1050 - altså ikke nogen af de opløsninger, du angiver.
Ved ikke om de mindre Samsung-skærme klarer det lige så godt - men jeg
vil anbefale dig at prøve.

-Rune

Fra : Ole Geisler

Dato : 01-09-07 10:11

On Fri, 31 Aug 2007 11:31:26 +0200, Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk>
wrote:

>Samsung SyncMaster 203B gengiver fra 56Hz til 75Hz korrekt.
>Desværre er den 1440*1050 - altså ikke nogen af de opløsninger, du angiver.

Jeg vil fluks bestille en og prøve.
Det er et meget simpelt billede, dybest set bare en stor cirkel der
bevæger sig langsomt hen over skærmen i en tilfældig vinkel. Der er
ikke krav til opløsning eller kontrast, selv størrelse kan variere
inden for 15-20% - men den må IKKE hakke.

>Ved ikke om de mindre Samsung-skærme klarer det lige så godt - men jeg
>vil anbefale dig at prøve.

Takker.

Fra : Martin Petersen

Dato : 31-08-07 18:21

> [...]
> at "hakke" synligt ?
> Dem jeg lige har set laver 5-10mm "hakker" ved diagonalt scroll (på en

Problemet er "tearing". Skærmen opdaterer asynkront med grafikkortet.
Løsningen i spil er at låse FPS (billeder pr. sek) til skærmen
opdateringshastighed. Hvordan du klarer det i din applikation kan jeg ikke
svare på.

- Martin

Fra : Ole Geisler

Dato : 01-09-07 10:13

On Fri, 31 Aug 2007 19:21:11 +0200, "Martin Petersen"
<usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote:

> [...]
>Løsningen i spil er at låse FPS (billeder pr. sek) til skærmen
>opdateringshastighed. Hvordan du klarer det i din applikation kan jeg ikke

Softwaren er 110% hjemmelavet, så der er adgang til både sourcekode og
programmører, så der er alle muligheder.

Tak for input.

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-09-07 11:48

> Softwaren er 110% hjemmelavet, så der er adgang til både sourcekode og
> programmører, så der er alle muligheder.

Jeg kunne forestille mig det kunne løses ved at låse softwaren til de 60
FPS.

- Martin