Fullrate og deres standard router.
Fra : Ukendt

Dato : 25-08-07 15:16

Jeg har læst at standard routeren fra Fullrate ikke er særlig god. Jeg
har tænkt mig at bestille en 2Mbps eller 5Mbps forbindelse og har en
Linksys WRT54GS wireless router med DD-WRT firmware.

Hvad nu hvis jeg bestiller en offentlig IP-adresse, er det sådan at
standard routeren mere eller mindre kobles ud og min Linksys overtager
og dermed kobles standard routerens dårlige egenskab ud eller hvad kan
man gøre for at øge linjens stabilitet? Eller er løsningen at købe
Fullrate's Zyxel wireless router til ca. 500 kr.?

På forhånd tak
Bent

Fra : Anders Ecklon

Dato : 25-08-07 15:33

Bent wrote:
> [...]
> man gøre for at øge linjens stabilitet? Eller er løsningen at købe
> Fullrate's Zyxel wireless router til ca. 500 kr.?

Hej Bent

Ja den er ikke videre god ved mange samtidige forbindelser. Hvis du
bestiller en offentlig ip-adresse fungerer Zyxel routeren som bridge, og
du bruger kun dens Modem samt VO-ip funktionalitet. Derfor er svaret ja,
alle de dårlige sider forsvinder, hvis den router der sidder bag magter
opgaven.

Har selv 20Mbit/2Mbit ved fullrate med std. routeren kørende i
bridgemode(offentlig ip), bagved har jeg en D-Link DGL-4300 og denne
kombination kører simpelthen suverænt. :)

Mvh Anders Ecklon

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-08-07 08:18

Anders Ecklon <andersfjernmig@lupine.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> du bruger kun dens Modem samt VO-ip funktionalitet. Derfor er svaret ja,
> alle de dårlige sider forsvinder, hvis den router der sidder bag magter

ERhmmm hvis Zyxel routeren ikke kan klare mange forbindelser, hvordan kan
den så blive bedre?

I bridge mode skal de samme antal forbindelser stadig igennem routeren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 26-08-07 08:24

> I bridge mode skal de samme antal forbindelser stadig igennem routeren.

De skal bare ikke nattes og evt. gennem en firewall. Dvs. de skal ikke
processeres.

Thomas
--
Hey! It compiles! Ship it!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 26-08-07 08:27

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> crashed Echelon writing

> De skal bare ikke nattes og evt. gennem en firewall. Dvs. de skal ikke
> processeres.

Dvs processoren er for svag for NAT og firewall.

Alternativ Linksys AM200, den har endnu ikke bukket under for mig hos
Cybercity.

--
Bjarke Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-08-07 08:42

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> writes:

>ERhmmm hvis Zyxel routeren ikke kan klare mange forbindelser, hvordan kan
>den så blive bedre?

I bridge mode tænker routeren ikke i forbindelser. Den sender bare
alle pakkerne ukritisk videre. Den aner ikke, om der er én eller
tusind forbindelser i det, den sender videre.

I NAT-mode skal routeren tage fat i hver eneste pakke og finde ud
af, om den hører til en forbindelse, den allerede har gang i. For
hver ny forbindelse skal den registreres i routeren hukommelse og
routeren skal sørge for at identificere de efterfølgende pakker i
den samme forbindelse, så de kan behandles ens.

Derfor er NAT'ing en væsentlig mere kompleks proces (især når vi
snakker UDP og visse applikationer), som altså helt kobles fra,
når man skifter til bridging.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-08-07 22:23

On Sat, 25 Aug 2007 20:01:06 +0545, Bent wrote:

> [...]
> standard routeren mere eller mindre kobles ud og min Linksys overtager
> og dermed kobles standard routerens dårlige egenskab ud eller hvad kan

Jeg er en af dem, der synes standard-routeren er noget værre skrammel.
Problemet kan, som du er inde på, løses ved at den sættes i bridge
mode, så man kan sætte sin egen router på. Desværre koster det penge
hver eneste måned, hvilket virker lidt urimeligt på mig.

Jeg har ikke prøvet deres router med wireless, men hvis man vælger
den, kan man jo slippe for et ekstra bump på vejen (en ekstra router)
og den ekstra månedlige udgift.

Som alternativ kan man jo selv finde en anden ADSL2+-router, der har
de egenskaber man har brug for (inkl. wireless og SIP-telefoni). Det
koster heller ikke en månedsleje, men til gengæld er der naturligvis
ingen support på det.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 01:10

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

snip

> [...]
>de egenskaber man har brug for (inkl. wireless og SIP-telefoni). Det
>koster heller ikke en månedsleje, men til gengæld er der naturligvis

Har du gjort dette og hvilken ADSL2+-router har du så valgt?

Bent

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-08-07 11:23

On Sun, 26 Aug 2007 05:54:35 +0545, Bent wrote:

> Har du gjort dette og hvilken ADSL2+-router har du så valgt?

Nej, jeg kører faktisk med deres standard-router[1], men jeg kan se i
deres forum, at der er andre, der har gjort det. Hvis jeg selv skulle
sætte en router på, ville det blive en Cisco 877, men mange vil nok
synes, det er prismæssigt ude af rækkevidde.

-A
[1] Jeg har ikke planer om at have Fullrate så længe, så jeg har ikke
villet købe en ADSL2+-router.

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-08-07 06:37

Asbjorn Hojmark wrote:

> Jeg har ikke prøvet deres router med wireless, men hvis man vælger
> den, kan man jo slippe for et ekstra bump på vejen (en ekstra router)
> og den ekstra månedlige udgift.

Jeg har så ikke prøvet standard routeren, men købte wireless, og aflivede
min gamle Dink.

Jeg(vi) har kun en gang på ca. 1 år haft 'max session pr. host' i
forbindelse med Knægtens PC.

Til almen info står der ovre på Fullrates forum, at den almindelige har max
1600 NAT's, hvorimod den wireless har max 6000.

Jeg har dog konfigureret knægtens PC til max at bruge ca 75% upload, da det
virker som uforholdsmæssigt stort upload forbrug giver lidt forringet
telefoni.

Stig Johansen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-08-07 10:04

Stig Johansen wrote:
> Jeg har så ikke prøvet standard routeren, men købte wireless, og
> aflivede min gamle Dink.

Ja - wireless routeren skulle være væsentlig bedre end standard
routeren.

Jeg kører dog med standard routeren på en 10/1,5 mbit forbindelse - og
har ikke haft problemer siden jeg skiftede til Fullrate her først på
sommeren.

Min "gamle" Netgear havde problemer allerede ved 2/0,5 mbit og mange
forbindelser - så der er standard-routeren et skridt fremad og ikke
"helt ringe".

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 26-08-07 21:13

> Ja - wireless routeren skulle være væsentlig bedre end standard routeren.

Så vil jeg sq godtnok nødig prøve standard routeren.

> Jeg kører dog med standard routeren på en 10/1,5 mbit forbindelse - og har
> ikke haft problemer siden jeg skiftede til Fullrate her først på
> sommeren.

Den trådløse trækker meget meget hurtigt 70-80% cpu ved fuld download

Den trådløse del stinker, væsentligt dårligere dækning end min gamle linksys
router

Alting tager en evighed at godkende i routeren. 2-3 sekunder for at
reservere en ip adresse f.eks.

Mand jeg ville gerne have min egen router til dette her...

--
/Steen
Fjern alt til og med sidste underscore i domæne for email

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 27-08-07 08:02

"Steen Holm Pedersen" <stonie@remove_this_nospam.dk> crashed Echelon
writing news:46d1dec8$0$90263$14726298@news.sunsite.dk:

> Mand jeg ville gerne have min egen router til dette her...

Så køb en.

--
Bjarke Andersen

Fra : Steen Holm Pedersen

Dato : 27-08-07 21:01

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> "Steen Holm Pedersen" <stonie@remove_this_nospam.dk> crashed Echelon
> writing news:46d1dec8$0$90263$14726298@news.sunsite.dk:

> Så køb en.

Lidt mere end almindeligt surt når man har ofret 500 kr. på den trådløse,
som jo burde være OK