Øl contra Rødvin
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 23-08-07 22:59

Mojn 11

Hvis man nu gerne vil have en drink "til at falde i søvn på" og er
hjertepatient, hvad er så det mindst skadelige (Vægt- og
sundhedsmæsstigt ) at tage f. eks et par gode glas rødvin eller et par
alm. øl (altså ikke noget med guldøl) --- een af delene må mære
sundere end at "få noget at sove på" via lægen.
Håber, at der er nogen af jer, der har en mening om emnet.
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Frandsen

Dato : 24-08-07 10:21

"Hans Mikkelsen (slet NYY9R)" <bkfoto3@NYY9Rmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sundere end at "få noget at sove på" via lægen.
> Håber, at der er nogen af jer, der har en mening om emnet.

Min mening er, at mindst skadeligt vægtmæssigt må være den af de to væsker,
der indeholder færrest antal kalorier for den given mængde du vil indtage.

Hvis du vil have input om det sundhedsmæssige aspekt af sagen, og som
hjertepatient, så ville jeg nok rådføre mig med en læge, og ikke tage råd
fra én her i gruppen, som i virkeligheden kunne være alkoholiker. Jeg synes
dog at være af den opfattelse, via medierne, at rødvin skulle være sundt til
en vis grad, og det samme synes jeg ikke rigtig at høre om øl.

Du kan så også komme i det dilemma, at øllet og rødvinen havner i hver sin
lejr med hensyn til det vægt- og sundhedsmæssige, og hvad vil du så
prioritere?

Fra : Anders

Dato : 24-08-07 12:35

Den med rødvinen er ret tvivlsom. Bygger mest på en enkelt undersøgelse, som
medierne så har pustet op. Alkohol er ikke sundt :)

Fra : Marianne

Dato : 25-08-07 09:43

> Den med rødvinen er ret tvivlsom. Bygger mest på en enkelt undersøgelse,
> som medierne så har pustet op. Alkohol er ikke sundt :)

Østerbroundersøgelsen??

mvh
Marianne

Fra : Anders

Dato : 25-08-07 13:00

Empiri på Østerbro giver jeg ikke meget for - så kan du sikkert også
konkludere at hjem med spabad og fladskærm over 40 tommer betyder en længere
levealder :)

Det er en eller anden hollandsk gruppe, der lavede undersøgelsen. Der er
vist ikke rigtig nogle, som har verificeret den, så det videnskabelige
grundlag er ikke for skarpt. Men jeg taler bare ud fra hukommelsen - du må
selv google videre :)

Fra : Anders

Dato : 27-08-07 20:29

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Østerbroundersøgelsen??
>
> mvh
> Marianne

Det er så en empirisk undersøgelse kan jeg se.
Den undersøgelse jeg tænker på var naturvidenskabelig. Der er så vidt jeg
ved endnu ikke lavet forskning (udover den dersens hollandske, som ikke er
blevet efterprøvet - eller måske ikke kunne efterprøves?) som sådan rent
kemisk kan påvise at rødvin er sundt.

Forskningen inden for antioxodanter (det min google lige fangede at
Østerbroundersøgelsen fokuserede på mht rødvin) er vist ikke helt nem.

Fra : -V-

Dato : 27-08-07 11:42

On 25 Aug., 13:59, "Anders" <n...@nono.dk> wrote:
> Empiri på Østerbro giver jeg ikke meget for - så kan du sikkert også
> konkludere at hjem med spabad og fladskærm over 40 tommer betyder en længere
> levealder :)

Det var en sær kritik.
En af de største befolkningsundersøgelser i Europa, og du 'giver ikke
meget for den'?

Ok, den er også lavet af læger, statistikere og andre umælende
løjsere, så der er vel ingen grund til at fæstne lid til den slags.

-V-

Fra : Anders

Dato : 27-08-07 19:01

"-V-" <valdemarj@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Ok, den er også lavet af læger, statistikere og andre umælende
løjsere, så der er vel ingen grund til at fæstne lid til den slags.

Jeg troede det var en joke:)
Lidt svært når det bliver så indforstået og forfatter ikke forsøger at
forklare sig.

Fra : -V-

Dato : 27-08-07 20:59

On Aug 27, 9:29 pm, "Anders" <n...@nono.dk> wrote:

> [...]
>
> Forskningen inden for antioxodanter (det min google lige fangede at
> Østerbroundersøgelsen fokuserede på mht rødvin) er vist ikke helt nem.

Der er helt ekstremt mange mennesker rundt omkring på kloden, som
forsker i rødvin og gavnlige egenskaber, og en af de mest kendte
herhjemme er Morten Grønbæk. Læs hans afhandling og bliv klogere.

Google resveratol, anthocyaniner og the french paradox.

-V-