Opstart
Fra : Christian Madsen

Dato : 23-08-07 14:38

Hej Alle,

Jeg kunne godt tænke mig at lege med lidt aktiehandel. Det er ikke
noget jeg skal leve af, men derimod blot lidt investering for sjov.
Hvad er minimum startkapital? :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 23-08-07 14:58

> Jeg kunne godt tænke mig at lege med lidt aktiehandel. Det er ikke
> noget jeg skal leve af, men derimod blot lidt investering for sjov.
> [...]

Det bestemmer du lidt selv

Det du nok skal tænke over er, hvis du "kun" starter med at investere for
5-10.000 kr. kan dine gevinster hurtigt blive spist op af kurtagen. Dette er
forudsat du handler ofte.
Hvis du derimod handler sjældent, er kurtagen ikke så vigtigt, da du oftest
vil vinde i det lange løb.

En del banker plejer at sige at et minimum bør ligge mellem 25-50.000 kr.
(Igen kommer det an på hvor ofte du handler)

Ex. kræver Nordnet ikke noget minimumsbeløb, og så vidt jeg ved er der
heller ikke andre der forlanger at man starter med et vist beløb.

Håber du kan bruge det til noget

Nicolai

Fra : KT

Dato : 23-08-07 16:40

Nok til at betale den billigste aktie + handelseomkostninger
Olicom ligger vist under 10 kr. pr. aktie + omkostninger (0-75 kr) afhængig
af hvor du handler.

Knud

Fra : Christian Madsen

Dato : 23-08-07 17:03

Nicolai Schultz skrev den 23-08-2007:

> [...]
>
> Ex. kræver Nordnet ikke noget minimumsbeløb, og så vidt jeg ved er der
> heller ikke andre der forlanger at man starter med et vist beløb.

Tak for svar. Hvor er et godt og sikkert sted at handle? Gennem min
bank (Nordea)?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : KT

Dato : 23-08-07 18:34

"Christian Madsen" <have@none.com> wrote in message

> Tak for svar. Hvor er et godt og sikkert sted at handle? Gennem min bank
> (Nordea)?

Det er et fortrinligt sted, men brug selvbetjeningsløsningen
'Onlineinvestering' i så fald.
Der findes andre, hvor gebyrer er lavere, men Nordea er en ganske
overskuelig og sikker løsning.

Knud

Fra : Christian Madsen

Dato : 23-08-07 19:39

KT skrev den 23-08-2007:
> [...]
> 'Onlineinvestering' i så fald.
> Der findes andre, hvor gebyrer er lavere, men Nordea er en ganske overskuelig

Koster det noget årligt gebyr at have adgang hertil, og er der krav om
at man handler med det samme? (overvejer som sagt at starte i det små -
mest for sjov).

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bent Krog

Dato : 23-08-07 20:47

Jeg kan varmt anbefalde E*Trade bank

mvh Bent.

Fra : Christian Madsen

Dato : 23-08-07 21:25

Bent Krog skrev den 23-08-2007:
> Jeg kan varmt anbefalde E*Trade bank
>
> mvh Bent.
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

Har du evt. et link? Hvordan fungerer dette mht. overførsel af midler
mv.?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bent Krog

Dato : 23-08-07 21:34

> Har du evt. et link? Hvordan fungerer dette mht. overførsel af midler mv.?
>
> --
> Mvh. stud.jur. Christian Madsen
>
>Søg på etrade, her kan du få svar på stort set alt.

mvh Bent

Fra : KT

Dato : 24-08-07 06:44

> [...]
> man handler med det samme? (overvejer som sagt at starte i det små - mest

Du kan handle præcist når du vil.
Om det koster noget årligt ved jeg ikke - det gør ikke for mig da jeg er
prioritetskunde, men det er da muligt at kunder med 'ringere' vilkår kommer
til at betale. Check det på Nordea' hjemmeside.

Knud

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 24-08-07 14:19

Mht. årlige gebyr kan jeg da oplyse, at jeg selv handler med Nordnet. De
første 3 måneder koster det kun 19 kr. pr. handel. Herefter er det 29 kr.

Der er ingen andre gebyrer.

Jeg startede selv med at investere for et par tusinde, og kan kun anbefale
Nordnet.

Nicolai

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-08-07 16:18

Nicolai Schultz skrev den 24-08-2007:
> [...]
>
> Der er ingen andre gebyrer.
>
> Jeg startede selv med at investere for et par tusinde, og kan kun anbefale

Perfekt. Det var noget i den stil jeg regnede med altså en 5-6.000 kr.

Hvor er det bedste sted at finde oplysninger om firmaet mv.?

PT kører Alm. Brand et aktiespil og Børsen starter også snart et, men
findes der ikke et som kører året rundt med faktiske kurser, hvor man
har mulighed for at spille "mod sig selv", blot for at teste ens
egenskaber før man giver sig i gang med investeringer.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : KT

Dato : 24-08-07 16:38

> [...]
> mulighed for at spille "mod sig selv", blot for at teste ens egenskaber
> før man giver sig i gang med investeringer.

SAXO BANK har et demoprogram som kører efter det princip (nogenlunde). Der
er ingen andre at 'kæmpe' mod og aktieudvalget er lettere begrænset.

Knud

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-08-07 16:46

KT skrev den 24-08-2007:
> [...]
>>

> SAXO BANK har et demoprogram som kører efter det princip (nogenlunde). Der er
> ingen andre at 'kæmpe' mod og aktieudvalget er lettere begrænset.

det vil jeg prøve. tak. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-08-07 18:55

KT skrev den 24-08-2007:
> [...]
>>

> SAXO BANK har et demoprogram som kører efter det princip (nogenlunde). Der er
> ingen andre at 'kæmpe' mod og aktieudvalget er lettere begrænset.

Jeg har netop opdaget, at det kun er for en 3 ugers periode. Findes der
ikke andre som kører permanent?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : KT

Dato : 24-08-07 19:19

> Jeg har netop opdaget, at det kun er for en 3 ugers periode. Findes der
> ikke andre som kører permanent?

Du behøver da slet ikke anvende computer.
Tag et stykke ternet papir - foretag dine investeringer, som du ville have
gjort md rigtige penge (eller i et spil)
Noter datoer, kurser for salg/køb etc. og regn den ud bagefter - alternativt
brug et regneark.
Det er altså ikke svært at simulere virkeligheden, hvis man ikke ønsker at
hive læderet op.

Knud

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 24-08-07 20:12

Jeg startede som sagt med kun at investere for et par tusinde.

Jeg brugte bl.a. aktieanalyser bragt i Penge og Privatøkonomi (kan lånes på
biblo).

Derudover brugte jeg også min bank. Der valgte jeg hvilke aktier jeg ville
hører om, og så sender de en mail når de mener det er tid til at sælge eller
købe. Andre banker tilbyder sikkert også det.

Men kan stærkt anbefale Penge og Privatøkonomi. specielt fordi de hvert
måned bringer nogle analyser om små aktier. Aktier med store potentialer. Så
er det op til en selv om man vil følge det råd

Nicolai

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-08-07 23:07

> [...]
> måned bringer nogle analyser om små aktier. Aktier med store potentialer. Så
> er det op til en selv om man vil følge det råd

Det tror jeg, at jeg vil gøre. Hvilken bank var der tale om?

Hvad gælder der egentlig mht. aktier og skat? og hvad er en alpha
værdi?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bent Krog

Dato : 24-08-07 23:24

Prøv med aktier spillet på aktiespil.business.dk
der kan du lege med 500000 frem til den 23 okt

mvh Bent.

Fra : Christian Madsen

Dato : 24-08-07 23:30

Bent Krog skrev den 25-08-2007:
> Prøv med aktier spillet på aktiespil.business.dk
> der kan du lege med 500000 frem til den 23 okt
>
> mvh Bent.

Der er jeg allerede tilmeldt. Jeg leder dog efter nogen som varer en
smule længere. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bent Krog

Dato : 24-08-07 23:41

Det har jeg også søgt efter, men uden held...

mvh Bent

Fra : Christian Madsen

Dato : 25-08-07 10:27

Bent Krog skrev den 25-08-2007:
> Det har jeg også søgt efter, men uden held...
>
> mvh Bent

Jeg har gjort som KT foreslog. Jeg fandt en side, der leverede gratis
realtid kurser samt analyse værktøjer og lavede herefter et lidt
avanceret regneark, hvor det er muligt at taste antal, købskurs osv.
ind, hvorefter den foretager en række beregninger. :)

Når man handler efter KBH's fondsbørs lukketid, hvem fastsætter så
kurserne?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : KT

Dato : 25-08-07 11:44

> [...]
> den foretager en række beregninger. :)
>
> Når man handler efter KBH's fondsbørs lukketid, hvem fastsætter så

Det selskab hvor du handler udbyder aktier til 'bankens' tilbudskurser - det
er dog ikke alle aktier som kan handles på den måde.
Børskursen står 'fast' fra kl. 17 til næste dag 9:30 (børsens lukketid)
Bemærk at andre lande har andre åbningstider for deres respektive børser.

KNud