Ændre kollation på en eksisterende db
Fra : Lars

Dato : 22-08-07 08:03

I mit db-udtræk vises æøå ikke rigtigt.
Umiddelbart kan jeg ikke ændre kollation på en eksisterende db med
phpMyAdmin, - kun ved oprettelse af en ny db.

Server:
Apache Version: Apache/2.2.3 (Debian) PHP/4.4.4-8+etch4

I phpMyAdmin db oversigt for tabeller vises:
tabel1 Kollation er latin1_danish_ci
tabel2 Kollation er latin1_swedish_ci
(dem kan jeg åbenbart ikke ændre på)

ved klik på tabel1 står alle feltnavne på: utf8_danish_ci
(dem har jeg selv ændret)

ved klik på tabel2 står alle feltnavne på: utf8_danish_ci
(dem har jeg selv ændret)

Burde det ikke være nok at alle feltnavne stå på utf8_danish_ci, eller er
jeg nød til at slette tabellerne og oprette nye, for at æøå vises korrekt? -
Eller hvordan får jeg overhovedet æøå korrekt vist ved db-udtræk?

Mvh.
Lars Andersen

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 22-08-07 13:23

Collation er sorteringsrækkefølge og har intet at gøre med de tegn
der bruges. Tegn defineres af charsets.

Fra : Lars

Dato : 22-08-07 15:40

Dvs. man kan enten vælge en dansk eller svensk sortering?
Mvh. Lars

Fra : Lars

Dato : 22-08-07 23:27

> "Lars" <bornweb@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> I mit db-udtræk vises æøå ikke rigtigt.
[Klip...]

Har fundet løsningen ved bl.a. et tidligere svar fra Leonard:

Ændre:

<?php
$conn = mysql_connect($dbhost, $dbuser, $dbpass) or die ('Error connecting
to mysql');
mysql_select_db($dbname);
?>

til: