Løb før/efter muskeltræning.. ?
Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-08-07 14:08

Hey,

Jeg træner sådan rimeligt intensivt for tiden, og er begyndt på,
hver anden dag at løbetræne på bånd efter min normale muskeltræning.

Men, man bliver fanme så iriterrende svedt af at løbe, og et bad er
overhoved ikke nok til at køle en nok ned til at man holder op med
at svede.

Ville det mon gøre nogen forskel for ydelsen under muskeltræningen
hvis jeg løbetrænede en 20-30 minutter først?
Om ikke andet vil jeg da ihvertfald være ordentligt varmet op, men
jeg vil jo så også få brændt en ordentlig potion energi af.

Målet er mest - foruden at holde mig i generelt god fysisk form, og
brænde lidt mere fedt - at kunne cykle langt/hurtigt..
jeg har haft lidt problemer med knæene ved cykelture i nærheden af
100km, og har læst nogle steder at man kan træne sine led op ved at
løbetræne lidt ved siden af cykeltræningen.

I øvrigt.. i sidste uge var jeg rimeligt aktiv og trænede ca. 1-1½
time mandag, tirsdag, onsdag og torsdag-morgen før arbejde.

mandag og onsdag, overkrop og arme.
tirsdag og torsdag, ryg, mave, og løb.

Er det en fornuftig nok måde at træne på, eller risikerer jeg at
ødelægge restitutionen?

Ud over nævnte træning cykler jeg dagligt ca. 20-30km med varierende
belasting.. decideret cykeltræning bliver pt til en 2-3 ture hver
måned på mellem 50 og 100km. Regner med at skrue op for
cykeltræningen i foråret for måske at deltage i Sj. Rundt.

// Hans, 130kg -> 93kg på 13mdr 8 langsomme(æv) kilo tilbage
til målet.
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 21-08-07 16:49

Hans Joergensen skrev:
> Men, man bliver fanme så iriterrende svedt af at løbe, og et bad er
> overhoved ikke nok til at køle en nok ned til at man holder op med
> at svede.

Det er slet ikke unormalt at fortsætte med at svede op til en time efter
løb og hvis du lægger mærke til det går der gerne et par timer inden du
begynder at føle sult efter sådan en omgang.

> [...]
> Om ikke andet vil jeg da ihvertfald være ordentligt varmet op, men
> jeg vil jo så også få brændt en ordentlig potion energi af.

Altså en win/win situation. I vores lokale træningscenter er det meget
brugt at varme op en lille halv time på løbebåndet, før man går igang
med maskinerne og så få pulsen ned og sveden til at fortage sig.

> [...]
> 100km, og har læst nogle steder at man kan træne sine led op ved at
> løbetræne lidt ved siden af cykeltræningen.

Det med knæene ved jeg ingenting om, men jeg har hørt at det er meget
forskelligt hvilke muskler man belaster til hhv. løb og cykling.

> [...]
> måned på mellem 50 og 100km. Regner med at skrue op for
> cykeltræningen i foråret for måske at deltage i Sj. Rundt.

Jeg er dybt imponeret over din træningsmængde (hvordan får man tid til
familien)

> // Hans, 130kg -> 93kg på 13mdr 8 langsomme(æv) kilo tilbage
> til målet.

Du er et lysende flot eksempel på at det kan lykkes at komme kiloene til
livs ved en vedholdende indsats.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-08-07 08:51

Marianne Feddersen wrote:
> Det er slet ikke unormalt at fortsætte med at svede op til en time efter
> løb og hvis du lægger mærke til det går der gerne et par timer inden du
> begynder at føle sult efter sådan en omgang.

Det kan du vist godt have ret i :)

> Altså en win/win situation. I vores lokale træningscenter er det meget
> brugt at varme op en lille halv time på løbebåndet, før man går igang
> med maskinerne og så få pulsen ned og sveden til at fortage sig.

Ok, jeg tror også at jeg bare prøver at bytte om på det i næste
uge, så må jeg se om min ydelse falder i muskeltræningen... hvis den
gør betyder det måske ikke så meget - jeg er alligevel ret tilfreds
med det pt.

> Det med knæene ved jeg ingenting om, men jeg har hørt at det er meget
> forskelligt hvilke muskler man belaster til hhv. løb og cykling.

Det er det jo nok, selv om jeg ikke helt kan gennemskue hvor meget
forskel der er... sjovt nok får jeg tit ondt i mavemusklerne efter
en god lang cykeltur, man skulle ellers ikke umidbart tro at det var
maven det gik mest "ud over", synes jeg.

> Jeg er dybt imponeret over din træningsmængde (hvordan får man tid til
> familien)

Det gør man ved ikke at have en familie.. og træne om morgenen før
arbejde :)

Tak tak :)

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Anders

Dato : 21-08-07 20:30

> [...]
> 100km, og har læst nogle steder at man kan træne sine led op ved at
> løbetræne lidt ved siden af cykeltræningen.

Det er bedst at træne cardio efter styrketræning. Efter styrketræning bør du
indtage noget mad, vente ca. 20 minutter også løbe.
Hjemmesiden virker ikke lige nu, så kan ikke lave direkte link - men se
artiklerne på www.motion-online.dk - der er en som netop omhandler dette.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 24-08-07 08:54

Anders wrote:
> Det er bedst at træne cardio efter styrketræning. Efter styrketræning bør du
> indtage noget mad, vente ca. 20 minutter også løbe.

Det har jeg så godt nok ikke tid til, så skal jeg jo stå sindsygt
tidligt op :) men jeg vil prøve at checke motion-online ved
lejlighed.

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Thomas

Dato : 25-09-07 21:21

Du skal styrketræne først og konditionstræne bagefter.
Du vil have væsentligt højere forbrænding i timerne efter på den måde fordi
du tømmer musklernes depoter ud ved styrketræningen inden du begynder
konditionstræning. Jeg ser ingen grund til at vente mellem de to ting.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/vaegt_og_fedtprocent/styrketraening_foer_konditionstraening_oeger_fedtforbraendingen/

bla bla klip klip :
Resultaterne viste, at fedtforbrændingens relative procentdel af det samlede
energiforbrug under 60 minutters cykling (estimeret ud fra RER-målinger) var
signifikant større i RE20-gruppen end E-gruppen i alle 60 minutter. hvorimod
RE120-gruppen kun var signifikant større end E-gruppen i tiden 45-60
minutter. Resultaterne viste derudover, at den totale fedtforbrænding under
hele cykelarbejdet var signifikant større i RE20-gruppen end RE120-gruppen
og E-gruppen. RE120-gruppens totale fedtforbrænding var derimod kun
signifikant større end E-gruppen i de sidste 30 minutter af arbejdet.

***

slut/