Skærme
Fijala 3554
hvor højt står jeres skærm?
Fra : rasmus

Dato : 18-08-07 22:05

Hejsa,

ikke et normalt emne for gruppen, men formentlig et godt bud på gode svar

hvor højt over bordet står jeres skærme? Hvad er optimal position for skærm
på bordet?

ras

Fra : Mads

Dato : 18-08-07 23:17

On Sat, 18 Aug 2007 23:04:44 +0200, "rasmus" <preben@hotmail.com>
wrote:

>hvor højt over bordet står jeres skærme? Hvad er optimal position for skærm
>på bordet?

Ifølge en bog jeg har om indretning af en ergonomisk arbejdsplads, så
bør skærmens overkant være lige under øjenhøjde.
Desuden bør skærmen stå så mindst langt væk at man kun lige kan røre
den med fingerspidserne uden at læne sig fremover.

De 2 regler har jeg brugt i 10+ år, både på jobbet og hjemme og det
fungerer ihvertfald fint for mig.

mvh Mads

Fra : Morten Guldager

Dato : 21-08-07 19:36

2007-08-18 Mads wrote

> Ifølge en bog jeg har om indretning af en ergonomisk arbejdsplads, så
> bør skærmens overkant være lige under øjenhøjde.

Jeg plejer at sige "ud for munden", men det er vist cirka det samme.
Det vigtige er at man helst ikke må skulle se op ad.

> Desuden bør skærmen stå så mindst langt væk at man kun lige kan røre
> den med fingerspidserne uden at læne sig fremover.

Ok, den har jeg så aldrig hørt om. Og jeg tror måske heller ikke den er
så sund som en permanent retningslinje.
Personligt rykker jeg en del rundt på mig selv i løbet af dagen. Det
medfører en meget varieret afstant til skærmen.
Det tvinger øjnene til at fokusere forskelligt som "vist nok skulle
være sundt"

/Morten Der som sikkert mange andre her i gruppen tilbringer omkring
50% af livet foran computeren.... (egentlig langt ude!)

Fra : Mads

Dato : 21-08-07 20:33

On Tue, 21 Aug 2007 18:36:26 GMT, Morten Guldager
<Morten.Guldager@gmail.com> wrote:

> [...]
>medfører en meget varieret afstant til skærmen.
>Det tvinger øjnene til at fokusere forskelligt som "vist nok skulle

Selvfølgelig. Jeg mente også bare afstanden til skærmen når
man sidder tilbagelænet i stolen med ret ryg.
Sidder man og skriver eller lign. har man jo med at synke forover
og så er man selvfølgelig tættere på skærmen.

mvh Mads

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-07 23:21

rasmus wrote:
> [...]
> svar ...
>
> hvor højt over bordet står jeres skærme? Hvad er optimal position for

Min pande flugter med skærmens overkant. Dvs. jeg kigger en smule nedaf, når
jeg skal se midten af skærmen.
Det er en 19" skærm og den står ca. ½ meter væk.

MVH Steen