Flere brugere på samme kobber. Kan det for~
Fra : Preben Q

Dato : 17-08-07 05:50

Jeg fik adsl for første gang i mandags på en adresse i Kbh-indreby.
Fastnettet er blevet nedlagt så telefonen er nu koblet til en zyxelrouter.
Det skulle være 2/1 megagits, men jeg måler som regel kun ca. 1,5/0,1.
Leverandøren Fullrate har tilkaldt en TDCtekniker, men det vides ikke
hvornår han kommer.

Da jeg har en hel del erfaring -har været internetbruger siden 1992- tror
jeg ikke der er nogen fejl hos mig.

Problemet er en masse støj som starter hver dag ca kl.16 og fortsætter hele
aftenen.
I telefonen høres en sand fyrværkeri af forvrængning, støj og echo, som
varierer hele tiden i karakter men ikke i intensitet.
Når et telefonopkald modtages kommer nummeret på nummerviseren men samtale
er umulig.
Indtil et tidspunkt sent om aftenen hvor der pludselig bliver fred på
linien. indtil helvedet igen bryder løst næste eftermiddag.

Nu vil jeg starte joost(TV) og lade den køre hele tiden i håb at 'den anden
bruger' selv opdager at den er gal og tilkalder TDC

Fra : per christensen

Dato : 18-08-07 09:05

"Preben Q" <nospam@-----.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu vil jeg starte joost(TV) og lade den køre hele tiden i håb at 'den
> anden bruger' selv opdager at den er gal og tilkalder TDC

Hej Preben
Hvad med dine ping tider hvad siger de i samme tidsrum ?
Det kan jo være Fullrate har et problem med deres backbone !

MVH
Per

Fra : Preben Q

Dato : 18-08-07 13:10

> [...]
> Hvad med dine ping tider hvad siger de i samme tidsrum ?
> Det kan jo være Fullrate har et problem med deres backbone !

Undskyld men jeg ved ikke hvad backbone betyder.
Der er også nogen der snakker om uploadmargin i decibel.
???
Som bruger har jeg ikke adgang til andet end til min Zyxelrouters
configuration.
Skulle jeg ændre nogle parametre der ?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 18-08-07 14:00

> Undskyld men jeg ved ikke hvad backbone betyder.

Backbone er populært sagt udbyderens højhastighedsnet. Du har en punkt
til punkt forbindelse fra en DSLAM på en central og til din zyxel
router. Efter DSLAM'en har udbyderen lidt populært sit
backbone/højhastighedsnet.

> Der er også nogen der snakker om uploadmargin i decibel.

Upstream. Og det er signal/støj forholdet. Jo mere støj og knitren der
er på det rå kobber jo sværre er det at få et (pålideligt) signal
igennem.

> Som bruger har jeg ikke adgang til andet end til min Zyxelrouters
> configuration.
> Skulle jeg ændre nogle parametre der ?

Nej det skal du ikke. Du skal afvente hvad fullrate siger.

Thomas
--
My operat~1 system unders~1 long filena~1 , does yours?

Fra : Preben Q

Dato : 18-08-07 17:04

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> igennem.

> Nej det skal du ikke. Du skal afvente hvad fullrate siger.

Tak. Jeg er glad for det svar.

Fullrate siger bare at de har tilkaldt en TDCtekniker.

Jeg synes det er uansvarligt at Fullrate, cph, cybercity osv sælger ADSLtilslutninger
uden først at teste om kobberet er god nok.
I deres salgsinformation står der intet om at man risikerer at opleve ustabile forhold.

I mit tilfælde er det i Kbh-indreby hvor mange ledninger er over 50 år gamle.
Og Fullrate vidste at min tilslutning ikke har været brugt til andet end almindelig
fastnet telefon.

De tænker nok: 'går den, så går den...'
Og TDC griner hele vejen.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 18-08-07 18:25

> Fullrate siger bare at de har tilkaldt en TDCtekniker.

Det er også TDCs kobber, så ..

> Jeg synes det er uansvarligt at Fullrate, cph, cybercity osv sælger ADSLtilslutninger
> uden først at teste om kobberet er god nok.

De får vel data af TDC.

> I deres salgsinformation står der intet om at man risikerer at
> opleve ustabile forhold.

Nej det er også under al kritik. De fleste sælger dog ADSL under "best
effort", dvs. ingen garantier for båndbredden. Men er den decideret
ustabil, så er det kritisabelt.

Thomas
--
If you put a million monkeys at a million keyboards, one of them will
eventually write a Java program. The rest of them will write Perl

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-08-07 06:14

Preben Q wrote:

> I mit tilfælde er det i Kbh-indreby hvor mange ledninger er over 50 år
> gamle. Og Fullrate vidste at min tilslutning ikke har været brugt til
> andet end almindelig fastnet telefon.

Mit kobber er så gammelt, at der er isoleret med olieret papir/stof,
formentlig fra 30 - 40'erne.
Jeg kører p.t. med 10M/1-5M uden nogensomhelst problemer.

Det var bare for at pointere at gammelt kobber ikke nødvendigvis er dårligt
kobber.

Stig Johansen

Fra : Mikkel U.

Dato : 19-08-07 18:27

Preben Q wrote:

> [...]
> Og Fullrate vidste at min tilslutning ikke har været brugt til andet end almindelig

Fra punkt 13, i Fullrate's vilkår [1] :

Fullrate Bredbånd produceres ved anvendelse af DSL teknologi som
benytter en kobberforbindelse mellem installationsadressen og den
tilknyttede telefoncentral. De fysiske love der gælder, betyder at den
maksimale transmissionshastighed afhænger af forbindelsens længde, alder
og generelle kvalitet. I de tilfælde hvor kobberforbindelsen ikke
understøtter den bestilte båndbredde leverer Fullrate den makismal
mulige båndbredde.

[1] : http://www.fullrate.dk/produkter/01022007_vilkaar_Fullrate_1.2.pdf

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Preben Q

Dato : 19-08-07 19:05

> [...]
> kvalitet. I de tilfælde hvor kobberforbindelsen ikke understøtter den bestilte
> båndbredde leverer Fullrate den makismal mulige båndbredde.

Tak, men det er irrelevant for mig.

Jeg har valgt Fullrate fordi de lover 'Kvalitetstelefoni som det bør være'.
Det opfatter jeg som at kvaliteten er på niveau med fastnettelefon.
Hvilket betyder 99,9% oppetid.

Jeg kunne nøjes med 512/512 kbs hvis bare det var klippestabilt.

Fra : Mikkel U.

Dato : 19-08-07 19:12

Preben Q wrote:

> [...]
> Hvilket betyder 99,9% oppetid.
>
> Jeg kunne nøjes med 512/512 kbs hvis bare det var klippestabilt.

Irrelevant ? Hvordan kan gældene vilkår være irrelevante ?

De kan naturligvis kun levere "kvalitetstelefoni", såfremt kvaliten af
koberet på din adresse, er i orden.

99,9 % oppetid på en privat ADSL forbindelse ?

Du har dine forventninger i vejret.

/mikkel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-08-07 20:10

> 99,9 % oppetid på en privat ADSL forbindelse ?

Det er da noget nær det jeg har (sådan uden at regne nærmere på det).

0.1 dag hver 100 dage er nok ca. deromkring hvad jeg oplever af
udfald. Det vil så være 0.33 dag på et år, svarende til 8 timer. Det
klarer min udbyder fint. Min forrige ligeså. At hastigheden så svinger
en smule er forventeligt.

Thomas
--
"I don't read books, but I have friends who do." -Presidential Candidate George W. Bush

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-08-07 20:25

"Mikkel U." <mikkelu@gmail.com> writes:

>99,9 % oppetid på en privat ADSL forbindelse ?

>Du har dine forventninger i vejret.

Husk at der er forskel på oppetid og oppetidsgaranti. Generelt er
det rimeligt at forvente 99,9% oppetid. Man har bare ikke nogen
garanti for det, og ej heller nogen "repressalier", hvis det ikke
lykkes udbyderen.

Faktisk er Tele2 vist den eneste udbyder, der ikke har leveret ca.
99,9% oppetid på deres private ADSL'er i "nyere tid". Det skyldtes
en ret omfattende systemfejl hos en leverandør, hvis man skal tro
medierne.

Men selvfølgelig kan der være enkelte undtagelser hos kunder, der
bare ikke virker... eller hvor kablerne er druknet i den megen
regn.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Preben Q

Dato : 19-08-07 21:35

> Irrelevant ? Hvordan kan gældene vilkår være irrelevante ?
>
> De kan naturligvis kun levere "kvalitetstelefoni", såfremt kvaliten af koberet på din
> adresse, er i orden.

Enig.

Så går jeg selvfølgelig ud fra at de først leverer EFTER at have testet om kvaliteten er
i orden.
Men gør de det ?

I vilkårene, som jeg har læst flere gange før jeg bestilte, står der intet om
kobberkvalitet eller mangel på samme.
Der står kun at man skal finde sig i at få ned til 1,5 Mbit når man betaler for 2.
For mig, som kun forlanger det halve af det normale er disse hastighedsforbehold derfor
irrelevant.
Jeg havde fået at vide at telefoni kun kræver minimum 256/256 kbs.
Jeg bestilte en 2/1Mbit tilslutning og troede derfor på deres løfter om
kvalitetstelefoni uden forbehold.

Hvor er markedsføringsloven?

Fra : Blip

Dato : 19-08-07 22:39

On 19 Aug., 22:35, "Preben Q" <nos...@se.kd> wrote:
> Så går jeg selvfølgelig ud fra at de først leverer EFTER at have testet om kvaliteten er
> i orden.
> Men gør de det ?

Nej, det er "kvalificeret" gæt, som laves udfra en rå afstandsmåling i
luftlinie fra dig og centralen.
Skulle Fullrate først lave en, ville de skulle betale TDC for en
liniemåling, de koster jo penge så...

> I vilkårene, som jeg har læst flere gange før jeg bestilte, står der intet om
> kobberkvalitet eller mangel på samme.

Det gælder for alle udbydere, som benytter TDC's kabler, de er alle
afhængige af kvaliteten på kobberet.
Afstanden vil altid give noget dæmning på linien, men dårlige samliger
og fugt er ofte virkligheden i gamle anlæg.

> Der står kun at man skal finde sig i at få ned til 1,5 Mbit når man betaler for 2.
> For mig, som kun forlanger det halve af det normale er disse hastighedsforbehold derfor
> irrelevant.

Der er mange linier som ikke kan bære særligt høje hastigheder.
Fullrate prøver altid at levere minimumshastigheden 2 Mbit / 1 Mbit,
som dog til tider nedjusteres pga. problemer, hvilket ofte giver en
noget bedre stabilitet.
Har du en ustabil linie, så kontakt supporten og bed om at få
nedjusteret hastigheden og nævn problemerne med den ustabile linie.
Der findes 2 Mbit / 512 Kbit som en mulighed, er dette stadigt ikke
stabilt nok, kan der tilbydes 1 MB / 512 KB hvilket måske stadigt ikke
er nok - men det kan kun afgøres ved at nedsætte hastigheden og se om
problemet løses.

Problemet er støj på linien, denne bliver mere kristisk jo højere
hastighed du køre med.
Hvor ADSL typisk kørte med fast hastighed, så bruger ADSL2+ typisk
variabel hastighed - dvs. ADSL2+ modemet justerer løbende hastigheden
i forhold til støj på linien.
Kommer der pludseligt for meget støj, ja så risikere du at modemet
genstarter, fordi det miste forbindelsen til centralen.
Det starter så med en lavere hastighed og skruer op igen, lige indtil
du oplever fejlen påny på støj på linien.

Som eks. kan nævnes at jeg kender til eksempler hvor TDC kunne give
512/128 på ADSL, men hvor der rent faktisk kan køres ADSL2+ med 2
Mbit / 512 Kbit, men hvor hastigheden alligevel måtte ned på 1 Mbit /
512 Kbit før det blev rigtigt stabilt.

> Jeg havde fået at vide at telefoni kun kræver minimum 256/256 kbs.
> Jeg bestilte en 2/1Mbit tilslutning og troede derfor på deres løfter om
> kvalitetstelefoni uden forbehold.

Du har ret i at 256/256 kbit er rigeligt til VoIP telefoni, du kan
faktisk nøjes med 128/128 (pr. VoIP-linie), men så kan du ikke lave
andet imens du taler (Hvis både VoIP og data trækker på samme mængde
tilgængelig hastighed).

Fullrate bruger dog en seperat kapasitet til VoIP-telefonien, så hvis
du trækker 'lige til grænsen' i hastighed på datadelen, så kan IP-
delen bliver meget ustabil, da der ikke er mere kapasistet som kan
allokeres til VoIP telefonien. Det gælder uanset om du bruger
datadelen imens du taler eller ej, da VoIP jo er adskilt fra data
(netop for at sikrer kvaliteten)

> Hvor er markedsføringsloven?

Du tænker formentligt på Teleankenævnet, først skal teleudbyderen dog
have en chance for at løse fejlene, men derefter har mulighed for at
indgive en klage; hvis du ikke har fået løst dine problemer inden da.

Prøv først med en justering af hastigheden, det kan give en bedre
stabilitet, det kan Fullrate supporten hjælpe med.
Hvis du bruger std. boksen fra Fullrate, kan det måske være en idé at
prøve med den trådløse, da den generelt er mere driftstabil, men den
kan ikke løse linieproblemer - selvom den er mere robust overfor støj.

/Voblip

Fra : Preben Q

Dato : 21-08-07 13:28

> [...]

prøve med den trådløse, da den generelt er mere driftstabil, men den
kan ikke løse linieproblemer - selvom den er mere robust overfor støj.

Tak.
Det er lige den information som Fullrate og de andre burde give i deres reklamer og
hjemmesider....