Dato-streng med formattet ddmmåå til TDate~
Fra : Fister

Dato : 16-08-07 18:51

Jeg vil gerne konvertere dato-strenge med formattet ddmmåå til TDate, men kan
ikke finde en funktion til det, fx

DateStringToDateTime('010507', 'ddmmyy');

Jeg har forsøgt med ShortDateFormat, men den accepterer tilsyneladende ikke
formattet ddmmyy. Så skal jeg først konvertere datoen om til fx dd-mm-yy:

ShortDateFormat := 'dd-mm-yy';
Date := StrToDate('01-05-07');

Jeg kunne selvfølgelig godt skrive lidt kode til at komme rundt om problemet,
men findes der virkelig ikke en indbygget funktion til at konvertere dato-
formattet ddmmyy til TDate?

Fra : Toke Herkild

Dato : 17-08-07 06:50

Fister skrev:
> [...]
> problemet,
> men findes der virkelig ikke en indbygget funktion til at konvertere dato-

Tror nok jeg ville bruge formatStr("nnn", Date.day, date.month,Date.year)

Kan ikke huske det helt præcists men det burde være noget i den stil.
DateFormat'erne i TDate & TDateTime bliver taget fra de indstillinger
din computer har.

Fra : Fister

Dato : 17-08-07 18:47

Hello Toke,

> Tror nok jeg ville bruge formatStr("nnn", Date.day,
> date.month,Date.year)

formatStr er ikke en funktion i Delphi.

> DateFormat'erne i TDate & TDateTime bliver taget fra de indstillinger
> din computer har.

Ja, men du kan ikke sætte dato-formattet til ddmmåå.

Fra : Brian \(www.european~

Dato : 17-08-07 06:55

Hej Fister,

kig på StrToDate eller StrToDateTime.

/Brian

Fra : Fister

Dato : 17-08-07 18:48

Hello Brian (www.europeansoftwarehouse.com),

> Hej Fister,
>
> kig på StrToDate eller StrToDateTime.

Har kigget på dem og de virker ikke med formattet ddmmåå.

Fra : Kurt Bilde

Dato : 19-08-07 14:45

Fister skrev:
> Jeg vil gerne konvertere dato-strenge med formattet ddmmåå til TDate,
> men kan
> ikke finde en funktion til det, fx
>
> DateStringToDateTime('010507', 'ddmmyy');

Kig på function EncodeDate ( const Year, Month, Day : Word ) : TDateTime;

Eksempel

var
Dato : TDateTime;

begin
Dato := EncodeDate(2007, 5, 1);
ShowMessage('Dato er '+DateToStr(Dato));
end;

Kig også på EncodeDateTime, EncodeTime, DecodeDate osv.

-Kurt