Skærme
Fijala 3554
Eventyret om de firetyve tommer (Samsung 2~
Fra : Jeppe

Dato : 15-08-07 23:15

Hej gruppe,

Jeg lovede at jeg ville smide en post her i gruppen, når jeg fik en
Samsung 224T monitor ind ad brevsrækken.

Jeg har nu siddet ved skærmen i 2 dage, og mine indtryk er overvejende
positive.
Billedkvaliteten er bestemt i top, måske endda marginalt bedre end
DELL's 2407WFP, på trods af at de deler det samme panel. Skærmens
backlight er 100% jævn og der er ikke den mindste antydning af backlight
bleeding. Samtid er den sorte farve også imponerende mørk og den hvide
er i den grad hvid. Flot kontrast!

Jeg vil give folk ret i at designet ikke er helt så pænt som DELL's - og
dog - så er det egentlig kun standen/foden, som måske kunne være lidt
mere stylish. Tilgengæld er 244T's stand meget mere stabil og robust end
DELL's, som har svært ved at bære panelets vægt (den har det med at
tippe til højre). 244T er meget alsidig når det kommer til
højde-justering, hvilket jeg sætter stor pris på.
Rammen omkring panelet er tyndere end DELL's, og knapperne er diskrete
og matcher fint rammens design.
Skærmen har en dedikeret knap til at tænde PIP funktionen, hvilket er
ret genialt, når man som jeg engang imellem ser TV i PIP. Både DELL og
BENQ mangler denne genvej.

Overdrive trailing er 244T desværre ikke helt fri for. Ved skærmens
standartinstillinger lider skærmen i synlig grad af overdrive trailing.
Der er ikke tale om samme psykedeliske lilla og lysgrønne
bevægelsesspor, som ved DELL's standart indstillinger. Men i særlige
tilfælde trækkes der markante lyse spor efter lysgrå objekter i
bevægelse over lys baggrund. Sporene kan af og til have en svag farvenuance.
Kontrasten skal dog ikke sænkes ret meget før man er denne overdrive
trailing kvit. Jeg vel tro at man så rammer noget der nærmer sig BENQ's
standart indstillinger, hvor overdrive trailing næsten ikke er
eksisterende. Når alt kommer til alt, vil jeg dog nok foretrække fuld
kontrast, hvor den hvide er "rigtig hvid".

Et andet punkt jeg tidligere har været inde på var generende summelyde,
som jeg oplevede med et eksemplar af BENQ's 24" pendant.
Mit eksemplar af 244T summer ikke, men tilgengæld har den en sitrende
lyd, lidt som man kender fra højspændingen i nogle CRT monitors samt TV.
Lyden er helt klart forbundet med den enorm høje kontrast og lysstyrke.
Det viser sig ihvertfald at lyden dæmpes proportionalt med kontrasten.
Lyden er hørbar ved standartindstillingerne, men ikke nær så generende,
som jeg oplevede det med BenQ's summelyd. Jeg har læst på Prad.de at
også NEC's udgave giver lyd fra sig. Så jeg går ud fra, at det er noget
der bare mere eller mindre hører med. Måske er det blot endnu en
sideeffekt af overdrive-teknologien. Jeg er formentlig også lidt
"skadet" af at være hifi-entusiast og vant til at lytte efter detaljer,
ligesom jeg går op i at min PC skal være støjsvag.

Summa summarum. Af de 3 24" monitors jeg har haft på mit skrivebord med
samme S-PVA panel, er 244T efter min mening - og i overensstemmelse med
mine forventning til god kvalitet - den af de 3 skærme der scorer
højeste karakter. Den er også klart den dyreste.
Ganske vist er DELL's 2407WFP umiddelbart pænere i designet - til det
kan jeg så kun sige at jo længere tid jeg har 244T stående på mit bord,
jo mere glad bliver jeg for dens design og materialekvalitet.

BENQ's skærm ligger meget tæt op ad 244T i det overordnede
kvalitetsindtryk og havde det ikke været for summelyden, som mit
eksemplar havde, så havde den bestemt været bedste valg til prisen.

Eventyret skulle desværre ikke helt slutte her. Mit 244T eksemplar har
en ganske synlig pixelfejl (død pixel). Men så er det jo godt at der er
noget der hedder 14 dages returret. 6. gang er lykkens gang.

Venligst..
Jeppe

Fra : J

Dato : 16-08-07 09:16

On Thu, 16 Aug 2007 00:15:04 +0200, Jeppe <user@example.net> wrote:

Tak for beretningen !

Din beskrivelse indeholder nok toppen af 1920x1200 24" LCD'er, ialflad
iblandt S-PVA.

Der er også Acers 2423w til 5300 kr, som er P-MVA. Dem bruger vi her
på job.
eller også er det discount modellen 2416wd uden højttalere til 3300.
Ganske fine specs for 3300 kr:
http://www.prad.de/guide/screen2932.html

Synsfelt, respons og kontrast er som for 244T.

mvh

John

Fra : CHS

Dato : 16-08-07 23:15

> [...]

>Hej gruppe,
>
>Jeg lovede at jeg ville smide en post her i gruppen, når jeg fik en
>Samsung 224T monitor ind ad brevsrækken.

Mange tak for din beretning om din oplevelse med 3 24" skærme.

Jeg var tidligere meget aktiv herinde i skærm gruppen under navnet Dr.
Ralph - og jeg kan levende forestille mig din beundring for 3 store
TFT skærme stående foran sig.

Det er som et tag selv bord - Jeg står lige nu selv med overvejelser
over, om jeg skal købe Dell's 27" TFT monster eller om jeg skal kigge
efter HP's model eller måske ligefrem Apples, NEC's eller Eizo's......

Jeg er nok mest stadig til S IPS paneler, men kan godt se de nye S-PVA
paneler er kommet bedre med mht til kontrast og billede.

Det er svært, nu hvor der også er andre teknologier stærkt på vej.
Har ikke fingeren på pulsen mere i samme grad som før, men følger
stadig lidt med indenfor EDB - men slet ikke som før.

Venlig hilsen/Best regards
CHS AKA Dr. Ralph

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 22-08-07 21:20

Jeppe wrote:
> Hej gruppe,
>
> Jeg lovede at jeg ville smide en post her i gruppen, når jeg fik en
> Samsung 224T monitor ind ad brevsrækken.

Hej Jeppe,

Det er vel en skrivefejl med 224T

Nåh men Syncmaster 244 har været min drømmeskærm i et års tid og det er
endnu ikke lykkedes at overtale min afdelingschef til at vi skal have
udskiftet de gamle 21" IBM skærme med 1600 * 1200 opløsning i 85 Hz til
Syncmastere.. Der var en konsulent i afdelingen ved siden af der på et
tidspunkt havde een og vi andre kunne bare beundre den.

Imidlertid kunne ejg finde på at anskaffe een til hjemmebrug.
Jeg har set at der er kommet en nyere skærm i samme opløsning der hedder
Syncmaster 245 og som står til ca 4500,- altså noget billigere. Samt at
Computercity har tilbud på en Acer og en LG med samme opløsning til
omkring de 3000,- samt konstateret at skærme med 1940 * 1200 og 1600 *
1200 er ved at blive standard, noget jeg har ventet på et par års tid.

Skal jeg holde fast i Syncmasteren eller bare prøve Acer-skærmen?

/Lars

Fra : Jeppe

Dato : 23-08-07 21:46

Lars Peter Larsen wrote:
> Det er vel en skrivefejl med 224T

Ja, det var en smutter.

> Imidlertid kunne ejg finde på at anskaffe een til hjemmebrug.
> Jeg har set at der er kommet en nyere skærm i samme opløsning der hedder
> Syncmaster 245 og som står til ca 4500,- altså noget billigere.

Det er korrekt. Men vær opmærksom på at SyncMaster 245 har et TN panel,
som ikke er helt så lyststærkt og som har en ringere betragtningsvinkel.
Du kan se specifikationerne på www.prad.de.

I bund og grund skal jeg dog ikke kunne kloge mig alt for meget på TN
panelet i SM245, da jeg ikke har set det ved selvsyn.
Min nærmeste reference er det 22" TN panel, som sidder i DELLs nye 22"
monitor, og det vil jeg ikke umiddelbart anbefale, hvis du søger en
skærm der tilnærmelsesvis kan matche billedkvalitet på SyncMaster 244T.
Hvis du stiller en skærm med et 22" TN panel op ved siden af en skærm
med et S-PVA panel, vil du kunne se stor forskel - især på lysstyrke og
skarphed. Du vil også kunne bemærke at 22" TN panelet har det med at
lave en underlig lys outline omkring sort skrift på lys-grå baggrund. Et
fænomen man altså ser overalt i windows.
Hvor vidt 24" TN panelet har samme problem ved jeg ikke, jeg kan blot se
på specifikationerne at betragtningsvinklen stadig kunne være bedre, og
at den er lige knap så lysstærk som et S-PVA panel.

Vær også opmærksom på at de lidt billigere skærme somregel er noget mere
medtaget af backlight bleeding, i højere grad lider af banding, oftere
er mindre ergonomiske mht. højdejustering, og ikke mindst er de somregel
skrabet for indgange som S-VIDEO og composite.

> Skal jeg holde fast i Syncmasteren eller bare prøve Acer-skærmen?

Du kunne evt. med fordel tage ned til den lokale hardwarepusher og prøve
at se nogle af panelerne ved selvsyn. Vi har jo alle forskellige krav
til en skærm. Måske ville du være tilfreds med nogle af de lidt
billigere skærme, og så er der da mange penge at spare.
Det optimale ville være hvis du kunne komme til at se et 24" TN panel
ved siden af et 24" S-PVA panel, som det der sidder i 244T'eren. Og så
skal du selvfølgelig sikre dig at begge skærme er sat op i buttiken med
DVI, og at de ikke sidder koblet op på switch-boxe og andet dele-grej.

Jeg vil også anbefale dig at overveje nogle af de andre skærme med S-PVA
panel, hvis SyncMaster 244T er et must men overstiger dit budget. Dell
har ofte slagtilbud på deres 24" med S-PVA panel, og BENQ's skærm koster
omkring 5000,-.

Hvis du spørger mig om min uforbeholdne mening, så vil jeg klart
anbefale S-PVA. Jeg tror ikke du finder et mere skarpt og lysstærkt
panel uden for alvor at skulle sprænge kassekreditten.
Er du hardcore gamer, skal du dog måske lige sikre dig at input-lag ikke
er et problem for dig.

God jagt.

/Jeppe