Hvordan opbygges en eksekverbar kommando
Fra : Kurt G

Dato : 10-08-07 20:29

Hej NG.

Jeg vil gerne lave en fælles rutine til at eksportere data fra flere
forskellige databaser til en tekstfil.

Der er jeg stødt på et problem, som jeg ikke lige kan gennemskue:

Jeg har forestillet mig proceduren defineret således:
procedure GemDatabase(DbNavn, FieldArray : String);
Var S, TmpStr : String;

Her er DbNavn navnet på databasen, FieldArray er en kommasepareret streng
til at angive, hvilken datatype et felt indeholder (I=Integer, S=String,
D=DateTime og B=Blob). Ud fra bogstavet konverteres feltindholdet til en
streng, hvilket ikke er vist i det følgende.

Indholdet af DbNavn er 'EjendomsForm.tbAdresser'.
Hvordan får jeg ved hjælp af DbNavn lavet det sådan, at jeg kan få udført
følgende kommandoer:

EjendomsForm.tbAdresser.First;
While not EjendomsForm.tbAdresser.Eof do
Begin
S := EjendomsForm.tbAdresser['KommuneNr'];
//og flere lignende linier
Memo1.Lines.Add(S);
EjendomsForm.tbAdresser.Next;
End;

Jeg kan opbygge udsagnet ved hjælp af TmpStr, men hvordan får jeg denne
streng udført?

Mvh Kurt

Fra : Toke Herkild

Dato : 13-08-07 10:39

Kurt G skrev:
> [...]
> EjendomsForm.tbAdresser.Next;
> End;
>
> Jeg kan opbygge udsagnet ved hjælp af TmpStr, men hvordan får jeg denne

Hej Kurt,

Du skal i funktionen/procrduren have en TTable.

code:
procedure doStuff
ATable : TDataSet;
begin
ATable := TDataSet.Create;
ATable := >>Din DBConnector<<
Atable = DbNavn;
ATable.Open;
ATable.First;
while not Atable.EOF Do Begin
S := ATable.Field[FieldName/Index].asString;
... (Flere data)
Memo1.Lines.Add(S);
end;
end;

Nu er det ikke ligefrem testet men noget i den stil ville jeg gøre.

Fra : Kurt G

Dato : 19-08-07 07:59

----Klip-----

> [...]
> ATable : TDataSet;
> begin
> ATable := TDataSet.Create;
> ATable := >>Din DBConnector<<
> Atable = DbNavn;
> ATable.Open;
> ATable.First;
> while not Atable.EOF Do Begin
> S := ATable.Field[FieldName/Index].asString;
> ... (Flere data)
> Memo1.Lines.Add(S);
> end;
> end;
>
> Nu er det ikke ligefrem testet men noget i den stil ville jeg gøre.

Tak for svaret. Jeg vil prøve det, når jeg igen har fundet mine ben efter
ferie!
Mvh Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 23-08-07 07:43

"Toke Herkild" <th@concare.net> skrev i en meddelelse
---klippet---

---- Her kommer compileren med en melding om, at den kræver flere parametre.
---- Jeg har kigget i hjælpen, men det har ikke bragt mig videre.
---- Hvilke parametre skal der yderligere med?

Fra : Toke Herkild

Dato : 24-08-07 10:29

Kurt G skrev:
> "Toke Herkild" <th@concare.net> skrev i en meddelelse
> [...]
hmm.. prøv at skrive:
ATable := TDataSet.Create(
Og se hvilke parametre den beder om. Kan ikke lige huske om den skal
have en owner eller andre ting med.

Fra : Kurt G

Dato : 24-08-07 21:18

> hmm.. prøv at skrive:
> ATable := TDataSet.Create(
> Og se hvilke parametre den beder om. Kan ikke lige huske om den skal have
> en owner eller andre ting med.

Joh, det vil den gerne. Men der er vist noget, jeg skal have læst på, for
det siger mig ikke rigtig noget. Jeg aner ikke, hvad jeg skal skrive!
/Kurt