Atkins
Fra : John E.

Dato : 19-06-07 07:35

Har jeg ret i, at Atkins grundlæggende 'bare' er, at man undgår
kulhydrater/stivelse som hvede, ris, kartoffler og ellers bare æder løs
normalt?

Skal man undgå sukker også?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-06-07 08:47

John E. wrote:
> Har jeg ret i, at Atkins grundlæggende 'bare' er, at man undgår
> kulhydrater/stivelse som hvede, ris, kartoffler og ellers bare æder løs
> normalt?
> Skal man undgå sukker også?

Sukker er kylhydrater... ;)

Og er der ikke noget om at Atkins er utroligt usundt? jeg kan
anbefale metoden med mange mellemmåltider, at tænke over hvor meget
man spiser og lidt over hvor meget fedt der er, samt masser af
motion. Selv har jeg tabt 40kg på et års tid, og holder pt. vægten
dels ved at cykle ca. 120km om ugen...

// Hans
--
http://nathue.dk - fotos fra Ungdomshuset, Jagtvej 69

Fra : Jan Boegh

Dato : 19-06-07 18:37

Hans Joergensen skrev i slrnf7f2fj.i7b.haj@pluto.bananas.dk dette:

> Sukker er kylhydrater... ;)
>
> Og er der ikke noget om at Atkins er utroligt usundt?

Næh. Hvad bekymrer dig?
> [...]
> man spiser og lidt over hvor meget fedt der er, samt masser af
> motion. Selv har jeg tabt 40kg på et års tid, og holder pt. vægten

Lyder som en god vej - jeg var ikke i stand til at følge den.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : AS

Dato : 19-06-07 14:11

John E. wrote:
> Har jeg ret i, at Atkins grundlæggende 'bare' er, at man undgår
> kulhydrater/stivelse som hvede, ris, kartoffler og ellers bare æder løs
> normalt?
>
> Skal man undgå sukker også?

Erm... læs bogen - eller læs i det mindste op på hvad kulhydrater er for
en størrelse.

Anette

Fra : Anders R

Dato : 19-06-07 15:59

"John E." <john@nospam.it> skrev i en meddelelse
> Har jeg ret i, at Atkins grundlæggende 'bare' er, at man undgår
> kulhydrater/stivelse som hvede, ris, kartoffler og ellers bare æder løs
> normalt?
>
> Skal man undgå sukker også?

Jeg har været på Atkins siden midt i januar, med resten af familien som
støtte.

Nogen siger det er usundt... men det er vel også usundt at være overvægtig ?
Desuden har jeg aldrig spist så mange grøntsager som jeg gør nu, det må vel
også være godt for noget :)

Ellers har vi gjort det således at vi har smidt alt ud af huset med
kulhydrater, ALT, således man ikke bliver fristet.
Tager det dog ellers meget afslappet, synder en hel del, køber pizza i ny og
næ, spiser hvad der bliver serveret når vi er i byen at spise osv, får en is
på stranden, osv osv altså ikke noget hysteri herfra.

Men ved at vi ikke har kartofler, ris osv hjemme så får vi så en del
grøntsager til kødet i stedet for, i starten med måde, samt masser af kød
til måltiderne. Men nu her efter et halvt år, er det blevet til lidt mindre
kød og lidt mere grøntsager. Har aldrig brudt mig om grøntsager, det samme
gælder resten af familien, men nu har vi vænnet os til det, og alle spiser
med velbehag grøntsagerne hver aften uden at savne kartoflerne.

I weekenderne når der skal hygges holder vi os fra chips og cola, som ellers
var et must før hen. Nu æder vi flæskesvær og Zero cola, som egentlig slet
ikke er så tosset :)

Jeg ved ikke om man må spise så meget som man vil, men vi har siden dag 1,
fået serveret en tallerken med hvad vi nu skal have, og når den er tom, så
er det slut. Ikke noget med at tage gryderne med over på bordet, for så har
jeg en tendens til at blive ved med at være "sulten".
I starten var det lidt trælst, syntes squ de tallerkner var for små :), men
efter en måneds tid, har man vænnet sig til det, og tænker ikke længere på
det, samt jeg er mæt.

Bliver dog tit lidt lækker sulten om aftenen, det klares nemt med 2 speglæg
evt, med et par stykker beacon.

Der er røget 25 kg for mit vedkomne. Min kone som egentlig er normal i vægt,
måske lige lidt på numsen, samt en enkelt fold på maven efter en fødsel for
12 år siden, har smidt 11 kg, og ser pragful ud. Hun er for første gang
siden vi mødtes for 20 år siden, åleslank, flad mave og en go røv :)
Ungerne som er teenagere, og normale i vægt har ikke tabt sig, hvilket
heller ikke var meningen. Men også de har efter min mening fået noget ud af
Atkins, for de har heller aldrig fået for mange grøntsager. De kunne heller
ikke lide det i starten, men nu æder de det lystigt hver dag.

Fedt er ikke banlyst, kun kulhydrater, så vi brugte en del fedtstoffer i
starten, til madlavningen, for at gøre den mere lækker, men efterhånden er
det også blevet skåret væk uden vi egentlig har tænkt over det. Så alt i
alt, så er vi med tiden, som "bivirkning", kommet til at spise sundere end
vi nogensinde har gjort.
Men når vi får flæskesteg, så kræver jeg at vi får smørstegtet bønner til,
mMMmm :)
Men vi skærer aldrig fedt af kød, eller tager skindet af kyllingen og andre
ånsvage ting der kan ødelægge god mad :)

Så jeg kan altså kun anbefale det herfra, uanset hvad mange andre mener.

Anders

Fra : John E.

Dato : 20-06-07 10:47

Tak for udførligt svar, Anders.

Lige et spørsgmål til:
Hvad gør I med sovs? Hælder I brun sovs osv over grønsagerne, eller undgår I
helt sovse/ændrer på dem?

Fra : Anders R

Dato : 20-06-07 13:35

> [...]
>
> Lige et spørsgmål til:
> Hvad gør I med sovs? Hælder I brun sovs osv over grønsagerne, eller undgår

Sovs har vi godtnok skippet helt, det får vi kun når vi er i byen at spise.
Til grøntsagerne kan vi finde på at smelte noget smør ellers bruger vi noget
olie eller eddike, blandet efter en dressing bog, med nogle krydderier,
hvidløg osv.
Men for det meste, bruger vi efterhånden intet.
Som jeg har nævnt i foregående, så vænner man sig mærkeligt nok til det de
kogte grøntsager med tiden :) og de kommer på en eller anden mærkelig vis
til at smage bedre og bedre.
Og jeg som ellers altid har hadet enhver form for grøntsager... fatter det
ikke :)

I hverdagene får vi bare frosne grøntsager fra Supermarkedet, som blot skal
koges, det er nemmest i hverdagene.
I starten var vi ellers meget ude i at vi skulle have friske grøntsager og
vi var ganske hypede omkring dette, meeen når der igen er hverdag, så er det
nu engang nemmest med frost :)
Der er dog gevaldig forskel på smagen (læs kvaliteten) af frosne grøntsager,
og der går lige nogle gange inden man finder ud af hvad der lige passer til
ens smagsløg.

Vi får mere eller mindre grøntsager hver dag, for hvad er der ellers ? Men
ikke i store mængder, kun lidt på tallerkenen og så nogle ekstra skiver kød
istedet for.

Bliver vi i løbet af ugen træt af grøntsager, ringer vi efter en pizza :)
Ej, det skal nok ikke ske for tit, hvis man skal holde kuren, men vi
herhjemme er kun mennesker, og vi falder ustandseligt i, men taber os
alligevel hver uge. Jeg tror for mit vedkomne, at hvis den skulle holdes
striks uden nogen form for "afvigelser", så var kuren stoppet for længst,
ligsom alle andre kure jeg har været på.

Dette er godtnok de nemmeste kilo jeg nogensinde har tabt. Og hele familien
er blevet så glade for kuren og vægttabet, at vi ikke ser det som en kur,
men som noget vi vil gøre altid. Jeg ved med mig selv, at hvis jeg stopper,
så tager jeg mine kilo på igen, som sædvanligt. Og hvorfor stoppe når det nu
er så nemt og smager så godt. :)

Men starten kan godt være lidt svær, især induktions fasen, som varer 14
dage, kan godt være lidt træg at komme igennem, men jeg siger dig, når du
har været på kuren i 4-5 uger, så har du simpelthen vænnet dig til det, du
tænker overhovedet ikke på at det er en "kur" mere, det er bare hverdag :)

Anders

Fra : John E.

Dato : 20-06-07 16:57

Okay.

Men jeg har stadig lidt svært ved at forestille mig kød + grønsager uden
sovs. :)
Er det pga. stivelsen i sovsen, at I ungår sovs? Eller er det pga. fedt?
Sovs uden jævner burde da ikke være det store problem?

Jeg elsker go' mad. (dags højdepunkt?) Så hvis det smager af ged det hele,
så kan jeg ikke overholde kostomlægningen. Det kender jeg mig selv for godt
til.

Fra : Anders R

Dato : 20-06-07 19:55

"John E." <john@nospam.it> skrev i en meddelelse
> Okay.
>
> Men jeg har stadig lidt svært ved at forestille mig kød + grønsager uden
> sovs. :)

Jeg havde det på samme måde, elsker sovs og kartofler :)
Men igen, det er bare blevet en vane, en vane jeg aldrig havde troet jeg
kunne få, lol.

> Er det pga. stivelsen i sovsen, at I ungår sovs? Eller er det pga. fedt?
> Sovs uden jævner burde da ikke være det store problem?

Det er der sikkert andre der bedre kan svare på, vi har bare droppet sovsen,
da jeg ikke syntes om tanken om at komme sovs på salaten og grøntsagerne.
Har ikke selv bogen, men lånte den blot på biblioteket da vi startede kuren.
Så om sovs direkte er "ulovligt", ved jeg ikke.
Vi bruger som sagt ikke bogen, derfor kører vi heller ikke hundrede procent
efter Atkins, og de menuer der er i bøgerne. Vi har som sagt bare valgt at
fjerne kulhydraterne som bogen foreskriver, så godt som muligt. Det virker
på os, og vi er glade, så vi bliver selvfølgelig bare ved. Bliver det for
trivielt på et tidspunkt må vi ned og låne en bog og få noget inspiration :)

> Jeg elsker go' mad. (dags højdepunkt?) Så hvis det smager af ged det
> hele, så kan jeg ikke overholde kostomlægningen. Det kender jeg mig selv
> for godt til.

Well, jeg går fra det er forskelligt fra person til person. Jeg syntes de
første par uger var svære, men har ingen problemer nu. Der er squ nok ikke
andet for bare end at prøve :)

Anders

Fra : AS

Dato : 21-06-07 12:57

John E. wrote:
> [...]
> Er det pga. stivelsen i sovsen, at I ungår sovs? Eller er det pga. fedt?
> Sovs uden jævner burde da ikke være det store problem?

Der er absolut heller ikke noget i vejen for, at der kan spises
flødesovs til dit kød EFTER de indledende 2 uger. Det kræver bare, at
du ikke går amok i det, og at du husker at tælle kulhydraterne fra
fløden med i dit regnskab - men igen, LÆS BOGEN!

Anette

Fra : Anders R

Dato : 21-06-07 18:04

"AS" <Nothanks@not.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til dit kød EFTER de indledende 2 uger. Det kræver bare, at du ikke går
> amok i det, og at du husker at tælle kulhydraterne fra fløden med i dit

Ups, ved ikke lige hvor jeg var henne, selvfølgelig har vi også fået sovs
ind imellem. Jeg havde vist nok hjernen på brun sovs, hvilket jeg ikke mener
vi har fået serveret.
Men når jeg tænker efter, har vi feks fået persillesovs til stegt flæsk,
samt noget fisk. Og så sent som i aften har vi fået flødesovs, til vores
andebryst.
Men 9 ud af 10 måltider herhjemme skipper vi den godt nok. Men så smager den
fanme også god den tiende gang :)

Ehm, tælle kulhydrater? Det punkt i bogen har jeg vist overset. Men
indrømmet, det var skisme også en drøj bog at komme igennem, så jeg læste
nok mest om 14 dages induktionen, og de menuer der hørte dertil.

Ja, lån bogen på biblioteket, så er du godt igang.
Vær ikke bange for kedelig mad, maden er simpelthen fantastisk, bare der er
lidt fantasi når der skal købes ind.
Og hvornår har du sidst været på slankekur hvor du måtte spise stegte pølser
?? :)
Held og lykke med det.

Anders

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 27-06-07 00:06

>Ehm, tælle kulhydrater? Det punkt i
> [...]

Du har overhovedet ikke overset noget. I Atkins skal man netop
ikke gå og tælle kulhydrater. Hvis det er det man vil bruge sin
tid på, så skal man melde sig under vægtvogternes faner --- de
vil blive lykkelige for at få en ny endfoldig til at spytte i
kasen -- deres motto: økonomiske omkostninger slanker "
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-07 18:50

"John E." <john@nospam.it> skrev i meddelelsen
> Har jeg ret i, at Atkins grundlæggende 'bare' er, at man undgår
> kulhydrater/stivelse som hvede, ris, kartoffler og ellers bare æder løs
> normalt?
>
> Skal man undgå sukker også?

Som der skrives andet steds, så er en læsning af bogen en rigtigt god ide.
Jeg kan af mine personlige erfaringer sige, at Atkins virker og at jeg fik
det bedre end jeg har haft det på nogen anden slankekur.
Tabte mig, havde bunker af energi og det tog fuldstændigt fat omkring min
manglende kontrol over "sliktrangen", som jeg kæmper med nu, hvor jeg ikke
længere er på Atkins. Min samvittighed kunne ikke forliges med al den gode
og fede mad man spiser på Atkins, så jeg har kastet mig tilbage på
"livsstilsændringen", som jeg før - og igen - har stor succes med. Det går
langsomt med støt og roligt fremad.

Men vil man på en kur i stedet for en ændring af livsstil, så kan jeg
personligt godt anbefale Atkins.

Husk nu endelig at få nok at drikke, så du ikke får de samme kramper som "os
der glemte det", hehe.

Held og lykke

Finn Christensen

--
www.slankemakker.dk - Lad os være sammen om at gøre det alene!
Ingen skumle bagtanker her.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-07-07 21:33

> Husk nu endelig at få nok at drikke, så du ikke får de samme kramper som
> "os der glemte det", hehe.

Får man kramper af for meget protein, for lidt sukker eller for lidt væske?

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-07 21:44