Opsætning af DSL stik
Fra : John Eriksen

Dato : 17-07-07 13:57

Postet i:
dk.teknik.el
dk.teknik.telefoni
dk.edb.internet.udbydere.xdsl
dk.edb.netvaerk

Hej,

Ved ikke lige hvilken nyhedsgruppe jeg skal poste i, så undskyld mig på
forhånd.

Jeg har fået en ADSL forbindelse hos Fullrate og har telefoni
fastnetabonnement hos Tele2.

Jeg har valgt, at beholde mit telefonabonnement hos Tele2.

Så vidt jeg kan forstå, så bliver DSL signalet sendt på andre ledninger end
de ledninger
som jeg bruger til telefoni.

Hvis jeg ikke har misforstået det, så bruger man to ledninger til at
transportere DSL signalet.

Jeg vil gerne opsætte en RJ11 stikdåse i min lejlighed som er koblet på de
ledninger der leverer DSL signalet. Alternativt, kan jeg også bare opsætte
en ekstra telefondåse, og bruge et tre-benet telefonstik som har en
RJ11-indgang.

Hvordan identificerer jeg disse ledninger? Og hvordan kobler man det korrekt
op? Er den ene ledning "signal", mens den anden er "jord" eller hvordan
hænger det sammen?

Tak på forhånd.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-07-07 14:31

John Eriksen wrote:

> [...]
>
> Så vidt jeg kan forstå, så bliver DSL signalet sendt på andre
> ledninger end de ledninger som jeg bruger til telefoni.

Ja, så vidt jeg ved (?) kan Fullrate ikke køre på delt kobber. Dvs. du
skal have en separat telefonlinie til dit Fullrate ADSL. Den linie skal
TDC etablere for dig.

> Jeg vil gerne opsætte en RJ11 stikdåse i min lejlighed som er
> koblet på de ledninger der leverer DSL signalet.

Der er ikke meget ide i dette, da TDC skal udføre arbejdet. Udover at
sætte en stikdåse op hos dig, skal kablerne også forbindes hele vejen
til centralen. Hvis der eksempelvis er 6 ledere (3 par) i din nuværende
telefonstikdåse, kan du ikke gå ud fra at mere end det ene par er
forbundet til centralen.

--
Jesper Lund

Fra : John Eriksen

Dato : 17-07-07 16:48

> [...]
> centralen. Hvis der eksempelvis er 6 ledere (3 par) i din nuværende
> telefonstikdåse, kan du ikke gå ud fra at mere end det ene par er

Ok, nu er jeg forvirret på et højere plan...

Vil det sige, at når Fullrate siger, at de har "etableret forbindelsen" blot
mener,
at de har etableret forbindelsen fra dem og ud til den central som ligger
tættest
på kunden.... men iøvrigt ikke har checket om signalet videreføres fra
centralen
og ud til et termineringspunkt i kundens lejlighed?

Det lyder højest besynderligt....

Fra : Jakob Bøhm

Dato : 17-07-07 17:34

John Eriksen wrote:

> [...]
> centralen
> og ud til et termineringspunkt i kundens lejlighed?

Normalt betyder det at de har været inde på telefoncentralen og
forbundet den ene ende af ledningen til deres apparat. De har også
noteret ned et eller andet sted at det er kobberpar nummer 1234567 i det
store kabel fra telefoncentralen og til det TDC-skab* som er tættest på
hvor du bor.

Nu mangler det bare at der kommer en mand med nøgle til TDCs skab og
forbinder kobberpar nummer 1234567 med et par af de kobbertråde som går
ind i din bolig og sætter et RJ11 stik på enden af disse kobbertråde.

Dette RJ11 stik er så det der i gamle dage kaldes "monopolskillepunkt",
kobberet til og med stikket tilhører TDC og er niks pille. Fra stikket
og hen til routeren er det dit eget kobber (medmindre du bruger den
ledning der fulgte med routeren) som du må lege GDS med. Routeren er
sikkert noget du lejer hos FullRate som en del af abonnementet.

* Et TDC-skab er typisk en stålkasse som står ude i vejsiden eller i
kælderen under en etageejendom.

--
Jakob Bøhm, M.Sc.Eng. * jb@danware.dk * direct tel:+45-45-90-25-33
Danware Data A/S * Bregnerodvej 127 * DK-3460 Birkerod * DENMARK

Fra : John Eriksen

Dato : 17-07-07 18:41

<Nu mangler det bare at der kommer en mand med nøgle til TDCs skab og
<forbinder kobberpar nummer 1234567 med et par af de kobbertråde som går
<ind i din bolig og sætter et RJ11 stik på enden af disse kobbertråde.

Og det vil Fullrate have 695 kroner for. Jeg ved da af erfaring, at når man
ved
andre selskaber bestiller en "gør det selv"-løsning, så sker det af og til
at de
alligevel sender en tekniker ud for at løse netop den opgave du beskriver -
dog
uden beregning for kunden!

Fra : hg

Dato : 17-07-07 17:46

Selv hej. Er ikke 100 % inde i tingene, men her er lidt.
> [...]
>
> Jeg har valgt, at beholde mit telefonabonnement hos Tele2.
>
> Så vidt jeg kan forstå, så bliver DSL signalet sendt på andre ledninger
Signalet bliver sendt på de samme 2 ledninger. Forskellen er frekvensen der
modtages/sendes på, derfor skal du have et skillefilter som du bruger til
tale.
Mener at talefrekvensen er mellem 3000 og 8000 Hz

> Hvis jeg ikke har misforstået det, så bruger man to ledninger til at
> transportere DSL signalet.

Til dels misforstået, hvis du tror at det er forskellige ledninger.

> [...]
> ledninger der leverer DSL signalet. Alternativt, kan jeg også bare opsætte
> en ekstra telefondåse, og bruge et tre-benet telefonstik som har en

Ja til ADSL, men ikke umiddelbart til telefonen, da er du nødt til at have
et filter. Kommer du bare et telefonstik i stikket som har adsl, risikerere
du at intet af det virker.

> Hvordan identificerer jeg disse ledninger? Og hvordan kobler man det
> korrekt op? Er den ene ledning "signal", mens den anden er "jord" eller
> hvordan hænger det sammen?

Normalt er farverne rød og blå. Det kan skifte lidt. Er du i tvivl, så ring
til er pro for at få hjælp. Det kan f.eks være den lokale elektriker.
Ellers søg tilbage i grupperne.

Mvh
hg

Fra : N

Dato : 18-07-07 00:09

> [...]
> til tale.
> Mener at talefrekvensen er mellem 3000 og 8000 Hz

Glem det med fullrate. De kører ikke med delt kobber. Ihvertfald ikke i de
byer jeg kommer. (ansat som tekn. i TDC gennem 22 år)

Allan

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 18-07-07 05:34

hg wrote:

> Mener at talefrekvensen er mellem 3000 og 8000 Hz

Er det delefrekvensen du hentyder til, dér?

Jesper Poulsen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-07-07 12:02

hg skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Signalet bliver sendt på de samme 2 ledninger. Forskellen er
> frekvensen der modtages/sendes på, derfor skal du have et
> skillefilter som du bruger til tale.
> Mener at talefrekvensen er mellem 3000 og 8000 Hz

Ikke når vi snakker Fullrate - de sender slet ikke telefoni ud -
de sender kun ADSL.

At de så kan tilbyde telefoni alligevel skyldes, at de kører
IP-telefoni over ADSL'en.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Sørensen

Dato : 17-07-07 20:09

"John skrev i>
> Jeg har fået en ADSL forbindelse hos Fullrate og har telefoni
> fastnetabonnement hos Tele2.

> de ledninger
> som jeg bruger til telefoni.

Det er formodentlig rigtigt når det er fullrate, men hvis du har fået linien
har der vel været en montør fra TDC ude at sætte et stik op ?. Det besvare
også resten af Dine ?

vh. Sørensen

Fra : John Eriksen

Dato : 17-07-07 20:41

> Det er formodentlig rigtigt når det er fullrate, men hvis du har fået
> linien har der vel været en montør fra TDC ude at sætte et stik op ?. Det
> besvare også resten af Dine ?

Der har ikke været nogen tekniker inde i min lejlighed, da jeg har bestilt
en
"gør-det-selv"-løsning. Jeg antog dog, at "etablering af
internetforbindelse"
betyder, at Fullrate har sørget for at der er signal hele vejen fra
centralen
til termineringsstikket i min lejlighed. Og hvis der ikke er signal fra
den grå tdc boks ude på vejen til min lejlighed, skal Fullrate vel - for
egen regning - sørge for at der etableres signal fra den grå tdc box
til termineringsstikket i min lejlighed.

Korrekt??

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-07-07 21:31

John Eriksen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Korrekt??

Måske - men hvorfor ikke bare spørge Fullrate - de burde have
styr på det ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-07-07 21:36

John Eriksen wrote:

> [...]
> Fullrate vel - for egen regning - sørge for at der etableres
> signal fra den grå tdc box til termineringsstikket i min lejlighed.

Du har vel læst punkt 7 i Fullrate's betingelser?
http://www.fullrate.dk/produkter/01022007_vilkaar_Fullrate_1.2.pdf

I dit tilfælde skal der reelt etableres en ekstra telefonlinie (fordi du
vil beholde dit Tele2 telefonabonnement), og det kommer du formentlig
til at betale for i form af et teknikkerbesøg. Du kan ikke selv etablere
en ekstra linie i din lejlighed ("første stik"), kun slølfe videre til
nye stik på de eksisterende linier.

Fra : John Eriksen

Dato : 17-07-07 22:23

> [...]
> til at betale for i form af et teknikkerbesøg. Du kan ikke selv etablere
> en ekstra linie i din lejlighed ("første stik"), kun slølfe videre til

Fullrate spørger om man ønsker at beholde sin nuværende telefoni-udbyder
når man bestiller på deres hjemmeside. Iøvrigt skriver de altid leverer på
rå kobber, se svaret her:

-------
Vores DSL kører ikke på samme forbindelse som din analoge telefon (dvs.
delt-kobber), da vi kun levere på Rå-kobber, altså levere vi aldrig på samme
linje som andre udbydere.
Så din router skal tilsluttes et telefonstik/ADSL stik, hvor din analog
telefon ikke fungere på.
----------

Så hvis de altid leverer på rå kobber, er det vel rimeligt at antage at de
også har ansvaret for at der er forbindelse _hele_ vejen ud til kundens
telefonstik og ikke kun til den grå tdc box....Og hvis der ikke er, så
må de vel sørge for det - for egen regning vel at mærke...

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-07-07 22:28

John Eriksen wrote:

> [...]
> vejen ud til kundens telefonstik og ikke kun til den grå tdc
> box....Og hvis der ikke er, så må de vel sørge for det - for egen

Det må du diskutere med Fullrate. De fleste kunder ønsker vel at køre
telefoni gennem Fullrate (det er ligesom ideen med konceptet), og så kan
du uden videre -- og uden besøg af TDC folk -- bruge den eksisterende
linie. Du vælger et setup hvor der skal være en ekstra linie ind i
lejligheden. Min fortolkning af Fullrate's tekst vil være at det er dit
økonomiske ansvar at denne ekstra linie er der eller bliver etableret,
men som sagt... tag den diskussion med Fullrate. Hvad jeg mener er ret
ligegyldigt.

Fra : Sørensen

Dato : 17-07-07 21:36

"John skrev >
> [...]
> egen regning - sørge for at der etableres signal fra den grå tdc box
> til termineringsstikket i min lejlighed.

Nej, Fullrate har ingen teknikkere, og hvis De havde så måtte de ikke
"pille" i "den grå boks" ring til fullrate og sig at det ikke virker, så
kommer der en teknikker fra TDC og sætter et stik op uden udgift for dig.

vh.
Sørensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-07-07 21:52

Sørensen wrote:

> [...]
> "pille" i "den grå boks" ring til fullrate og sig at det ikke virker,
> så kommer der en teknikker fra TDC og sætter et stik op uden udgift

ehh... sikker på det?? hos alle andre udbydere betaler man da 600-800 kr.
for et TDC teknikerbesøg...
at det nu skulle være gratis er da vist for godt til at være sandt...

Rasmus --- Bo M. Mogensen om det binære talsystem:
"jeg har set det før og kommer til at se det igen - det er venstre
ointeret propoganda "

Fra : Sørensen

Dato : 17-07-07 22:02

"Rasmus skrev
> ehh... sikker på det?? hos alle andre udbydere betaler man da 600-800 kr.
> for et TDC teknikerbesøg...
> at det nu skulle være gratis er da vist for godt til at være sandt...

Gratis for kunden...fullrate kommer nok til at betale TDC for det. Linien er
formodentlig koblet igennem så den ender på en ledning ude i boksen, det
sker somme tider.
Jeg skal heller ikke udelukke at fullrate har "delt rå kobber" nogle steder
i landet men så burde kunden have fået tilsendt et filter.

vh.
Sørensen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 17-07-07 22:07

Sørensen wrote:
> [...]
> Jeg skal heller ikke udelukke at fullrate har "delt rå kobber" nogle
> steder i landet men så burde kunden have fået tilsendt et filter.

hvad er så teknikerbesøg på deres prisliste?

Fra : John Eriksen

Dato : 17-07-07 22:14

> hvad er så teknikerbesøg på deres prisliste?

Et teknikerbesøg er - så vidt jeg ved - et besøg hvor en
tekniker kommer ud og hjælper med opsætningen og tilkobling
af router til PC osv.....altså de ting man kan foretage indenfor
hjemmets fire vægge.

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-07-07 22:24

John Eriksen wrote:

> Et teknikerbesøg er - så vidt jeg ved - et besøg hvor en
> tekniker kommer ud og hjælper med opsætningen og tilkobling
> af router til PC osv.....altså de ting man kan foretage indenfor
> hjemmets fire vægge.

Det er en teknikker fra TDC - de roder ikke med Fullrate's routere eller
din PC.

Fra : Sørensen

Dato : 17-07-07 22:17

"Rasmus skrev

> hvad er så teknikerbesøg på deres prisliste?

Det er at: en teknikker kommer ud og sætter et stik op der hvor der ikke er
en ledig linie ind på adressen, men nogle gange går det galt så der tillades
en "gør det selv" selv om der ikke er et ledig stik på adressen.Der må så
efterfølgende sendes en teknikker ud, jeg mener ikke kunden betaler herfor.

vh. Sørensen

Fra : John Eriksen

Dato : 17-07-07 22:13

> Jeg skal heller ikke udelukke at fullrate har "delt rå kobber" nogle
> steder i landet men så burde kunden have fået tilsendt et filter.

I det her tilfælde er det ikke "delt rå kobber". Fullrate har skrevet
følgende til mig:

---------------

Fra : Sørensen

Dato : 17-07-07 22:55

"John skrev .

> I det her tilfælde er det ikke "delt rå kobber". >

Nej det lyder som een af De kunder hvor linien hænger ude i den grå kasse,
kontakt fullrate.

vh.
Sørensen

Fra : Sørensen

Dato : 20-07-07 16:21

"John > skrev >
> [...]
> disse ledninger? Og hvordan kobler man det korrekt op? Er den ene ledning
> "signal", mens den anden er "jord" eller hvordan hænger det sammen?

Det ville være rart hvis folk gad at skrive hvordan De løste
problemet...............

vh.
Sørensen

Fra : John Eriksen

Dato : 31-07-07 09:17

> Det ville være rart hvis folk gad at skrive hvordan De løste
> problemet...............

Det er ikke løst endnu

Fra : Ukendt

Dato : 01-08-07 13:28