Kan kobber pludselig blive dårligt?
Fra : Ulrik Brinck

Dato : 14-07-07 23:12

Hej,
Jeg har, nu hos Tele2, en gammel Tiscali-ADSL (faktisk helt tilbage fra
World Onlines tid) med Cisco 677 router. Inde i routeren kan man aflæse
liniens "Line capacity", altså et udtryk for, hvor høj hastighed linien kan
bære. Jeg bor cirka 1 km fra centralen, og kapaciteten har i alle årene
ligget på den gode side af 8000/800, aflæst i routeren.

Men i løbet af de sidste 2-3 måneder er kapaciteten faldet drastisk. Jeg
opdagede det, da linien i nogle dage performede meget dårligt, og det f.eks.
var næsten umuligt at se videoer på YouTube. Der var massive pakketab på
linien, og et kig i routeren afslørede, at kapaciteten var faldet til
768/192 (hvilket er under min hastighed, 1024/512). Inden jeg ringede til
Tele2-supporten ville jeg lige undersøge, om det var routeren, der var noget
galt med. Der gik lige et par dage, før jeg fik jeg lejlighed til at prøve
med en anden Cisco 677 fra en linie magen til, og i mellemtiden steg
kapaciteten til i omegnen af 4000/600. Lånerouteren viste i øvrigt de samme
dårlige resultater, så det er altså ikke min router, det er galt med (og ej
heller kablet mellem router og vægstik, for det har jeg også haft
udskiftet).

Min henvendelse til supporten gik overrumplende dårligt :/ - for at gøre en
lang historie kort, så var jeg - desværre - klogere på emnet end supporteren
var (nej, min switch på LAN-siden kan IKKE være skyld i dårlig performance
på WAN-siden, aflæst i routeren). Det gik så dårligt, at jeg ikke har fået
gjort mere ved sagen i nu halvanden måned, andet end at holde øje med
udviklingen. I hele den periode har kapaciteten ligget stabilt omkring de
4000/600 - altså nok til at 1024/512 kører godt igen (næsten - der er stadig
en del fejlpakker ("uncorrected superframes"), som ikke har været der før),
men stadig kun det halve af, hvad kapaciteten plejer at være.

Min umiddelbare teori, da jeg opdagede problemet, var at noget måske var
blevet utæt et sted mellem centralen og mig, og der så var trængt vand ind,
men i mellemtiden har vi haft både en periode med tørt og meget varmt vejr
(i starten af juni) og derefter en periode med rigtig meget regn, og det har
hverken gjort fra eller til på liniekapaciteten - den har stabiliseret sig
på det nævnte "halve" niveau.

Mit spørgsmål er nu: Hvad kan der egentlig være sket? Kobber bliver vel ikke
pludselig dårligt - eller gør det? Eller kan TDC finde på af egen drift at
ændre linieføringen på en eksisterende linie? Og er det i praksis
overhovedet realistisk at få det ordnet, eller kan jeg lige så godt spare
mig ulejligheden?

Jeg er godt klar over, at så længe kapaciteten holder sig på sit nuværende
niveau, så kan man diskutere, om der er et problem eller ej, da linien jo
fungerer - men på den anden side kan den vel når som helst finde på at dykke
til 768/192 igen, og derudover plejer kapaciteten jo at være over 8000/800
og med tæt på nul fejlpakker, og så skulle man jo tro, at det kunne blive
sådan igen?

Mvh. Ulrik.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-07-07 00:54

"Ulrik Brinck" <ulrik@a34bbs.kd> wrote in

> [...]
> egen drift at ændre linieføringen på en eksisterende linie? Og er det
> i praksis overhovedet realistisk at få det ordnet, eller kan jeg lige

Der kan ske masser af ting på linien der kan gøre den dårlig. Der kan være
støjkilder - som ikke nødvendigvis er der hele tiden - og mange andre ting.
Det har regnet og tordnet en del, det giver masser af liniefejl.

Fra : N

Dato : 15-07-07 01:21

> [...]
> overhovedet realistisk at få det ordnet, eller kan jeg lige så godt spare

Kobberlinier kan nemt være ramt af fejl bl.a. pga den megen vand der er
kommet fra oven.
Og så hjælper det ikke altid at der er en periode med varmt og tørt vejr.

En anden mulighed er at der er gået fugt et-eller-andet-sted undervejs fra
central til kunde, så der er opstået ir.
Ir er en af de hyppigste årsager til dårlige linier.

En anden mulighed er at en anden kunde i nær-området har fået DSL. Det kan
indvirke på din linie.

Men kort fortalt, så kan man ikke alene på baggrund af det du fortæller,
afgøre hvad der er galt.
Der skal måles på din linie med speciale måleinstrumenter for at afgøre helt
præcis hvad der er galt.

Du bliver nød til at fejlmelde din linie. Og nu er det så at jeg er ked af
på dine vegne at du er hos tele2.
Det er fedt at være hos tele2 når alt virker, men når der opstår problemer
er det noget skidt.
Men på den anden side, et eller andet sted skal der jo spares, når man vil
sælge til den pris.
Og hos dem er det åbenbart på uddannelse af personale at der er sparet.
De forstår meget sjældent en hujende fis i deres kundeservice (læs: dårlig
info for medarbejdere/mangel på samme).

Held og lykke til. Du skal ihvertfald holde på dit. Ellers bliver du spist
af med en historie fra de varme lande.

Desværre har jeg en sand selvoplevet oplevelse inde på livet med
tele2/tiscali.

En kunde melder fejl på sin linie efter tilslutning til dsl hos tele2. TDC
konstatere at det er igennem tele2's udstyr at fejlen er.
TDC foranlediger at linien kobles uden om tele2's udstyr for på den måde at
få telefon til at virke.
Herefter går der 3/4 år før det lykkes at få overbevist tele2 om at fejlen
er hos tele2.
Imellem tiden har kunden modtaget ikke mindre en 3 router/modems, men intet
hjælper jo, da fejlen er på centralen.
Kun fordi en TDC teknikker til sidst i arrigskab taler hårdt til en
kundemedarbejder fra tele2 lykkes det at få dem til at fatte at fejlen er
hos dem selv.
Sørgeligt.

Så held med det.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-07-07 11:42

On 2007-07-15, N <nuller@goj.net> wrote:

> [...]
> er hos tele2.
> Imellem tiden har kunden modtaget ikke mindre en 3 router/modems, men intet

Jeg kan godt lide at du benytter ordet "jo" i ovenstående.
Jeg har flere gange (ikke hos Tele2, men hos en anden operatør) hørt
historier om hvordan TDC "glemmer" at informere andre operatører om en
forbikobling af defekt udstyr.
Og så er det lige pludselig ikke ret "jo" længere.

--
Andreas

Fra : per christensen

Dato : 19-07-07 22:02

> [...]
> afgøre hvad der er galt.
> Der skal måles på din linie med speciale måleinstrumenter for at afgøre

En hel anden mulighed er at TDC har flyttet kunden over på et andet trådpar.
Sker tit at TDC flytter kunder rundt.

> [...]
> Kun fordi en TDC teknikker til sidst i arrigskab taler hårdt til en
> kundemedarbejder fra tele2 lykkes det at få dem til at fatte at fejlen er

TDC laver tit en forbikobling fordi de hører støj på på en forbindelse når
de opretter den da kunden har sat sit udstyr til.
Det sker også at TDC få en fejlmelding på at der er støj på EN ud af flere
telefoner, TDC løser problemet ved at forbikoble på centralen, dette er
løser jo ikke problemet men laver et nyt.

TDC og en teknikker fra en given udbyder tager ud på en central for at
fejlsøge, TDC kan ikke finde nogen fejl så teknikkeren bliver nød til at
fortælle hvor fejlen er, TDC siger at det ikke er hans område ( kablet
mellem X-feltet og udbyder ) dette ender med at der gå 1½ måned med 4 kunder
der ikke virker fordi der er en teknikker der ikke gider lave noget, det
ender med at udbyderens teknikker ringer til TDC og få fat i en
afdelingsleder som så tager sig af problemet og få sendt en anden teknikker
ud på centralen, som først heller ikke vil løse problemet men efter en
opringning fra udbyders teknikker til afdelingslederen i TDC bliver
problemet løst.
Alt i alt har udbyderen brugt over 18 teknikker timer på 4 kunder på en fejl
som TDC havde lavet.

TDC har det med at glemme at trække den x-tråd som det kræver at få en kunde
til at virke.

Jeg har selv set en del af disse fejl og snakket med teknikkere fra andre
udbydere når jeg møder dem på centralerne, og TDC har mange fejl som de ikke
selv finder.

MVH
Per

Fra : Kim S

Dato : 15-07-07 22:20

"Ulrik Brinck" <ulrik@a34bbs.kd> skrev i meddelelsen

> Men i løbet af de sidste 2-3 måneder er kapaciteten faldet drastisk.
Den er vel slidt

Mvh, Kim

Fra : Steffan

Dato : 16-07-07 00:21

Den er vel slidt

He, he - ja det er jo et minus ved de høje hastigheder ;)

--
mvh, Steffan
Via http://www.jumlers.com/dk.edb.internet.udbydere.xdsl