Mens jeg venter på FullRate..
Fra : MichaelBS

Dato : 12-07-07 15:01

Har bestilt FullRate efter at Tele2 brændte mig af. Dvs de afmeldte mig tdc
så internetforbindelsen blev lukket men de glemte at give mig en ny
forbindelse og så måtte jeg gå det meste af 2 måneder uden internet uden de
gad gøre noget ved det. Så afmeldte jeg mig Tele2 og tilmeldte mig FullRate
internet samt telefoni.
Jeg har en router til trådløst internet i hjemmet, så jeg har ikke bestilt
Fullrates router. Er der noget man skal være opmærksom på eller kan man bare
umiddelbart tilslutte ens nuværende router på Fullrates modem ligesom man
kunne med TDC's? Eller er der noget med at man også skal tilmelde sig fast
IP (10kr pr md) hold fullrate for at få det til at funke?
Hvad er Jeres erfaring?

mvh Michael

Fra : Mike

Dato : 12-07-07 15:14

Jeg brugte følgende løsning:

1. slå DHCP server fra i din trådløse router via kontrolpanelet.
2. Du sætter den trådløse routers egen faste ip til noget andet end den
zyxel router du fik fra Fullrate, f.eks. kan du sætte den til 192.168.1.2.
3. Du forbinder din trådløse router til din zyxel router ved at lade det
gule kabel sidde som iflg. instruktionerne i zyxel routeren men sætter det i
en af de "almindelige" porte (LAN) i din Wireless router.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-07-07 16:01

MichaelBS skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> TDC's? Eller er der noget med at man også skal tilmelde sig
> fast IP (10kr pr md) hold fullrate for at få det til at funke?

Fullrate har ikke seperat modem - de har har det hele bygget
sammen i routeren, hvor modem'et er indbygget og hvor der også er
porte til telefonerne,

Så du skal hverken bruge skillefilter eller modem - bare routeren
i væggen og tilslut netværk og telefoner til hver sin port.

Men du kan sagtens sætte en ekstra router på efter Fullrates...

Jeg fik i mandags - og det var helt problemfrit - routeren var
kommet en uge tidligere - Tdc afbrød kl 8 om morgenen - da jeg
kom hjem ved 16-tiden tilsluttede jeg Fullrates udstyr - og det
hele kørte uden problemer - og har gjort det siden.....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-07-07 20:41

"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> wrote in

> [...]
> man også skal tilmelde sig fast IP (10kr pr md) hold fullrate for at
> få det til at funke? Hvad er Jeres erfaring?

Det vil virke fint nok med to routere som begge laver NAT - men det er
selvfølgelig ikke det mest effektive setup når der er dobbelt-NAT.

Jeg har ligesom dig min egen router på efter fullrates og vil indtil videre
ikke betale de 10kr ekstra per måned.

Det du får ud af de 10kr/md er at fullrate sætter Zyxel routeren op til kun
at være en bro så der kun laves NAT i din egen router - ligeledes får din
router den "rigtige" WAN IP-adresse. Denne opsætning har den fordel at der
kun laves NAT i din egen router. Da Zyxel 2602HW61 ikke er specielt god til
mange sessions kan det være en fordel enten at købe/leje deres trådløse
Zyxel som kan håndtere mange flere sessions - eller simpelthen betale de
10kr/md for at slippe for at 2602HW61 laver NAT.

Hvis man er den vilde bittorrent downloader så kan det måske godt være en
fordel - men jeg har ikke mærket noget til begrænsningerne ved dobbelt-NAT
endnu. Så start du bare uden at tilkøbe "1 offentlig IP-adresse" - du kan
altid tilkøbe det senere hvis du synes du får brug for det.

/flemming

Fra : MichaelBS

Dato : 13-07-07 10:15

"Flemming Joensson" <flemming@joensson.invalid> skrev i meddelelsen

> Det vil virke fint nok med to routere som begge laver NAT - men det er
> selvfølgelig ikke det mest effektive setup når der er dobbelt-NAT.

Hvad er NAT og hvad er problemet med dobbelt NAT?

> [...]
> endnu. Så start du bare uden at tilkøbe "1 offentlig IP-adresse" - du kan
> altid tilkøbe det senere hvis du synes du får brug for det.

Den vilde bittorent er jeg ikke, men engang imellem er det jo godt at kunne
hente et eller andet.
Hvis man ikke er tilfreds kan man så umiddelbart ændre abonnement ?

Takker for info.

Har I haft nogen problemer med telefoni delen?

mvh Michael

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 13-07-07 12:20

> Hvad er NAT og hvad er problemet med dobbelt NAT?

En meget teknisk engelsk forklaring:
http://computer.howstuffworks.com/nat.htm

Kort fortalt så muliggør NAT at flere lokale maskiner på dit netværk kan
dele den fælles WAN IP adresse i routeren. NAT holder øje med hvilke lokale
maskiner der sender requests til hvilke IP adresser på WAN siden
(intenettet), og når der så kommer svar tilbage forwardes der til den rette
lokale maskine.

I de fleste tilfælde sker det uden ekstra opsætning af NAT, men hvis der
kræves særlig NAT opsætning (oftest til spil servere), så vil dobbelt NAT
besværliggøre opsætningen.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 14-07-07 03:04

> Hvis man ikke er tilfreds kan man så umiddelbart ændre abonnement ?

Ja, det kræver kun et telefonopkald eller en mail til support.

--
Mvh. Jesper

Fra : Flemming Joensson

Dato : 14-07-07 21:27

"MichaelBS" <mbsFJERNDETTE@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> wrote in

> Den vilde bittorent er jeg ikke, men engang imellem er det jo godt at
> kunne hente et eller andet.

Det er mest ved opsætning af servere og port forwards man lige skal være
opmærksom på det hvis man får problemer.

> Hvis man ikke er tilfreds kan man så umiddelbart ændre abonnement ?

Jep - ingen problemer der. Hvis ens linje ikke kan bære den hastighed man
har bestilt og betaler for så ændrer de også linjens hastighed og regulerer
regningerne med bagudvirkende kraft - så de er ret nemme at have med at
gøre hvad det angår.

> Takker for info.
>
> Har I haft nogen problemer med telefoni delen?

Nej, det har virket fra dag 1 her - mindst lige så godt som når det virkede
hos Cybercity - men hos Fullrate slipper man for at skulle betale ekstra
for vis nummer og lignende services og så er abonnementet samtidig
billigere så det er jo ren win-win situation :).

/flemming

Fra : Blip

Dato : 15-07-07 13:47

On 13 Jul., 11:15, "MichaelBS"
<mbsFJERNDE...@michaelbennati.dkOGSÅDETTEFJERNES> wrote:
> Har I haft nogen problemer med telefoni delen?
>
> mvh Michael- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Internetdelen virker generelt godt, selvom jeg ofte oplever et
kraftigt fald i hastigheden i primetime (16-20).
Download falder her ned til 10% af normal hastighed, men den kan
skyldes cross-talk fra andre kobberlinier, det er dog stadigt ret
irriterende.

Hvad angår telefoni-delen, så volder den en del problemer, som
åbenbart ikke sådan liger kan løses - det er i hvert fald fejlmeldt
flere gange, uden det har løst problemerne.
Opkald dør midt i en samtale, opkald kan ikke foretages og opkald kan
ikke modtages - det er med andre ord ikke så stabilt.
Andre gange virker telefonidelen fint, med en god lydkvalitet, men
fejlene opstår dagligt hos os.
(Internet-delen påvirkes forøvrigt ikke når taledelen dør, så måske en
anden VoIP udbyder vil løse problemet)

/Voblip

Fra : Flemming Joensson

Dato : 23-07-07 20:27

Blip <voblip@gmail.com> wrote in

> [...]
> Download falder her ned til 10% af normal hastighed, men den kan
> skyldes cross-talk fra andre kobberlinier, det er dog stadigt ret

Hmm - har i talt med fullrate support om det? Bor i langt fra centralen?
Hvad siger støjmålingen i routeren:
http://192.168.1.1/rpSys.html

Tryk på Diagnostic og vælg Upstream Noise Margin og Downstream Noise Margin
og tag de linjer der slutter på "db".

/flemming

Fra : Blip

Dato : 01-08-07 14:10

On 23 Jul., 20:26, Flemming Joensson <flemm...@joensson.invalid>
wrote:

> [...]
> Hvad siger støjmålingen i routeren:http://192.168.1.1/rpSys.html
>
> Tryk på Diagnostic og vælg Upstream Noise Margin og Downstream Noise Margin

Ja, Fullrate har vi næsten dagligt kontakt med, da telefonien er meget
ustabil.
Det opstår periodisk støj på linien, men hvor det opstår på vej til
centralen, er der ingen der ved og åbenbart ikke til at finde ud af.
Noice på Up/Down er ok j.f. supporten, men til tider stiger støjen
kraftigt og Zyxelen (2602) går derefter død og resetter.

Ombytning af boksen har ikke løst noget, tror dog fejlen er en generel
fejl i Zyxel-boksen, da vi tidligere har haft stabil ADSL hos TDC.
Havde været rart hvis supporten ombyttede til den trådløse router
u.b., så man kunne teste om fejlen ligger i 2602, men det vil Fullrate
ikke høre tale om, med mindre vi vil betale udgifterne - uagtet at
vores løsning idag er hammer ustabil.

Måske man skulle prøve DR/TV2-nyhederne, så sker der gerne en hel
masse :-/

/Voblip