Kræver ADSL2 alle 3 ledere i telefonlednin~
Fra : Preben Q

Dato : 09-07-07 23:02

Jeg skal til at installere ADSL i en gammel lejlighed hvor det første telefonstik har
været flyttet.
Man er i tvivl om den gule leder i telefonledningen er forbundet til det 3.ben i
telefonstikket.
For almindelig telefoni har det ingen betydning .
Gælder det også for ADSL2 ? (det bliver fullrate 2/1 megabits)

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-07-07 23:53

> [...]
> For almindelig telefoni har det ingen betydning .
> Gælder det også for ADSL2 ? (det bliver fullrate 2/1 megabits)

Der skal kun bruges to ledere (de samme to ledere som ville blive brugt
til PSTN/ISDN.)

--
Mvh. Jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-07-07 12:09

Preben Q skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Gælder det også for ADSL2 ? (det bliver fullrate 2/1 megabits)

Jeg har lige fået Fullrate - det kører fint med kun to ledere i
et forlængerkabel mellem vægstik og router.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Mike

Dato : 10-07-07 15:23

Du får kun to ledere fra centralen og ud til dig, så det er ikke nødvendigt
med mere :)

Fra : Preben Q

Dato : 10-07-07 18:42

Nu kan jeg se at hverken ADSL, ISDN eller telefon bruger mere end 2 ledere.
Gud ved hvad den tredie var tænkt til. Noget udstyr fra før anden verdenskrig
måske......

Fra : Jan

Dato : 10-07-07 19:52

Preben Q wrote:
> Nu kan jeg se at hverken ADSL, ISDN eller telefon bruger mere end 2
> ledere. Gud ved hvad den tredie var tænkt til. Noget udstyr fra før
> anden verdenskrig måske......

Den blev brugt til bl.a. "medløbstæller" så sparsommelige og eller meget
snaksagelige sjæle kunne følge med i forbruget, og mener også den blev brugt
til mønttelefoner, ikke dem på gaden, men private mønttelefoner, som bl.a.
mange værtshuse havde.

Mvh
Jan

Fra : basse

Dato : 11-07-07 09:24

"Jan" <Jan.nospam@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> snaksagelige sjæle kunne følge med i forbruget, og mener også den blev
> brugt til mønttelefoner, ikke dem på gaden, men private mønttelefoner, som

Den 3. ledning er til fadølsanlæget så man kan bestille direkte fra
hanen,jeg har også en fjerde,den bruger jeg til pizza-bestilling :) ::
......::..

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-07 18:30

"Jan" <Jan.nospam@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Den blev brugt til bl.a. "medløbstæller"

Hvilken model?
Og hvordan kom signalet fra centralen hen til den lokale installation hvor
3. ledning startede?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : Jan

Dato : 11-07-07 20:39

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Jan"

> Hvilken model?
> Og hvordan kom signalet fra centralen hen til den lokale installation
> hvor 3. ledning startede?

Ja, når du spør på den måde, blir' jeg da i tvivl om det jeg skrev er
rigtigt, det er mange år siden jeg havde med det at gøre...

Mvh
Jan

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-07 21:46

> Ja, når du spør på den måde, blir' jeg da i tvivl om det jeg skrev er
> rigtigt, det er mange år siden jeg havde med det at gøre...

Da jeg arbejdede for TDC foregik det med en ekstra kreds på centralen.. Ikke
noget med en ekstra ledning.

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-07-07 00:45

Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Jan" <Jan.nospam@gmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Da jeg arbejdede for TDC foregik det med en ekstra kreds på centralen.. Ikke
> noget med en ekstra ledning.

http://www.qvotrup.dk/Telefon/ordliste_fagudtryk.htm#3
'Normalt benyttes 2 ledere til en telefonforbindelse. Visse typer
installationer kræver en 3. leder eller jord, f. eks.
"relæ-dobbeltomstilling", medløbstæller eller partstelefoner på
D-centraler (jord). Benævnelsen 3. leder benyttes kun i forbindelse
med PABC'er, der kræver sådan en for at kunne udføre funktioner, f.
eks. valg af bylinie og/eller omstilling fra et lokalapparat til et
andet. En 3. leder er ikke nødvendigvis det samme som en
jordforbindelse, men kan være det.'

PABC: Privat Automatisk Bi Central (tidl. Privat Abonneret Bi Central)

--
Don't waste space

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-07-07 07:34

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> installationer kræver en 3. leder eller jord, f. eks.
> "relæ-dobbeltomstilling", medløbstæller eller partstelefoner på

Relæ-dobbeltomstilling og parts-telefoner er noget fra forrige århundrede.
Medløbstæller bruges stadig, og det kræver ikke en 3. leder længere. Hvis
det tidligere har gjort det har det kun været i den lokale installation.

Fra : Thomas Corell

Dato : 12-07-07 11:47

> [...]
> det tidligere har gjort det har det kun været i den lokale installation.

Tror ret tidligt vi blev enige om at den ikke bruges idag. Snakken i
denne deltråd er om hvad den 3, leder *har* været brugt til. Du ville
hellere stille spørgsmåltegn ved folks bud, end bidrage til en opklaring
af spørgsmålet.

Jeg har ikke oplevet en tdc-teknikker der har forbundet den 3. leder
noget sted, heller ikke imellem nye/yderligere stik. Min erindring
(før jeg søgte lidt efter det), var også at 3. leder blev brugt i
forbindelse med R-tast og intern omstilling.

--
Don't waste space

Fra : Jan

Dato : 12-07-07 09:52

Martin Højriis Kristensen wrote:

> Da jeg arbejdede for TDC foregik det med en ekstra kreds på
> centralen.. Ikke noget med en ekstra ledning.

Da jeg var i TDC hed det K.T.A.S så det er mange år siden, syntes bare der
var noget med medløbstæller og en ekstra tråd, men det er jo mange år
siden...

Mvh.
Jan

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-07-07 18:56

On 10 Jul., 19:41, "Preben Q" <nos...@se.kd> wrote:
> Nu kan jeg se at hverken ADSL, ISDN eller telefon bruger mere end 2 ledere.
> Gud ved hvad den tredie var tænkt til. Noget udstyr fra før anden verdenskrig
> måske......

det kan man vel godt sige.. vil mene den 3. ledning er jordledning, da
mange af de gamle telefonkabler var amerede, så i prensippet er det en
ektra leder, jordleder. Men det har nok aldrig været altid monteret
rundt omkring...