kan man dette med Fullrates router ??
Fra : Jakob

Dato : 03-07-07 15:33

Kan jeg sætte min egen dlink wifi router til den standard router jeg får
fra fullrate og derved spare at købe en wifi router fra dem ?

Venlighilsen

Jakob

Fra : MN

Dato : 03-07-07 15:52

"Jakob" <nono@ni.invalid> skrev i en meddelelse
Kan jeg sætte min egen dlink wifi router til den standard router jeg får
fra fullrate og derved spare at købe en wifi router fra dem ?

Ja, og hvis du vil undgå at bruge Fullrates boks som router, kan du købe en
global IP til kr. 10,- pr. md. og så virker den kun som modem. Så undgår du
dobbelt NAT.

Fra : Jakob

Dato : 03-07-07 15:59

In article <468a627a$0$90265$14726298@news.sunsite.dk>,
duerikke@nospam.nospam says...
> Ja, og hvis du vil undgå at bruge Fullrates boks som router, kan du købe en
> global IP til kr. 10,- pr. md. og så virker den kun som modem. Så undgår du
> dobbelt NAT.

ok hvad er ulempen ved dobbelt NAT ? Er det korrekt forstået at jeg så
får fast IP eller hvad ? Det ved jeg faktisk ikke om jeg er interesseret
i i forhold til at beskytte private oplysninger.

Hygge

Jakob

Fra : MN

Dato : 03-07-07 16:06

> [...]

får fast IP eller hvad ? Det ved jeg faktisk ikke om jeg er interesseret
i i forhold til at beskytte private oplysninger.

Du får fast IP ved begge dele.
Forskellen er at du ved offentlig IP, får IP adr. på invendige side at
Fullrates router/modem og router delen i boksen ikke længere virker.
Har selv offenligt IP og min egen PfSense som router.

Mogens

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-07-07 16:06

Jakob <nono@ni.invalid> writes:

>Kan jeg sætte min egen dlink wifi router til den standard router jeg får
>fra fullrate og derved spare at købe en wifi router fra dem ?

Hvis den har indbygget switch (typisk 4 RJ45-porte på bagsiden), kan
du sætte Fullrate-routeren i en af dem. Så virker din WiFi-router
kun som accessspoint, mens Fullrate-routeren tager sig af routingen.

Det er en ganske optimal løsning - bortset fra at den naturligvis
består af to separate "kasser" med hver deres strømforsyning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jakob

Dato : 03-07-07 16:33

In article <f6doll$ji8$1@news.klen.dk>, klausellegaard@msn.com says...

> Det er en ganske optimal løsning - bortset fra at den naturligvis
> består af to separate "kasser" med hver deres strømforsyning.

Takker klaus

Det lyder da som den løsning jeg skal bruge så.

Hygge

Jakob

Fra : MN

Dato : 03-07-07 16:40

> [...]

> består af to separate "kasser" med hver deres strømforsyning.

Takker klaus

Det lyder da som den løsning jeg skal bruge så.

Husk af Fullrates router kun har et LAN stik.

Mogens

Fra : Sune Storgaard

Dato : 03-07-07 16:43

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvis den har indbygget switch (typisk 4 RJ45-porte på bagsiden), kan
> du sætte Fullrate-routeren i en af dem. Så virker din WiFi-router
> kun som accessspoint, mens Fullrate-routeren tager sig af routingen.

Tror de fleste ville foretrække at gøre det omvendt ?
Jeg ved ikke lige hvad udstyr fullrate kunder får, men hvis der er modem i
routeren SKAL den forrest.
Dernæst så bør man slå dhcp serveren fra i dlink'en, så den ikke fodrer
clienter med en gal ip mm.

> Det er en ganske optimal løsning - bortset fra at den naturligvis
> består af to separate "kasser" med hver deres strømforsyning.

Det ændres der så ikke på uanset hvad man putter i hvad :)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-07-07 17:47

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> writes:

>Tror de fleste ville foretrække at gøre det omvendt ?

Øhm, Fullrates router til PSTN og LAN-siden på WiFi-routeren, der
så reelt agerer access point?

>Jeg ved ikke lige hvad udstyr fullrate kunder får, men hvis der er modem i
>routeren SKAL den forrest.

Eller bagest afhængig af synsvinkel

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-07-07 16:49

Klaus Ellegaard skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Hvis den har indbygget switch (typisk 4 RJ45-porte på
> bagsiden)

Det har den ikke - der er kun en.

Men man kan jo så selv sætte en switch på....

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-07-07 17:48

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> writes:

>Det har den ikke - der er kun en.

Den går så desværre ikke. Pointen var at sætte Fullrate-routeren
på samme side som den indbyggede switch ("LAN-siden"). Hvis
routeren kun har én RJ45-indgang, er den på WAN-siden... og så
vil den stadig agere router, hvilket vi ikke havde lyst til.

Mvh.
   Klaus.

Fra : MN

Dato : 03-07-07 19:08

> Den går så desværre ikke. Pointen var at sætte Fullrate-routeren
> på samme side som den indbyggede switch ("LAN-siden"). Hvis
> routeren kun har én RJ45-indgang, er den på WAN-siden..

Men det er det ikke. 1 RJ-45 på LAN.

..

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-07-07 19:54

"MN" <duerikke@nospam.nospam> writes:

>Men det er det ikke. 1 RJ-45 på LAN.

Så går den nok alligevel

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jakob

Dato : 03-07-07 20:31

> [...]
> routeren kun har én RJ45-indgang, er den på WAN-siden... og så
> vil den stadig agere router, hvilket vi ikke havde lyst til.

Jeg er ved at blive forvirret så jeg spørger lige uddybende. Det er sgi
en linksys jeg har, en wrt54g

kortlink.dk/linksys/3zrm

Er det muligt eller ej at koble den på EFTER Fullrate routeren som og så
bruge den som WIFI acces point og kabelschwitch ?

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-07-07 20:35

Jakob <nono@ni.invalid> writes:

>Er det muligt eller ej at koble den på EFTER Fullrate routeren som og så
>bruge den som WIFI acces point og kabelschwitch ?

Det er muligt. Fullrate-routeren skal blot forbindes til en af
portene 1-4. Altså ikke til den, der hedder "Internet".

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jakob

Dato : 03-07-07 21:22

In article <f6e8cu$b9m$1@news.klen.dk>, klausellegaard@msn.com says...

> Det er muligt. Fullrate-routeren skal blot forbindes til en af
> portene 1-4. Altså ikke til den, der hedder "Internet".

Perfekt, takker.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : ebbe

Dato : 04-07-07 09:48

Jakob wrote:
> In article <f6e8cu$b9m$1@news.klen.dk>, klausellegaard@msn.com says...

> Perfekt, takker.
Du skal ind på linksys'en og 'slukke' for dhcp(automatisk uddeling af
adresser) ellers vil der gå kage (there can only be one - DHCP) - samt evt
sætte en ip.
ebbe

Fra : Jakob

Dato : 04-07-07 12:29

In article <468b5ec3$0$90262$14726298@news.sunsite.dk>,
ebbexxx@xxxamara.dk says...

> Du skal ind på linksys'en og 'slukke' for dhcp(automatisk uddeling af
> adresser) ellers vil der gå kage (there can only be one - DHCP) - samt evt
> sætte en ip.
> ebbe

OK takker

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-07-07 21:27

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote in

> Det er muligt. Fullrate-routeren skal blot forbindes til en af
> portene 1-4. Altså ikke til den, der hedder "Internet".

Nu bliver jeg forvirret. Jeg kører tilfældigvis med Fullrate og en Linksys
WRT54G.

Min opsætning er:

PSTN -> WAN port Zyxel 2602-R61 ,
LAN port Zyxel 2602-R61->Internet port på Linksys WRT54G.

Jeg har sat én port forward op på 2602R61 som forwarder alle porte til
WRT54G og mine maskiner på mit intranet sidder så i switchen på WRT54G.
Dertil kommer så et par trådløse laptops som også kobler på den vej.

Det virker upåklageligt og har kørt sådan hos mig i snart 2½ år. Hvorfor
mener du at 2602R61 LAN stikket skal gå til en af de 4 switch-porte?

/flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-07-07 21:30

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> wrote in

> Det virker upåklageligt og har kørt sådan hos mig i snart 2½ år. Hvorfor
> mener du at 2602R61 LAN stikket skal gå til en af de 4 switch-porte?

Er det fordi du troede han talte om en Linksys Gateway - WAG54G, for så
giver det straks mere mening for mig?

/flemming

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-07-07 21:31

Flemming Joensson <flemming@joensson.invalid> writes:

>Det virker upåklageligt og har kørt sådan hos mig i snart 2½ år. Hvorfor
>mener du at 2602R61 LAN stikket skal gå til en af de 4 switch-porte?

For at undgå dobbelt-NAT. Det virker til det meste, men det er
besværligt at debugge, og nogle protokoller vil ikke virke. Og
så er det ikke "pænt", hvis man er perfektionist

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-07-07 21:58

> For at undgå dobbelt-NAT. Det virker til det meste, men det er
> besværligt at debugge, og nogle protokoller vil ikke virke. Og
> så er det ikke "pænt", hvis man er perfektionist

Hvis man hælder en alternativ firmware som dd-wrt på sit wrt54g, så
er der et flueben der hedder "attach wan port to switch" (eller
lign.), hvorved wanporten bare bliver endnu en switchport og router
funktionaliteten forsvinder. Nifty lille feature

Thomas
--
"Unix is very simple, but it takes a genius to understand the simplicity."
-- Dennis Ritchie