Skærme
Fijala 3554
Min første TFT-skærm
Fra : Jane og Dennis

Dato : 01-08-07 18:14

Jeg skal ud og købe en ny skærm, men er lidt forvirret mht. hvad jeg skal
vælge.

Det skal være en 19" skærm, men jeg kan ikke finde ud af om det skal være
widescreen, hvad er fordele/ulemper ved 4:3 kontra Widescreen?

Skærmen skal ikke bruges til spil eller store grafiske opgaver.

Jeg vil max give 2000 kr. for en skærm, er dette urealistisk? Har set på
nogle skærme fra Hanns-G som ikke koster alverden, nogen der kender disse?

Er der noget man skal være opmærksom på mht. grafikkort, ved ikke hvad det
hedder, men det er nok snart 3-4 år gammelt ?

Håber at her er nogen der kan hjælpe en amatør som mig.

Hilsen
Dennis

P.S. Jeg er lettere farveblind, så det er vigtigere at billedet er skarpt
end at farverne bliver vist 100% korrekt

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 01-08-07 19:18

Jane og Dennis wrote:

> Det skal være en 19" skærm, men jeg kan ikke finde ud af om det skal
> være widescreen, hvad er fordele/ulemper ved 4:3 kontra Widescreen?

Mange tror at de får en større skærm ved at købe en widescreen, men
glemmer at det højden på billedet der har meget at sige. Tft kører i 19"
5:4 Faktisk er en 19" 5:4 større end en 19" 16:10.
19" 5:4 = 1280:1024 =1310720 pixels
19" 16:10 = 1440:900= 1296000 pixles
22" 16:10 = 1680:1050=1764000 pixles
Den store fordel ved widescreen er at man kan have flere programmer åben
afgangen uden at skal se på frimærker.
Har selv en widescreen og vil ikke tilbage til 4:3.

> Skærmen skal ikke bruges til spil eller store grafiske opgaver.
>
> Jeg vil max give 2000 kr. for en skærm, er dette urealistisk?

Næ, men jeg ville kaster et par hundrede eller tre mere i projeket og
købe en 22"

> Har set på nogle skærme fra Hanns-G som ikke koster alverden, nogen der
> kender disse?
Har aldrig hør det navn før.

> Er der noget man skal være opmærksom på mht. grafikkort, ved ikke
> hvad det hedder, men det er nok snart 3-4 år gammelt ?

Her kan du løbe i problemer. Jeg spurgte her i gruppen før jeg kastede
penge i en 22" og fik ikke noget svar. Mit kort kunne ikke slæbe en 22"
men godt en 19" så der måtte et nyt grafikkort til.

mvh
Henning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-08-07 19:38

"Henning Præstegaard" skriver:

> 22" 16:10 = 1680:1050=1764000 pixles

20,1" er samme opløsning. Det vil sige at man vinder kun større billede,
ikke flere pixels.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 01-08-07 22:07

Henning Præstegaard wrote:

> [...]
> glemmer at det højden på billedet der har meget at sige. Tft kører i 19"
> 5:4 Faktisk er en 19" 5:4 større end en 19" 16:10.

Glem ikke:
20" 4:3 = 1600:1200 = 1920000 pixels

> Den store fordel ved widescreen er at man kan have flere programmer åben
> afgangen uden at skal se på frimærker.
> Har selv en widescreen og vil ikke tilbage til 4:3.

Jeg har en 20" 4:3 og vil ikke over på en lav-højde... Ups, bred-format

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-07 05:33

Jesper Hartoft skriver:

> Glem ikke:
> 20" 4:3 = 1600:1200 = 1920000 pixels

Dejligt stort billedareal. Men skide svært at finde til de 2kkr som den
oprindelige spørger havde som "smertegrænse".

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-08-07 08:52

Jesper Hartoft wrote:

> Jeg har en 20" 4:3 og vil ikke over på en lav-højde... Ups,
> bred-format

Enig.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Hans

Dato : 02-08-07 10:30

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Enig.

Ja. Det er sjovt, som folk får mere plads i bredden, fordi de kapper lidt af
højden.

Fra : Esben

Dato : 02-08-07 16:55

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i en meddelelse

> Ja. Det er sjovt, som folk får mere plads i bredden, fordi de kapper lidt
> af højden.

Hvorfor ikke? Wide-alternativet til en 20" 4:3 er en 23" eller 24" - ikke en
20". At sammenligne en 20" 4:3 med en 20" 16:10 er som at sammenligne pærer
og bananer.

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 02-08-07 21:23

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> [...]
> en 20". At sammenligne en 20" 4:3 med en 20" 16:10 er som at sammenligne

Ja, det har du da ret i. Men der er ikke mange, der har gennemskuet, at det
hænger sammen på den måde.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-08-07 22:09

Hans wrote:

> Ja, det har du da ret i. Men der er ikke mange, der har gennemskuet,
> at det hænger sammen på den måde.

Aha. Du er altså kommet ind i debatten senere og har ikke læst mit
indlæg?

mvh
Henning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-08-07 22:08

Hans skriver:

> Ja. Det er sjovt, som folk får mere plads i bredden, fordi de kapper lidt af
> højden.

Sjovt, jeg skiftede fra en 17" CRT til 20,1" TFT. Jeg kappede intet i
højden, men fik 1½ skærmbredde

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 03-08-07 21:24

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Hans skriver:
>
> Sjovt, jeg skiftede fra en 17" CRT til 20,1" TFT. Jeg kappede intet i
> højden, men fik 1½ skærmbredde

Nu gik sammenligningen på 20-21" i hhv. 4:3 og 16:9/10 format.
Du vil jo altid få mere plads når du får en større skærm, at en ikke-lav
skærm vil give dig flere punkter, er en anden sag.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-08-07 23:31

Jesper Hartoft skriver:

> Du vil jo altid få mere plads når du får en større skærm

Nix. 20,1" til 22" er oftest samme opløsning (1680x1050).

Ergo 22" er for svagtseende....

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 04-08-07 05:25

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Jesper Hartoft skriver:
>
> Nix. 20,1" til 22" er oftest samme opløsning (1680x1050).

Ja-ja, men du skrev selv at du gik fra 17-20, ikke

> Ergo 22" er for svagtseende....

Det mener jeg også man kan sige om 19", jeg synes bedre om 17" med den
opløsning. Men der er forskel på smag og behag.

Fra : John

Dato : 01-08-07 20:40

Jane og Dennis skrev:
> [...]
>
> Det skal være en 19" skærm, men jeg kan ikke finde ud af om det skal være
> widescreen, hvad er fordele/ulemper ved 4:3 kontra Widescreen?

Hvis det ikke må være større end en 19" ville jeg købe en 4:3.
En 19" er efter min mening for lille til fx at have to programmer åbnet
ved siden af hinanden. Skulle jeg vælge wide fx med det formål at have
to programmer kørende ved siden af hinanden ville jeg ikke købe mindre
end 22".

For 2.000 kr. kan du få en fornuftig 22" wide, fx den her:

> Skærmen skal ikke bruges til spil eller store grafiske opgaver.
>
> Jeg vil max give 2000 kr. for en skærm, er dette urealistisk? Har set på
> nogle skærme fra Hanns-G som ikke koster alverden, nogen der kender disse?

Skulle jeg vælge en 19" i prisklassen 2.000 kr. blev det enten:

eller:

eller:

John

Fra : Jane og Dennis

Dato : 03-08-07 09:48

Tak for de mange fine indlæg og forklaringer, rart at komme ind i en gruppe
som også gider svare amatører

Jeg er kommet så langt at jeg kan se at jeg skal have en alm. 19" skærm, jeg
kan godt se det fede i en stor widescreen skærm, men det er vist lidt
overdrevet til mit behov.

Er her mon nogen der kan hjælpe mig hvilke mærker man skal vælge, og hvilke
man skal holde sig langt væk fra?

Hilsen
Dennis

Fra : Flemming Joensson

Dato : 03-08-07 12:35

"Jane og Dennis" <janeogdennis@clausen.mail.dk> wrote in

> Jeg er kommet så langt at jeg kan se at jeg skal have en alm. 19"
> skærm, jeg kan godt se det fede i en stor widescreen skærm, men det er
> vist lidt overdrevet til mit behov.

En fordel ved widescreen der ikke rigtig er nogen der har været inde på er
at de på nuværende tidspunkt produceres i hobetal - det betyder at priserne
på en 19" wide faktisk er lavere end en 19" 4:3. Og det er ikke fordi jeg
personligt synes wide er fedest. Jeg har haft en 20.1" 4:3 i et par år som
jeg solgte da jeg fik laptop med widescreen - og jeg savner den stadig

> Er her mon nogen der kan hjælpe mig hvilke mærker man skal vælge, og
> hvilke man skal holde sig langt væk fra?

Alle de kendte mærker har både gode og knap så gode skærme - så du er
næsten nødt til at snævre udvalget lidt ind og skrive hvilken model skærm
du mere præcist har i kikkerten.

Eizo, LaCie, Sony, Apple, NEC, Viewsonic, Dell, HP, LG, Philips og Samsung
er nok nogle af de mere velrenomerede blandt fladskærmsproducenterne - men
derfor kan de stadig godt have "discount" modeller som ikke er specielt
gode.

Og tilsvarende kan der sagtens være gode skærme fra f.eks. Iiyama, Fujitsu-
Siemens, BenQ og Acer - eller en helt femte producent selvom producenten
ikke var med i min mærkevare liste.

Mit forslag er at du vælger 3-5 skærme inden for din prisramme som du synes
ser pæne ud så kan vi komme med en relativ målrettet kritik.

Min personlige favorit inden for 19" 4:3 skærme er en Viewsonic VP930 -
men den er en plovmand over din prisramme.

Mit bedste umiddelbare bud er nok en Samsung 960BF - men den koster også
lidt over de 2000: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=167753

Venlig hilsen
Flemming

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-08-07 21:54

Jane og Dennis wrote:

> [...]
>
> Er her mon nogen der kan hjælpe mig hvilke mærker man skal vælge, og
> hvilke man skal holde sig langt væk fra?

Hvad skal du bruge skærmen til?

Jeg kan i øvrigt anbefale at læse lidt på http://www.flatpanels.dk/