Skærme
Fijala 3554
L226WTQ - 24 bit?
Fra : solaris

Dato : 18-07-07 17:42

Hej,

Jeg har netop fået min første fladskærm, en LG L226WTQ og er nu kommet i
tvivl om billedkvaliteten er i orden. Der står i specifikationen at den
har 24 bit farvedybde, men jeg har nu set nogle steder på nettet hvor
det nævnes at den kun har 6 bit per rgb kanal. Er der nogle der kan
opklare hvad der er fakta i denne sag?

Jeg synes også at kunne spotte banding artefakter i spil og specielt
film, men det er muligvis fordi at L226WTQ har et bedre billede som gør
dem mere synlige i forhold til min gamle 19" CRT skærm (Sony Multiview
G400)plus det at filmen nu rent faktisk vises på en større billedflade,
så komprimering bliver mere synligt. Men det kunne jo også skyldes at
der kun er 6 bit?

Det virker også som om, at der er bedre kontrast i forbindelse med tekst
og surfing i forhold til film, som er en smule gråligt.

Derudover er der i top og bund af skærmen nogle lidt lysere områder, som
er mest synlige på mørke baggrunde - det er muligvis det jeg har set
omtalt som backlight bleeding. Er det noget man skal acceptere ved en
skærm i denne prisklasse, eller er det en fejl ved produktet?

Fra : J

Dato : 18-07-07 18:27

On Wed, 18 Jul 2007 18:42:01 +0200, solaris <solaris@hushmail.com>
wrote:

> [...]
>omtalt som backlight bleeding. Er det noget man skal acceptere ved en
>skærm i denne prisklasse, eller er det en fejl ved produktet?

Det er en TN skærm:
http://www.prad.de/guide/screen3693.html

Det er alle 22" TFT skærme, mig bekendt. For at få noget andet med
s-pva, skal man op i 24". De kan også fås full-HD med 1920x1200 der er
noget mere end 1680x1050, der jo jo sådan set bare er en wide 19"
skærm.

16 Mill. farver fremkommer som 256 x 256 x 256, altså 8 bit i hver
farve. Men jeg mener, at TN skærme bruger 2 scans på det, og altså
kører farverne interlaced.

mvh

John