Skærme
Fijala 3554
BENQ 241W Hyler
Fra : Jeppe

Dato : 18-07-07 09:08

Hej gruppe,

Så ankom min BENQ skærm. Jeg troede lige et kort øjeblik at nu var jeg
endelig færdig med skærmbytte-ræset (24" skærm nr 4). Men ak, så opdager
jeg at der kommer en hyletone fra skærmen - en forholdsvis lavfrekvent
lyd, der mest af alt lyder som en lille blæser. Der sidder da vel ikke
en blæser i den hva?
Lyden er der kun når skærmen er i standard mode, og det virker noget
videre mystisk.

Jeg må formode at jeg blot har været uheldig at få et defekt eksemplar?

/Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 09:38

On Wed, 18 Jul 2007 10:07:40 +0200, Jeppe <user@example.net> wrote:

> [...]
>videre mystisk.
>
>Jeg må formode at jeg blot har været uheldig at få et defekt eksemplar?

Det vil jeg næsten tro - jeg har i hvertfald ingen hyletoner fra min
BenQ. Har du prøvet at ændre indstillingerne for "standard mode"?

/Dennis

Fra : Jeppe

Dato : 18-07-07 10:09

> Det vil jeg næsten tro - jeg har i hvertfald ingen hyletoner fra min
> BenQ. Har du prøvet at ændre indstillingerne for "standard mode"?

"Hyletone" er nok heller ikke det rigtige ord. Jeg snakkede lige med
BENQ's support, og jeg fik bekræftet, at der sidder en blæser i skærmen,
og det er formentlig den jeg kan høre.
Jeg har skærmen til at stå lige foran en væg, så lyden bliver
reflekteret direkte ud til mig foran skærmen. Jeg synes det lyder ret
træls, og det ender nok med at jeg må se mig om efter en anden skærm
uden blæser. :(

Nogen der ved om der sidder en blæser en Samsungs 24" ?

/Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 10:15

Jeppe wrote:

> [...]
> uden blæser. :(
>
> Nogen der ved om der sidder en blæser en Samsungs 24" ?

ingen blæser i 244T og heller ingen andre sjove lyde selvom den står
lige op ad en væg.

Fra : Jeppe

Dato : 18-07-07 10:39

> ingen blæser i 244T og heller ingen andre sjove lyde selvom den står
> lige op ad en væg.

Tak for info Claus.

Jeg kan se at jeg kommer til at slippe ca. 1200,- ekstra i forhold til
BENQ skærmen, men hvis jeg kan komme af med blæserlyden, så spenderer
jeg gerne de penge.
Jeg håber at samsungs skærm er lige så gedigen som den her BENQ, for det
er ellers godt kram i forhold til DELL'en. En skam at de lige skulle
smide den blæser i, når nu både DELL og Samsung har kunnet klare sig uden.

/Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 13:54

Jeppe wrote:

> [...]
> er ellers godt kram i forhold til DELL'en. En skam at de lige skulle
> smide den blæser i, når nu både DELL og Samsung har kunnet klare sig uden.

Jeg har intet at udsætte på 244T hvad kvalitet angår, det eneste jeg
synes de har bommet på er placeringen af upstream USB porten. ellers er
det en helt igennem fin monitor.
mine referencer er DELL, Eizo, HP, ViewSonic og Acer.

Lad gerne høre tilbage hvad du synes om Samsung'en

Fra : Jeppe

Dato : 18-07-07 14:21

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Jeg har intet at udsætte på 244T hvad kvalitet angår, det eneste jeg
> synes de har bommet på er placeringen af upstream USB porten.

Ja, det er totalt tåbeligt, og man kan virkelig undre sig over hvordan
den løsning er sluppet igennem nåleøjet. :)
Men som andre skriver, så må man bare affinde sig med, at man nok ikke
kommer til at bruge skærmen som USB-hub.

> ellers er det en helt igennem fin monitor.
> mine referencer er DELL, Eizo, HP, ViewSonic og Acer.
> Lad gerne høre tilbage hvad du synes om Samsung'en

Yes, jeg smider en post. Nu har jeg efterhånden også et par skærme med
samme panel at sammenligne med. Foreløbig er BENQ klart vinder, når det
kommer til billedkvalitet. Jeg forventer dog at Samsung kan matche BENQ
eftersom S-PVA panelet trodsalt er fremstillet af Samsung.

/Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 08:17

On Wed, 18 Jul 2007 11:09:18 +0200, Jeppe <user@example.net> wrote:
> [...]
>uden blæser. :(
>
>Nogen der ved om der sidder en blæser en Samsungs 24" ?

Hm.. der er altså ikke nogen blæserstøj her. Hvis det var et generelt
problem, ville jeg nu også tro at det var nævnt i nogle af alle de
tests der er lavet af skærmen. Jeg tror at du har været uheldig (igen)
men er da spændt på at høre din dom over Samsung skærmen.

/Dennis

Fra : Jeppe

Dato : 19-07-07 10:04

Dennis wrote:

> Hm.. der er altså ikke nogen blæserstøj her. Hvis det var et generelt
> problem, ville jeg nu også tro at det var nævnt i nogle af alle de
> tests der er lavet af skærmen.

Det undrer mig også at det ikke er nævnt i anmeldelserne. Men det
undrede mig også meget, at stort set ingen nævnte i hvor svær end grad
DELL 2407WFP lider af overdrive trailing. Tilgengæld er der mange ejere
af DELL skærmen, der har brokket sig i div. fora.
For BENQ skærmens vedkommende kan jeg ikke rigtig finde user feedback.

Men siden du slet ikke har nogen blæserlyd, så kunne en forklaring være
at det er en "anordning" BENQ har lavet i de aller nyeste revisioner.
Blæseren lyder ikke decideret anstrengt. Den lyder nogenlunde som en
standart 60-80mm blæser plejer at lyde, men når den sidder i ørehøjde og
man ellers har en støjsvag computer, så er det hørbart og generende.

Hvis jeg kunne være sikker på at jeg ville kunne få den ombyttet til et
eksemplar, der var absolut lydløs, så ville jeg gøre det uden tøven -
for skærmen opfylder til fulde mine krav til en god 24" skærm. Men når
BENQ i telefonen bekræfter at der sidder en blæser i skærmen, og at det
er meningen at den skal køre ved normal drift, så er jeg ret nervøs for
at jeg får byttet mig til det samme.

> Jeg tror at du har været uheldig (igen)

Muligvis, og jeg er ved at være mør ;)

> men er da spændt på at høre din dom over Samsung skærmen.

Jep, hvis blot den er BENQ - lyd, så skal I ikke høre mere hyleri fra mig :)

/Jeppe

Fra : Jeppe

Dato : 19-07-07 10:24

Dennis wrote:

> Hm.. der er altså ikke nogen blæserstøj her.

I øvrigt er det ret mystisk at blæseren kun kører, nå skærmen er i
standard picture mode. I alle de andre modes (film, photo, osv.) slukkes
blæseren. Disse modes egner sig dog desværre ikke til desktop arbejde.
BENQ's support kunne ikke fortælle mig hvorfor det forholder sig sådan. :/

/Jeppe