Skærme
Fijala 3554
Overdrive Trailing
Fra : Jeppe

Dato : 12-07-07 13:28

Hej Gruppe,

Efter en del søgen rundt på nettet, har jeg fundet ud af at det color
trialing/ghosting fænomen, jeg oplever på DELL 2407WPF, er en sideeffekt
af "overdrive" teknologien. Fænomenent hedder "overdrive trailing", og
opleves mere markant på nogle skærme end andre.

Eftersom det ikke er alle der bider lige meget mærke i fænomenet, er det
også langt fra alle der nævner det, når de anmelder eller skriver om
erfaringer med skærmene.

Hvis nogen her i gruppen har en 24" widescreen LCD skærm med S-PVA panel
(Samsung, DELL, NEC, BENQ, whatever) er jeg meget interesseret i at
høre hvor slemt problemet er på andre skærme.
Man kan f.eks teste det ved at gå ind på
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark.htm og scrolle op og ned på siden
(helst glidende ved at benytte scrollbaren). Hvis skærmen lider af
overdrivetrailing vil man ovre i højre side under "nyheder" kunne se at
der trækkes grønne og lilla spor efter blokkene. Man vil også kunne se
at "læs op" knappen trækker lilla spor efter sig.

På DELL skærmen kan man mere eller mindre justere sig ud af problemet,
ved at stille på farve værdierne. Problemet er blot at man ender op med
enten en kedelig hvid farve, eller en sort der er blevet grålig +
banding issues. Oven i det begynder skærmen af underlige årsager at
vibrere billedet en smule, når den grøne eller den røde værdie sænkes.

Fikst, hva ;)

/Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 14:47

On Thu, 12 Jul 2007 14:28:07 +0200, Jeppe <user@example.net> wrote:

> [...]
>der trækkes grønne og lilla spor efter blokkene. Man vil også kunne se
>at "læs op" knappen trækker lilla spor efter sig.

Jeg har en 24" skærm med S-PVA panel ( (BenQ FP241W) og jeg kan ikke
se nogle spor når der scrolles på den pågældende side.

/Dennis

Fra : Jeppe

Dato : 12-07-07 15:13

> Jeg har en 24" skærm med S-PVA panel ( (BenQ FP241W) og jeg kan ikke
> se nogle spor når der scrolles på den pågældende side.

Tak for dit svar Dennis.
Det kunne tyde på at DELL FP2407WPF er væsentlig hårdede ramt af
problemet end hvad der er normalt.

/Jeppe

Fra : Jeppe

Dato : 12-07-07 17:14

> Jeg har en 24" skærm med S-PVA panel ( (BenQ FP241W) og jeg kan ikke
> se nogle spor når der scrolles på den pågældende side.

Hej igen,

Dit svar fik mig til at prøve at kigge lidt nærmere på den BenQ monitor.
Jeg ved ikke hvorfor jeg tidligere fuldstændig har overset den (måske
lyder BenQ bare ikke af så meget ;), men efter at have læst en masse
tests af den, må jeg sige at den ser lovende ud.

Jeg hæfter mig især ved den proklamerede supreme billedkvalitet, ingen
banding og ghosting issues, de mange indgange (her i blandt HDMI), den
eftersigende gode "build quality" og ikke mindst energonomien og
designet. Den er flot i den helt sorte udgave.

Alt i alt kunne det godt se ud som om at den overhaler DELL'en på mange
punkter, så jeg har taget chancen og bestilt et stk. BenQ FP241W. Jeg er
meget spændt på at se den i aktion.

Tak

Mvh. Jeppe

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 20:19

On Thu, 12 Jul 2007 18:13:40 +0200, Jeppe <user@example.net> wrote:

> [...]
>
>Alt i alt kunne det godt se ud som om at den overhaler DELL'en på mange
>punkter, så jeg har taget chancen og bestilt et stk. BenQ FP241W. Jeg er

Det tror jeg ikke at du fortryder. Jeg er i hvertfald rigtig glad for
min, som ubetinget er den bedste skærm jeg har arbejdet ved.(Jobber
til daglig med IT) Købte den selv pga. indgangene og de gode tests.

God fornøjelse med den!

/Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 22:08

Jeppe wrote:

> [...]
>
> Alt i alt kunne det godt se ud som om at den overhaler DELL'en på mange
> punkter, så jeg har taget chancen og bestilt et stk. BenQ FP241W. Jeg er

Tror ikke du skal være bange BenQ er en sidegren af Acer :)

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-07 15:48

Jeppe wrote:

> [...]
> der trækkes grønne og lilla spor efter blokkene. Man vil også kunne se
> at "læs op" knappen trækker lilla spor efter sig.

Samsung 244T her, ingen trailing overhovedet. heller ikke på min ældre
Dell 2001FP

Fra : Esben

Dato : 12-07-07 18:56

"Jeppe" <user@example.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> der trækkes grønne og lilla spor efter blokkene. Man vil også kunne se at
> "læs op" knappen trækker lilla spor efter sig.

Jeg kan ikke se fænomenet på HP lp2465.

--
Esben