Skærme
Fijala 3554
24" skræm - det svære valg
Fra : Docone

Dato : 08-07-07 12:00

Jeg skal have mig en ny skærm som jeg skal bruge til billederedigering og
grafisk arbejde, men kun til fritidsbrug.

Jeg har et budget som rækker til et valg mellem disse monitore:

Dell 2407WFP
BenQ FP241W
HP LP2465
LG L245WP-BN

Jeg kan ikke lige se hvilken pane der sidder i en ViewSonic VX2435wm men
hvis det ikke er et TA er den også med.

Prisen på alle er omkring 5600,- og må ikke kommer højere op men hvad skal
jeg vælge.

Dell får gode test men koster 750 kr at returner hvis der er noget galt.
BenQ kender jeg ikke meget til men det er den billige model.
HP får gode test i tyskland
LG kender jeg ikke meget til

Det er det samme panel der sidder i dem alle.

Jesper

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 08-07-07 14:24

"Docone" <docone@REMOVEvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> HP får gode test i tyskland
> LG kender jeg ikke meget til
>
> Det er det samme panel der sidder i dem alle.

Hvis du vil bruge skærmen til billedredigering hvorfor så vælge et
widescreenpanel og ikke et standard der har et større antal pixels at
gøre godt med.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Esben

Dato : 08-07-07 15:04

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil bruge skærmen til billedredigering hvorfor så vælge et
> widescreenpanel og ikke et standard der har et større antal pixels at gøre
> godt med.

1920x1200 vil til hver en tid være federe at photoshoppe i end 1600x1200.
Desuden er der vel ingen standard paneler til menneskepenge med mere end
1920x1200.

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 08-07-07 15:15

"Esben" <esbenSENDSPAMHERE@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desuden er der vel ingen standard paneler til menneskepenge med mere end

Hvad med 1600*1200 x 2...

Fra : Esben

Dato : 08-07-07 16:57

"Hans" <hans@susaa.xx> skrev i en meddelelse

> Hvad med 1600*1200 x 2...

Jeg ville stadig foretrække en 1920x1200.

--
Esben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 17:17

Esben skriver:

> Jeg ville stadig foretrække en 1920x1200.

Jeg må tilstå at jeg er dybt uenig. Har man først prøvet at arbejde med
to skærme, er det eddermanme vanedannende. Her kan en WS skærm altså
ikke hamle op med det at have 2 skærme....

Har man ike plads til 2 skærme er WS skærm en nødløsning (som jeg også
selv har måttet ty til).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Esben

Dato : 08-07-07 17:42

> Jeg må tilstå at jeg er dybt uenig. Har man først prøvet at arbejde med
> to skærme, er det eddermanme vanedannende. Her kan en WS skærm altså
> ikke hamle op med det at have 2 skærme....

Jeg forstår godt hvad du mener - på mit arbejde ville jeg heller ikke
undvære en dual løsning, men herhjemme er en enkelt større skærm langt mere
oplagt. I bund og grund er det et spørgsmål om behov og personlige
præferencer.

--
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-07 17:57

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> ikke hamle op med det at have 2 skærme....
>
> Har man ike plads til 2 skærme er WS skærm en nødløsning (som jeg også

Jeg har selv 24" og 20" i et dual setup (Samsung 244T og en Dell 2001FP)
og jeg vil sige at det godt kan blive for meget af det gode. man skal
have et behørigt dybt skrivebord for ikke at få ondt i nakken af at
dreje hovedet frem og tilbage... dette gør sig specielt gældende når
paletterne i PS skal overskues. jeg kan sagtens følge ham i hvorfor han
måske ville foretrække en enkelt stor monitor frem for 2 mindre (på
trods af den noget større pixel real estate)

Mvh.
Claus

Fra : Rune Zedeler

Dato : 09-07-07 18:38

Hans skrev:

> Hvad med 1600*1200 x 2...

Hvis man redigerer billeder i 3:2 eller 16:9 så er 4:3 altså ikke rart
at arbejde på.
Selv har jeg en BenQ FP241WZ 1920x1200 og en samsung syncmaster 203b
1050x1400 (ja, jeg har samsungen stående på højkant). Denne kombination
er jeg superglad for.

Men den primære force ved BenQ'en er dens Perfect Motion, der giver
meget CRT-agtige bevægelser - og som man kan være ret ligeglad med hvis
man kun skal bruge den til billedredigering - så jeg vil ikke specielt
anbefale den til Jesper.

-Rune

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-07-07 15:30

Paul Østerby Sørensen wrote:

> Hvis du vil bruge skærmen til billedredigering hvorfor så vælge et
> widescreenpanel og ikke et standard der har et større antal pixels at
> gøre godt med.

Ja, det fatter jeg heller ikke. Widescreen er noget opreklameret bras,
det kan kun bruges til at se film på.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 17:20

Erik Olsen DK skriver:

> Ja, det fatter jeg heller ikke. Widescreen er noget opreklameret bras,
> det kan kun bruges til at se film på.

Indtil man har en WS skærm inde på skrivebordet.......

Er for nyligt gået fra 4:3 til 16:10 og har fået "½ skrivebord"
forærende. Jeg arbejder stadigvæk i 4:3 med
billederedigeringsprogrammet, webskriveren osv, men har nu plads til 1½
program ved siden af hinanden - det er dejligt, men et kompromis, fordi
jeg ikke har plads til 2 stk 4:3 skærme ved siden af hinanden på
skrivebordet.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-07-07 17:22

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Erik Olsen DK skriver:

> Indtil man har en WS skærm inde på skrivebordet.......

Har prøvet, det var ikke noget for mig.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 08-07-07 18:37

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Har prøvet, det var ikke noget for mig.
>
> --
> Venlig hilsen
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/

Jeg har en 20" Dell standard på den stationære og på den bærbare er der
en 17" wide skærm og jeg må sige at det er to helt forskellige
oplevelser at lave noget på disse to skærme. Hvis jeg skal lave noget i
Publisher så skal det helt klart foregå på Dell'en ellers er det en
belastning, hvorimod et regneark fungerer perfekt på 17"'eren hvorimod
word er total til grin på en Wideskærm som den 17" der er på den
bærbare.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-07-07 19:01

> [...]
> belastning, hvorimod et regneark fungerer perfekt på 17"'eren hvorimod
> word er total til grin på en Wideskærm som den 17" der er på den

Jeg har nu en Dell 2007FP hjemme og en Philips 200P på arbejdet. De
fungerer godt til billedbehandling, cad, regneark og tekstbehandling.

I nogle tilfælde kunne jeg godt bruge en ekstra skærm på arbejdet fordi
jeg der har Outlook og dokumentstyringsprogrammet Mdoc kørende hele
tiden, men det går nu meget godt med de 1600x1200 pixels.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-07 17:26

On Sun, 8 Jul 2007 12:59:54 +0200, "Docone"
<docone@REMOVEvip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>
>Dell får gode test men koster 750 kr at returner hvis der er noget galt.
>BenQ kender jeg ikke meget til men det er den billige model.

Jeg har BenQ skærmen. Købte den udelukkende pga. de gode test den har
fået mange steder og har bestemt ikke fortrudt købet.
Her er et lille udpluk. Søg på google og du vil kunne finde mange
flere.

http://reviews.cnet.co.uk/monitors/0,39030120,49285404,00.htm
http://www.trustedreviews.com/displays/review/2006/09/13/BenQ-FP241W-24in-Widescreen-Monitor/p1
http://www.pcpro.co.uk/labs/104797/benq-fp241w.html
http://www.bit-tech.net/hardware/2006/11/07/Benq_FP241W/1
http://www.pcauthority.com.au/review.aspx?CIaRID=4842
http://www.goodgearguide.com.au/index.php/taxid;1549691195;pid;2413;pt;1

/Dennis

Fra : Docone

Dato : 08-07-07 19:37

Lige for at få tråde på ret køl igen.

Efter som jeg kun har angivet 24" WS skærme er
det fordi det er det jeg vil have og ikke 2 stk. 4:3 skærme.

Er der stor forskel på selve billedet når nu det er samme panel der sidder i
alle skærmen (undtaget Dell som hvis skifter mellem 2 forskellige)?

Jesper

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 08-07-07 20:31

Docone wrote:

> Lige for at få tråde på ret køl igen.
>
> Efter som jeg kun har angivet 24" WS skærme er
> det fordi det er det jeg vil have og ikke 2 stk. 4:3 skærme.

Velkommen til usenet.

Tråde har deres eget liv, der er ingen som ejer dem.

Fra : Frank Andersen

Dato : 10-07-07 15:59

On Sun, 8 Jul 2007 20:36:42 +0200, "Docone"
> [...]

>Er der stor forskel på selve billedet når nu det er samme panel der sidder i
>alle skærmen (undtaget Dell som hvis skifter mellem 2 forskellige)?

1920x1200 er jo widescreen. Jeg tror ikke, der findes 24", der ikke er
widescreen. Jeg kan anbefale HP'en. Den er superlækker. Den er brugt i
et projekt, og jeg ville gerne have sådan en stående på mit skrivebord..
Der er brugt et Samsung panel (ifølge flatpanels.dk).

/Frank

--

Erstat 'DOT' med '.'
Replace 'DOT' with '.'

Fra : Esben

Dato : 10-07-07 22:56

"Frank Andersen" <newsguy@ab-bolignetDOTdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> et projekt, og jeg ville gerne have sådan en stående på mit skrivebord..
> Der er brugt et Samsung panel (ifølge flatpanels.dk).

Men det er vist også den ældste skærm af dem der er nævnt - måske er der
features på de andre, som kan være rare at have (fx HDMI indgang)? Ikke at
HP skærmen ikke er fed, jeg har den selv :)

--
Esben

Fra : Jeppe

Dato : 11-07-07 14:24

Docone wrote:
> [...]
> og grafisk arbejde, men kun til fritidsbrug.
>
> Jeg har et budget som rækker til et valg mellem disse monitore:

Hej Jesper,

Jeg har PT. en DELL 2407WFP stående på skrivebordet, men den ryger
tilbage til DELL på mandag.

Jeg har tidligere i en anden tråd beskrevet (og vist billeder af)
hvordan skærmen har tendens til at lave meget lange lilla og grønne
farveslør efter især grålige objekter i bevægelse. Det ses meget ofte og
tydeligt, når man browser websider eller flytter rundt på
explorer/program-vinduer.

Dette er den 3. skærm jeg sidder og med, og samtlige eksemplarer havde
fejlen.
Der er nogen forvirring omkring hvorvidt problemet er en naturlig glitch
i skærmen, eller om der vitterlig er produceret et stort antal
eksemplarer med en utilsigtet fejl.

Jeg har blot at holde mig til, at flere af dem der har rapporeret fejlen
i div. fora også har rapporteret, at de har været heldige at få ombyttet
til et eksemplar, som ikke har problemet.
Det skulle så ikke lykkes for mig, end ikke efter 3 forsøg.

Jeg vil umiddelbart fraråde at købe denne model indtil DELL får styr på
situationen og er istand til at give et fornuftigt svar.

Mvh. Jeppe