Skærme
Fijala 3554
Problem med driver til Acer AL511
Fra : Kaare Holst

Dato : 07-07-07 11:51

Jeg kan ikke installere den rigtige driver til min Acer AL511 skærm.
Resultatet er et uklart skærmbillede. Enhedshåndteringen i XP bekræfter, at
enheden ikke er korrekt installeret. Alligevel kan installationsguiden i XP
ikke se driveren, når jeg lægger den på floppy- eller harddisk.

Jeg havde samme problem ved en installation for et par år siden. Dengang
fandt jeg en løsning på nettet. Den omfattede nogle fiksfakserier, som jeg
siden har glemt. Nu kan jeg trods ihærdige anstrengelser ikke google mig
frem til løsningen.

Kan nogen hjælpe?

På forhånd tak.

Kaare

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-07-07 12:42

"Kaare Holst" <kaare.holst@mail1.stofanet.dk> skrev :

>Jeg kan ikke installere den rigtige driver til min Acer AL511 skærm.

Der skal ikke bruges nogen driver.

>Resultatet er et uklart skærmbillede. Enhedshåndteringen i XP bekræfter, at
>enheden ikke er korrekt installeret. Alligevel kan installationsguiden i XP
>ikke se driveren, når jeg lægger den på floppy- eller harddisk.

Lyder mere, som at du har valgt en forkert opløsning.

En flad skal køre i den opløsning, som den er lavet til, dvs.
1024*768 i dette tifælde.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Kaare Holst

Dato : 07-07-07 14:03

Hej Kerim

Du tager fejl.

Driveren kan downloades fra flere steder til netop denne skærm. Uden
driveren installeret kan jeg kun køre med 600*800 opløsning, og billedet er
som nævnt uklart. Ved min forrige installation kunne jeg uden problemer
sætte skærmen op til 1024*768 og havde som nævnt en nu bortkommet
installationsvejledning til skærmdriveren.

Jeg håber stadig på et kvalificeret bud på en løsning på problemet.

Hilsen

Kaare

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-07-07 14:22

> [...]

>Driveren kan downloades fra flere steder til netop denne skærm. Uden
>driveren installeret kan jeg kun køre med 600*800 opløsning, og billedet er

Er det ikke en grafikkortdriver? det er denne, der er afgørende.
--
Kerim

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-07-07 16:28

On Sat, 07 Jul 2007 15:22:01 +0200, Kerim Ellentoft
<kerim@mail.tele.invalid> wrote:

>Er det ikke en grafikkortdriver? det er denne, der er afgørende.

Jeg vil ikke gøre mig klog, men på min skal jeg installere
grafikdriver, før jeg kan installere skærmdriver.
Ellers vil den slet ikke kendes ved skærmdriveren
mvh Ebbe

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-07-07 17:40

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev :

>Ellers vil den slet ikke kendes ved skærmdriveren

Hvilken skærmdriver?

Skærme bruger ikke andre drivere end det, der er med i Windows.

Hvis man kan hente noget til en skærm, så er det kun en form for
info, som gør at man i Windows kan se navnet på skærmen i stedet
for at der står Plug- and Play-skærm

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-07-07 17:55

On Sat, 07 Jul 2007 18:40:18 +0200, Kerim Ellentoft
<kerim@mail.tele.invalid> wrote:

>Hvilken skærmdriver?

En CRT 959NF , jeg tænkte ikke på at der måske er forskel
mvh Ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-07-07 18:13

Kerim Ellentoft wrote:

> Skærme bruger ikke andre drivere end det, der er med i Windows.

Ikke korrekt.

Hvis jeg ikke installerer driveren til min skærm kan jeg ikke få de
opløsninger som skærmen kan klare.

Jesper Poulsen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 07-07-07 19:18

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> skrev :

>Hvis jeg ikke installerer driveren til min skærm kan jeg ikke få de
>opløsninger som skærmen kan klare.

Ja, en grafikkortdriver.

Ellers, hvad det er for en?

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-07-07 19:40

Kerim Ellentoft wrote:

> Ja, en grafikkortdriver.

Nej, en skærmdriver. Grafikkortet ved jo ikke hvad skærmen kan klare,
det ved kun producenten af skærmen.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 07-07-07 19:58

Jesper Poulsen wrote:

> Nej, en skærmdriver. Grafikkortet ved jo ikke hvad skærmen kan klare,
> det ved kun producenten af skærmen.

En driver er en programkode som kommunikerer med en hardwareenhed, så det er
ikke korrekt at kalde en skærmprofil for en driver.

En skærmprofil melder tilbage til systemet hvilke opløsninger skærmen kan
håndtere, hvilket er nødvendigt hvis systemets standardprofiler f.eks. ikke
indeholder de nye bredformater.

Emnet er så tit oppe og vende her i gruppen, at det efterhånden er træls at
der stadigvæk bliver kaget rundt mellem begreberne drivere og profiler.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-07-07 20:16

Hans wrote:

> En driver er en programkode som kommunikerer med en hardwareenhed, så det er

Sådan var det i gamle dage...

> ikke korrekt at kalde en skærmprofil for en driver.

Microsoft har udvandet konceptet med drivere til modems, skærme og
alverdens snisk-snask.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-07-07 20:19

Hans wrote:

> Emnet er så tit oppe og vende her i gruppen, at det efterhånden er træls at
> der stadigvæk bliver kaget rundt mellem begreberne drivere og profiler.

http://www.viewsonic.com/support/drivers/drivers.cfm?category=1&formName=monitor

Læg mærke til ordet "driver".

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 07-07-07 20:31

Jesper Poulsen wrote:

> http://www.viewsonic.com/support/drivers/drivers.cfm?category=1&formName=monitor
>
> Læg mærke til ordet "driver".

Det ved jeg godt. Google myldrer med udtrykket når vi taler skærme, men det
bliver det desværre ikke mere rigtigt af.

Hans

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-07-07 07:21

Hans wrote:

> Det ved jeg godt. Google myldrer med udtrykket når vi taler skærme, men det
> bliver det desværre ikke mere rigtigt af.

Så lav det om på verdensplan. Kom nu.

Resten af verden (inkl. producenterne) kalder det for en driver, så det
gør vi andre også.

Jesper Poulsen

Fra : Kaare Holst

Dato : 08-07-07 10:06

> mvh Ebbe

Hej Ebbe

Det kan godt være. Når jeg kigger i"Computeradministration"
"Enhedshåndtering" er der et gult spørgsmålstegn ved "Skærmkort
(VGA-kommpatibel). Højreklikket viser, at driver til denne enhed ikke er
installeret. Mit grafikkort er et Onboard Real256 3D med 64 mb ram. Det
sidder i en MyCom fra Bilka. Den er to år gammel. På MyComs hjemmeside
henvises til www.asrock.com for driver til dette kort. Asrock-linket er
imidlertid dødt. Findes der måske en god universaldriver til dette kort?

Mvh

Kaare

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-07-07 11:07

Kaare Holst wrote:

> installeret. Mit grafikkort er et Onboard Real256 3D med 64 mb ram. Det
> imidlertid dødt. Findes der måske en god universaldriver til dette kort?

Prøv hos SiS, da det er dem der har lavet det.

Jesper Poulsen

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 08-07-07 12:39

Led på http://www.asrock.com.tw/support/download.asp.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-07 07:33

Kaare Holst skriver:

> Jeg håber stadig på et kvalificeret bud på en løsning på problemet.

Egenskaber for skærm -> Avanceret -> Fanebladet skærm.
Fjern markeringen ved "Skjul tilstande, som ikke kan vises korrekt på
denne skærm".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kaare Holst

Dato : 08-07-07 09:24

> Egenskaber for skærm -> Avanceret -> Fanebladet skærm.
> Fjern markeringen ved "Skjul tilstande, som ikke kan vises korrekt på
> denne skærm".
>

> Klaus

Hej Klaus

Tak for svaret. Det viser sig, at "Skjul tilstande, som ikke kan vises
korrekt på denne skærm" er nedtonet og ikke kan tilvælges på min skærm. Så
dit råd bringer mig desværre ikke umiddelbart nærmere en løsning.

Kaare

Fra : Mads

Dato : 08-07-07 10:41

On Sun, 8 Jul 2007 10:23:37 +0200, "Kaare Holst"
<kaare.holst@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Tak for svaret. Det viser sig, at "Skjul tilstande, som ikke kan vises
>korrekt på denne skærm" er nedtonet og ikke kan tilvælges på min skærm. Så
>dit råd bringer mig desværre ikke umiddelbart nærmere en løsning.

Du har selv givet svaret i din foregående post.
Der er ingen grafikkortsdrivere indstalleret og så længe
der ikke er det, kommer du ingen vegne.

Har du ikke en CD med drivere til bundkortet?
Det er jo et onboard grafikkort.

Ellers må du have fundet ud af hvad dit bundkort hedder,
så du kan finde de rette drivere. Det burde stå et eller
andet sted på bundkortet.

mvh Mads

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-07-07 09:32

Kaare Holst wrote:

> Kan nogen hjælpe?

Der er ikke noget brugbart herinde:
ftp://ftp.work.acer-euro.com/monitor/lcd

Jesper Poulsen