Skærme
Fijala 3554
22" eller 24" skærm
Fra : Poul Christensen

Dato : 04-07-07 09:21

Hej.

Min trofaste Philips 20" CRT er ved at vise træthedstegn. Jeg har
overvejet, om jeg skal købe en af ovenstående skærmstørrelser.

Jeg kan finde masser af tests af 22", men ikke så meget af 24", så hvis
nogen har erfaringer, de vil dele, vil jeg være meget taknemmelig.

Venlig hilsen

Poul

Fra : J

Dato : 04-07-07 09:53

On Wed, 04 Jul 2007 10:21:09 +0200, Poul Christensen <snavox@msn.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg kan finde masser af tests af 22", men ikke så meget af 24", så hvis
>nogen har erfaringer, de vil dele, vil jeg være meget taknemmelig.

Jeg har ikke erfaringer med de skærmstørrelser (bruger 19"), men for
mig at se, er det en afvejning af

- om 1680x1050 er nok. Så er det 22" der er overkommelige i pris
- skal det være 1920x1200, så er det 24" og koster 6-7000 kr.

1680x1050 svarer nogenlunde til en widescreen af en 19" med 1280x1024.
For du kan se, at antal pixels på den lodrette led er næsten ens.

Som bekendt skal en LCD køre ved den opløsning, den er lavet til, og
ingen anden.

Med din 20" CRT skærm er du nok godt vant, og det kan blive svært at
finde en LCD skærm, der er ligeså god. Så jeg vil anbefale den dyre
løsning: en 24".

Dit grafikkort skal være moderne nok til at køre widescreen
formaterne. Det er udelukkende grafikkortets driver det handler om, og
ikke en skærmdriver, der sådan set kun tjener til at betjene skærmen.

mvh

John

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 04-07-07 21:23

J wrote:

> Med din 20" CRT skærm er du nok godt vant, og det kan blive svært at
> finde en LCD skærm, der er ligeså god. Så jeg vil anbefale den dyre
> løsning: en 24".

Ikke nødvendigvis.

Jeg havde på arbejdet en Philips 20" CRT som engang var god, men
efterhånden i den grad manglede lysstyrke og kontrast at det var svært
at se noget på den når solen skinnede udenfor. Den blev erstattet med en
Philips 20" TFT med 1600x1200 pixels, og jeg er glad for byttet.

Men endnu bedre er den Dell 2007FP jeg har købt privat.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-07 10:09

wrote:

>Jeg kan finde masser af tests af 22", men ikke så meget af 24", så hvis
>nogen har erfaringer, de vil dele, vil jeg være meget taknemmelig.

Jeg har gode erfaringer med 24" skærmen BenQ FP241W, som jeg har haft
i nogle måneder nu. Den har fået gode test mange steder og har et godt
S-PVA panel.

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&q=BenQ+FP241W+review&meta=

/Dennis

Fra : J

Dato : 04-07-07 10:13

wrote:

> [...]
>
>Jeg kan finde masser af tests af 22", men ikke så meget af 24", så hvis
>nogen har erfaringer, de vil dele, vil jeg være meget taknemmelig.

Du skal nok passe på med skærmtypen.

TN er ikke nært så godt i farver og synsfelt som s-pva, der også er
bedre end pva og mva.

Det checker du på www.prad.de under Monitor og Hersteller

F.eks. denne gode samsung skærm i 24":
http://www.prad.de/guide/screen2590.html
der koster 7000 kr.

http://www.prad.de/guide/screen2951.html

Mig bekendt findes der næsten ikke 22" skærme, som ikke er TN.

mvh

John

Fra : Flemming Joensson

Dato : 04-07-07 21:20

Poul Christensen <snavox@msn.com> wrote in

> [...]
>
> Jeg kan finde masser af tests af 22", men ikke så meget af 24", så hvis
> nogen har erfaringer, de vil dele, vil jeg være meget taknemmelig.

Hvilken opløsning er du vant til at køre på din 20" CRT? En 20" CRT har ca.
19" synligt. De 20" skyldes at man på en CRT angiver diagonalen på hele
billedrøret og ikke kun den synlige del inden for plasticen. På LCD skærme
er angivelsen for det synlige. Så størrelsesmæssigt svarer en 19" LCD
rimelig præcist til det synlige område på en 20" CRT.

Jeg har rigtig gode erfaringer med to 20.1" skærme med S-IPS panel. De var
begge rigtig lysstærke og farverne på dem var rigtig gode.
De to skærme var en Viewsonic VP201s (jeg havde den i 2 år og oplevede på
intet tidspunkt problemer med den). Derefter har jeg i et halvt års tid
arbejdet ved en HP LP2065 skærm som ligeledes havde et 20.1" S-IPS panel og
den havde de samme gode egenskaber som min tidligere Viewsonic. Begge de to
S-IPS 20.1" skærme jeg havde kørte 1600x1200. Hvilket jeg synes passer godt
til skærmstørrelsen.

Nu har jeg så en 22" Dell E228WFP på arbejdet og den synes jeg ikke er
særlig god sammenlignet med de to øvrige skærme. En ting er at jeg synes
opløsningen er for lille til skærmstørrelsen - det kan jeg så nok vænne mig
til over tid (har "kun" siddet ved den en god måneds tid). Desværre er
billedet meget mere "gnidret" og farverne er langt fra så klare som på de
to S-IPS skærme jeg også har erfaringer med. Opløsningen på Dell skærmen er
iøvrigt 1680x1050 og den har et TN panel.

Så hvis jeg skulle råde dig til noget så ville det baseret på mine
erfaringer være HP LP2065 til ca. 3500, da Viewsonic VP201s ikke sælges
længere. Men andre S-IPS skærme som f.eks. Dell 2007WFP og Philips 200P7ES
har jeg hørt også skulle være gode - dem har jeg bare ikke prøvet.
Generelt synes jeg at skærme med S-IPS paneltypen er de øvrige paneltyper
overlegne til det jeg bruger mine skærme til: Tekstbehandling,
Programmering, Foto- og Videoredigering, og internetsurfning. Til gengæld
er S-IPS ikke den mest velegnede paneltype til hurtige fps spil - så hvis
du primært spiller så skal du vælge en anden paneltype.

/flemming

Fra : Poul Christensen

Dato : 05-07-07 19:09

Hej igen.

Tak for gode inputs - jeg kan se, at jeg skal have checket de
forskellige under-typer, hvilket jeg ikke var opmærksom på.

Jeg vil gerne have større synligt areal end på min nuværende, fordi der
efterhånden er flere og flere ting, som man gerne vil have synlige
samtidig - arbejdet + alle overspringshandlingerne...

Venlig hilsen

Poul

Fra : Poul Christensen

Dato : 05-07-07 21:16

Hej igen gruppe.

Dell har tilbud på en 24", som også anbefales på den fremragende
tysk-grundige side www.prad.de, som J henviste til.

Mht. tilslutningsmuligheder står der:

Inputs : Analog DVI-D (Digital) with HDCP / S-Video / Composite / Component

Jeg skal lige være sikker på, at der kan hentes et rent digitalt signal
over, altså at det er det, der gemmer sig bag "Analog DVI-D (Digital)" -
eller om jeg bare læser det forkert.

Venlig hilsen

Poul

Fra : Hans

Dato : 05-07-07 21:40

Poul Christensen wrote:
> [...]
> signal over, altså at det er det, der gemmer sig bag "Analog DVI-D
> (Digital)" - eller om jeg bare læser det forkert.

Det er sandsynligvis en VGA-indgang der nævnes som analog.

Hans

Fra : J

Dato : 06-07-07 08:35

On Thu, 05 Jul 2007 22:16:13 +0200, Poul Christensen <snavox@msn.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg skal lige være sikker på, at der kan hentes et rent digitalt signal
>over, altså at det er det, der gemmer sig bag "Analog DVI-D (Digital)" -

Der 3 typer DVI.
http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html

Jeg mener, at det de mener er, at der kan sættes en DVI-VGA adapter på
skærmens DVI stik, og bruges et analogt kabel på den. Eller man kan
bruge et digitalt kabel direkte på DVI-stikket.
Altså DVI-I

Visse mere langhårede DVI-stik kan man ikke benytte VGA-adapter på,
DVI-D.

HDCP er en HD kopibeskyttelse, som vi må lære at leve med (knække når
tid kommer).

S-Video, Composite og Component er TV-relaterede tilslutninger.

mvh

John