Skærme
Fijala 3554
Skærm til hobby-foto
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 28-06-07 11:57

Jeg har p.t. en 17" Acer AL732, og jeg er mildest talt ikke imponeret
over dens opførsel ved fotoredigering. Jeg leger en del med digitale
fotos på hobby-niveau, men jeg kunne godt tænke mig en bedre skærm til
formålet. F.eks. synes jeg, at det er noget nær umuligt at vurdere
lysstyrke/kontrast realistisk på min skærm og kontrast og farver svinger
helt vildt afh. af hvilken vinkel jeg lige betrager den i.
Af hensyn til prisen vil jeg gerne have en højst 19" skærm, og 17" kunne
måske endda komme på tale. Det er mere vigtigt, at billedgengivelsen er god.
Når jeg læser om skærme, hører jeg tit panel-teknologier som S-IPS,
(P)-MVA og (S)-PVA fremhævet. Kender nogen en fornuftig
gennemgang/sammenligning af disse teknologier, så jeg kan sætte mig ind
i, hvad jeg egentlig bør gå efter?
På EBD-priser ser jeg, at mange, også af de prisbillige, skærme har
sRGB-farvestyring. Er det noget at gå efter?
Kan jeg bruge de opgivne specs på lysstyrke og kontrastforhold til noget
fornuftigt?
Jeg vil gerne høre konkrete forslag til skærmmodeller, og hvis det kan
lade sig gøre at holde sig under 4000kr, er det vigtigere end at få den
aller-ypperste kvalitet.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 28-06-07 19:23

"Thomas Arildsen" <tha@es.removethis.aau.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg vil gerne høre konkrete forslag til skærmmodeller, og hvis det kan
> lade sig gøre at holde sig under 4000kr, er det vigtigere end at få

Du skulle tage dig en kigger på www.flatpanels.dk der er de forskellige
teknologier forklaret, men det er rigtigt til billeder skal der et S-IPS
panel til, sidder selv ved en Dell 2001FP 20" 1600 x 1200 det er godt,
men tag nu og læs lidt selv.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 29-06-07 09:37

Paul Østerby Sørensen skrev:
> [...]
> teknologier forklaret, men det er rigtigt til billeder skal der et S-IPS
> panel til, sidder selv ved en Dell 2001FP 20" 1600 x 1200 det er godt,

Det ser ud som en god side. Det må jeg læse lidt på.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : John

Dato : 28-06-07 19:55

Thomas Arildsen skrev:

> [...]
> Jeg vil gerne høre konkrete forslag til skærmmodeller, og hvis det kan
> lade sig gøre at holde sig under 4000kr, er det vigtigere end at få den

Jeg kan ikke komme med konkrete forslag til skærmmodeller, men anbefale
denne side:

http://www.prad.de/en/monitore/index2.html

Mvh

John

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 29-06-07 09:33

John skrev:

> Jeg kan ikke komme med konkrete forslag til skærmmodeller, men anbefale
> denne side:
>
> http://www.prad.de/en/monitore/index2.html

Tak for det. Det ser ud til, at den er god til f.eks. at finde ud af
hvilken paneltype, de forskellige skærme bruger.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-06-07 20:18

Thomas Arildsen skriver:

> Jeg vil gerne høre konkrete forslag til skærmmodeller, og hvis det kan
> lade sig gøre at holde sig under 4000kr, er det vigtigere end at få den
> aller-ypperste kvalitet.

Jeg brugte en del tid på flatpanels.dk og endte ud med at købe en
Viewsonic VX2025 som jeg kunne få til 2500 kr. Farvegengivelsen er god,
når man sidder midt for skærmen og hastigheden helt i orden til mig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe