Svejsesymboler
Fra : Bjørn Hansen

Dato : 08-06-07 09:10

Hej gruppe

Måske lidt OT, men alligevel relevant.

Er der nogen der kender til en *god* bog (håndbog, opslagsværk, lærebog
eller lign.) hvor der er en god oversigt over hvordan man bruger
svejsesymboler, deres betydning og meget gerne også med eksempler på
anvendelse?

Venlig hilsen
Bjørn

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 12-06-07 15:49

> [...]
> eller lign.) hvor der er en god oversigt over hvordan man bruger
> svejsesymboler, deres betydning og meget gerne også med eksempler på

Det må være sådan noget som den her du skal bruge :
http://ef.dk/index.cfm?pagetype=book&vareid=31030-1
Der står en del om svejsesymboler og deres anvendelse.
Der står også en masse andre nyttige ting.

Mvh. Jesper

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 13-06-07 06:08

> [...]
> Der står en del om svejsesymboler og deres anvendelse.
> Der står også en masse andre nyttige ting.

Tak for foreslaget.

Jeg har faktisk sådan én, men jeg synes den er noget overfladisk. Jeg kunne
godt tænke mig noget der er noget mere omfattende og meget gerne med
eksempler.

Venlig hilsen
Bjørn

Fra : P.C.

Dato : 13-06-07 10:52

On Jun 13, 7:07 am, "Bjørn Hansen" <bjhan...@sletdette.email.dk>
wrote:

> [...]
>
> Jeg har faktisk sådan én, men jeg synes den er noget overfladisk. Jeg kunne
> godt tænke mig noget der er noget mere omfattende og meget gerne med

Undskyld men jeg er altid nysgerrig ---- hvad er "svejsesymboler",
hvordan refererer de til 2D eller 3D tegninger, handler de om hvilken
elektrode der skal bruged der, eller hvilken type svejsning der skal
følge en linie i en 2D tegning eller ..... `?

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 13-06-07 12:38

> [...]
> elektrode der skal bruged der, eller hvilken type svejsning der skal
> følge en linie i en 2D tegning eller ..... `?

Ja, det kan selvfølgelig også være svært at vide.

Det jeg tænker på er 2D-tegninger, hvor det er svejsetypen jeg tænker på.

Mere specifikt er det fordi jeg stort set ikke har brugt svejsesymboler
siden jeg læste, og nu har jeg fået behov for at bruge dem i større stil
igen - mest fordi vi skal have en del emner produceret "ude af huset". Og så
ville det være rart at have noget at støtte sig til, indtil det sidder fast
i hovedet igen.

VH
Bjørn

Fra : Frank Jeppesen

Dato : 13-06-07 15:48

Bjørn Hansen skrev:
> [...]
> eller lign.) hvor der er en god oversigt over hvordan man bruger
> svejsesymboler, deres betydning og meget gerne også med eksempler på

Der er udgivet standarden DS/EN 22553, der beskriver anvendelsen af
svejsesymboler. Det kan købes hos Dansk Standard.
mvh Frank