Forskellig størrelse på indholdet på forsk~
Fra : Kurt G

Dato : 31-05-07 20:59

Hej NG.

Jeg ved ikke, om spørgsmålet hører hjemme her, hvis ikke, så henvis til
rette gruppe!

Jeg bruger Delphi 5.
Jeg har lavet et program med en form, der gerne skulle være på skærmen af en
bærbar. Derfor er formen lavet på 788x578.
Når jeg kører programmet på min bærbare med WinXp, har formen den rette
størrelse, og indholdet kan være inden for formen.
Men kører programmet på en anden, noget ældre bærbar med Windows ME (her er
skærmen 800x600), ser det helt anderledes ud.
Rammen er stadig rette størrelse, men det ser ud som om alt indholdet inden
for rammen er blevet forstørret, og der er kommet skydere i bunden og i
højre side til at skrolle med.

Et billlede med de to skærme kan ses på http://www.slara.dk/Fejl.htm

Er der en forklaring på det?

Mvh Kurt

Fra : Michael Haase

Dato : 31-05-07 22:05

Kurt G skrev dette den 31-05-2007 21:59:

> [...]
> for rammen er blevet forstørret, og der er kommet skydere i bunden og i

Jeps, du resizer formen, men de komponenter der ligger på den følger
*IKKE* med. Du kan f.eks prøve at åbne formen på en skærm med højere
opløsning og maksimere formen. Så vil du muligvis se at komponenterne
sidder samlet i et hjørne/en side.

Du kan løse det ved at sætte passende Anchors på de forskellige komponenter.

--
Michael Haase

Fra : Kurt G

Dato : 02-06-07 13:05

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Rammen er stadig rette størrelse, men det ser ud som om alt indholdet
> inden for rammen er blevet forstørret, og der er kommet skydere i bunden

Jeg fandt i går ud af, at det var fordi skærmopsætningen i den pågældende PC
var ændret engang.
Det var under Egenskaber for skærm, Indstillinger og Avanceret. Der var
under Generelt valgt 'Store skrifttyper', som jeg ændrede til 'Små
skrifttyper'.

Mvh Kurt