Motionsform søges
Fra : Marianne

Dato : 29-05-07 11:34

Hej

Jeg er ved at udvide mit motionsrepetoire, som i øjeblikket mest består af
cykling og svømning. Her til sommer kunne jeg virkeligt godt tænke mig at
prøve inliner rulleskøjter, da det både ser sjovt ud og er til at dyrke,
selv om der er for mange kg. på bagen (mange for mange).

Er det vanskeligt at lære i min alder (47?)? Jeg står på alm. skøjter om
vinteren. Det kræver selvfølgelig god plads osv.

I Den Blå Avis er der flere til salg, og jeg tænker at købe et par der. Hvis
en også kan fortælle om, hvilke mærker, der er OK, vil jeg blive glad.

mvh
Marianne

Fra : Jesper

Dato : 29-05-07 22:28

On Tue, 29 May 2007 12:33:32 +0200, Marianne wrote:

> [...]
> en også kan fortælle om, hvilke mærker, der er OK, vil jeg blive glad.

Det er ikke noget problem at lære - specielt ikke hvis du i forvejen står
på is skøjter - men husk handsker, knæbeskyttere og hjelm i begyndelsen.
Det forebygger "asfalt-eksem".

Med hensyn til mærket, så har jeg altid haft gode erfaringer med
Rollerblade...

- Jesper

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 05-07-07 13:04

Kære Marianne,

Vær opmærksom på, at både cykling og svøming begge er aktiviteter, hvor du
ikke bærer din egen vægt. Dette kan naturligvis være en fordel i nogen
sammenhænge, men i forhold til påvirkning af knoglerne, er det ikke
hensigtsmæssigt kun at benytte sig af ikke-vægtbærende aktiviteter. For at
stimulere omsætning af væv i knoglerne skal knoglerne udsættes for mekaniske
stødpåvirkninger, som man får bl.a. ved gang og løb (og i begrænset omfang
ved scating). Du angiver din alder som 47, og som kvinde, bør du være meget
opmærksom på din knoglemasse, da du qua din alder og dit køn desværre har en
højere risiko for knogleskørhed (også selvom du svømmer og cykler meget).
Jeg vil derfor anbefale, at du lader raske gåture indgå i dit
motionsrepetoire.

/Lars